تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱

چرا قیمت طلای جهانی دوباره صعودی شد؟

طلای جهانی هم که فعلا سرخوش از آمار تورمی است، 0.7 درصد در هفته گذشته صعود کرد و برخی تحلیلگران انتظار عبور قیمت آن از 1850 دلار را بر همین اساس دارند.
کد خبر: ۲۲۶۰۷
به گزارش معاصر به نقل از بورسان، آخر هفته بازار جهانی با صعود شاخص‌های سهام، رالی نفت و سبزپوشی در بیشتر کامودیتی‌ها همراه بود. این پایان خوب در حالی رخ داد که طی هفته گذشته شوک‌های متعددی به بازارها وارد شد. در بازار رمزارزها ایلان ماسک غوغا به پا کرد و در بورس‌ها سرمایه‌گذاران برای هضم آمار تورمی قابل توجه آمریکا سرگیجه داشتند.

کریپتوداران دلخور از ماسک
پس از قطع حمایت شرکت تسلا از بیت‌کوین به عنوان یک روش پرداخت، این ارز دیجیتال افتی ۱۷ درصدی را تجربه کرد. همین کافی بود تا باقی کریپتوها هم قرمزپوش شوند. دوج‌کوین با افت ۲۶ درصدی و کاردانو با رشد ۳۴ درصدی بدترین و بهترین‌های هفته (در بین ۱۰ رمزارز با بیشترین ارزش بازار) بودند.

وال‌استریت در هضم تورم به مشکل خورد؟
مهم‌ترین اتفاق هفته احتمالا رسیدن تورم آمریکا به بیشترین سطح از سال ۲۰۰۸ بود که فعالان بازار جهانی را وارد موج جدیدی از ترس کرد. بسیاری انتظار داشتند با این اتفاق فدرال رزرو زودتر به افزایش نرخ بهره روی آورد.

با این حال، ارزش سهام جهانی پس از اعلام مقامات فدرال رزرو در خصوص آنکه هیچ اقدام قریب‌الوقوعی برای افزایش نرخ بهره صورت نخواهد گرفت افزایش یافت و در سوی مقابل شاخص دلار نزولی شد.

بلومبرگ بیزنس‌ویک در مطلبی نوشت که به نظر می‌رسد وال‌استریت در پاسخ به این سوال ساده که اثر تورم بر بازده شرکت‌های بورسی چیست درمانده است و البته پاسخ بستگی به آن دارد که این سوال را از چه کسی می‌پرسید و به کدام دیتای تاریخی که فکر می‌کنید مرتبط است اتکا می‌کنید. به عنوان مثال استراتژیست‌های بانک کردیت سوئیس انتظار حمایت تورم از شاخص‌ها را دارند؛ در سوی مقابل گروه لوتولد بر اساس داده‌های تاریخی رابطه بین تورم و بازده سهام را منفی ارزیابی کرده‌اند.

بازارهای آسیایی اما در هفته گذشته بدترین افت خود طی یک سال اخیر را تجربه کردند. رشد موارد کرونا در این منطقه (از تایوان تا سنگاپور) و همچنین تازه شدن دغدغه‌های تورمی به نظر از علل اصلی افت ۳.۲ درصدی شاخص MSCI آسیا در هفته اخیر باشند.

پایان هفته سبز فلزات در هفته نه چندان خوب
همانطور که اشاره شد اظهارات اخیر بانک مرکزی آمریکا شاخص دلار را با افت مواجه کرد که در پایان هفته به نفع کامودیتی‌ها تمام شد. البته تمام فلزات در مقیاس هفتگی با افت همراه بودند. مس ۱.۷ درصد، روی ۲.۸ درصد، آلومینیوم ۳.۵ درصد و سرب ۳.۳ درصد کاهش قیمت داشتند.

اما نفت توانست افت‌های قبلی خود را جبران کند تا هفته را با رشد ۰.۸ درصدی به پایان ببرد. وضعیت وخیم کرونا در هند همچنان از مهم‌ترین تهدیدها برای تقاضای طلای سیاه است. بخشی از رالی نفت را نیز می‌توان در ارتباط با کمبود سوخت در آمریکا نیز دانست.

مس پس از لمس سقف تاریخی بالای ۱۰۷۰۰ دلار، بر مدار نزولی قرار گرفت و تا زیر ۱۰۲۵۰ دلار پایین آمد.

در سوی دیگر، سنگ‌آهن که اخیرا سر و صدای زیادی را با رشدهای قیمتی خود به پا کرده، پس از ثبت یک رکورد نزولی شد و بزرگترین ریزش دو روزه از سال ۲۰۱۹ را تجربه کرد. در این خصوص بخوانید: قیمت سنگ‌آهن سر ایستادن ندارد

واکنش دوگانه اونس به افزایش تورم
طلای جهانی هم که فعلا سرخوش از آمار تورمی است، 0.7 درصد در هفته گذشته صعود کرد و برخی تحلیلگران انتظار عبور قیمت آن از 1850 دلار را بر همین اساس دارند. اما واکنش اونس در واکنش به آمار تورم آمریکا ابتدا متفاوت بود؛ به طوری که تا 1810 دلار نزول کرده بود. در توضیح آنکه چرا طلای جهانی از ابتدا به این آمار واکنش مثبتی نشان نداد فرانک هولمز مدیرعامل U.S Global Investors می‌گوید دولت‌ها و بانک‌های مرکزی ممکن است بخواهند برای ایجاد ثبات و افزایش اعتماد به نفس سرمایه‌گذاران به تثبیت قیمت طلای جهانی روی آورند و این می‌تواند علت نگرانی معامله‌گران اونس بوده باشد. بارت ملک، رئیس بخش کالاهای تی‌دی‌سکیوریتیز نیز می‌گوید که اگرچه نرخ تورم در حال افزایش است، اما برای تشخیص دائمی یا گذرا بودن آن هنوز خیلی زود است که اتفاقا فدرال رزرو نیز همین انتظار را دارد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز