تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴

گزارش رویترز از انتخابات در ایران: دو رقیب عمده ریاست جمهوری ثبت نام کردند

رویترز در گزارش امروز خود در مورد انتخابات ایران، از رئیسی و لاریجانی به عنوان دو رقیب اصلی انتخابات یاد کرد و بیان کرد که لاریجانی به دنبال ایجاد اتحاد میان اصول‌گرایان و میانه‌روها برای پیروزی در انتخابات است.
کد خبر: ۲۲۶۱۴
به گزارش معاصر به نقل از رویترز، ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه اصولگرا و علی لاریجانی رئیس سابق مجلس ، دو مدعی اصلی برای ریاست جمهوری ایران، روز شنبه ثبت نام کردند تا در انتخابات ماه آینده شرکت کنند.

انتخابات 18 ژوئن برای جانشینی رئیس جمهور حسن روحانی امتحانی برای حکمرانان مذهبی این کشور تلقی می شود. رئیسی یک روحانی رده متوسط [حجت الاسلام والمسلمین] در سلسله مراتب شیعه ایران است. وی در مارس 2019 توسط آیت الله علی خامنه ای به عنوان رئیس قوه قضاییه منصوب شد، وی به عنوان یکی از چهره های قدرتمند کشور و مدعی جانشینی رهبری ظاهر شد.

لاریجانی، مذاکره کننده هسته ای سابق و مشاور رهبر ایران، امیدوار است که بتواند از حمایت میانه‌روها و اصولگراها حمایت کند و شکاف بین آنها را برطرف کند.

رئیسی قبل از ثبت نام در بیانیه ای از رسانه های محلی گفت: "من به عنوان مستقل به صحنه آمده ام تا در مدیریت اجرایی کشور تغییراتی ایجاد کنم و با فقر ، فساد ، تحقیر و تبعیض مبارزه کنم."

رئیسی گفت: "من آمده ام تا با كمك" جوانان شجاع "یك دولت قدرتمند مردمی برای یك ایران قدرتمند تشكیل دهم." .

رئیس قوه قضاییه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 به روحانی باخت. با محدودیت های دوره‌ای مجدداً برای روحانی شرکت در انتخابات ممکن نیست.

نامزدها از روز سه شنبه ثبت نام در انتخابات را آغاز کردند و حاکمان مذهبی امیدوار به حضور گسترده مردم هستند. اما ممکن است با افزایش نارضایتی از اقتصادی که پس از خروج واشنگتن از توافق هسته ای بین ایران و قدرت های بزرگ سه سال پیش واشنگتن از توافق هسته ای لجام گسیخته است ، علاقه رای دهندگان به آن ضربه بزند.

رئیسی گفت كه دولت وی " از یك لحظه برای برداشتن  تحریم های ظالمانه نخواهد گذشت".

ثبت نام از داوطلبان روز شنبه به پایان می رسد و پس از آن ، داوطلبان برای صلاحیت های سیاسی و اسلامی خود توسط نهاد بررسی 12 عضوی شورای نگهبان غربال می شوند. شش نفر از اعضای بدنه اصولگرا و  توسط رهبری منصوب می شوند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز