تهران ۲۶.۷۳° كمينه ۲۶.۵۱°  بیشینه ۲۶.۹۹°
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴

بالاخره واکسن می‌سازید یا وارد می‌کنید؟

ستاد اجرایی فرمان امام قول ساخت واکسن ایرانی داده اما فقط در اردیبهشت ۴ محموله تجهیزات خط تولید از چین وارد کرده است.
کد خبر: ۲۲۷۶۳
به گزارش معاصر به نقل از روزآروز، «کوو ایران برکت»؛ واکسن ایرانی کرونا، ساخته هلدینگ دارویی برکت از زیر مجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام است که این روزها باز هم نامش در رسانه‌ها زیاد دیده می‌شود. واکسنی که طبق گفته مسئولان ستاد اجرایی، کاملا ایرانی است. فازهای آزمایشی بالینی این واکسن در ماه‌های پایانی سال گذشته آغاز شد و بعد از عید فاز سوم بالینی آن در سطح گسترده‌تری نسبت به فازهای قبل آغاز شد. 

سازندگان این واکسن معتقدند که «کوو برکت» از ایمنی بالایی برخوردار است و حتی برابر سوشه‌ی انگلیسی کووید-۱۹ هم ایمنی‌زایی خوبی دارد. تکنولوژی این واکسن از روش ویروس غیرفعال یا همان inactive virus است؛ یعنی همان ویروی کرونا را غیرفعال می‌کنند و بعد از ورود به بدن، سیستم ایمنی آنها را ویروس مهاجم فرض می‌کنند و با تولید آنتی‌بادی ویروس در بدن باعث ایمنی‌زایی می‌شود. قطعا ایرانی‌ها از موفقیت واکسن کوو برکت خوشحال می‌شوند؛ مخصوصا واکسنی که گفته می‌شود صفر تا ۱۰۰ آن ایرانی است. اما در این میان نکته‌ای وجود دارد که مسئولان ستاد اجرایی به آن اشاره نکرده‌اند و آن چنان هم در رسانه‌ها دیده نشده است.

این نکته خبر ورود تجهیزات واکسن به ایران است.

شنبه ۴ اردیبهشت امسال، رسانه‌ها خبر ورود نخستین محموله از قطعات و تجهیزات تولید واکسن کرونا را منتشر کردند. به نوشته «ایسنا» و به نقل از معاون فنی گمرک ایران، «این محموله توسط هواپیمایی ماهان و از چین به فرودگاه امام خمینی (ره) وارد شده و تحت نظارت گمرک در حداقل زمان تشریفات گمرکی آن انجام و با حمل یکسره از پای پرواز ترخیص و تحویل مسئولان مربوطه شده است». به گفته ارونقی «محموله وارد شده حاوی قطعات خط تولید واکسن کرونا شامل تجهیزات clean room و قطعات دستگاه شستشوی ویال است».

دوشنبه ۶ اردیبهشت ماه، معاون گمرک ایران اعلام کرد که «دومین محموله تجهیزات خط تولید واکسن وارد ایران شد که می تواند ظرفیت تولید را تا ۲۰ میلیون دوز در ماه افزایش دهد». به گفته مهرداد جمال ارونقی، معاون گمرک ایران «این محموله ۵۲ تنی در حداقل زمان ممکن تشریفات گمرکی را پشت سر گذاشته و به صورت حمل یکسره از پای پرواز در اختیار مسئولان مربوطه در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) جهت نصب آنی قرار گرفته است».

دوشنبه ۱۳ اردیبهشت هم رسانه از ورود دو محموله تجهیزات ساخت واکسن به کشور خبر دادند. معاون فنی گمرک ایران به «ایسنا» گفته بود که «دو محموله با مجموع ۲۸ پکیج و وزن ۴۵ تن وارد کشور شده است که شامل یک محموله حدود ۳۰ تنی با ۱۸ پکیج از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) و محموله ۱۵ تنی با ۱۰ پکیج از بندر شهید رجایی است». به گفته این مقام گمرک «این محموله‌ها در حداقل زمان و به صورت حمل یک‌سره تحویل نمایندگان مربوطه در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) شد». ارونقی با اشاره به «دو محموله قبلی تجهیزات خط تولید واکسن که در هفته گذشته وارد کشور شد»، گفته که «ورودی‌های جدید مکمل تجهیزات قبلی برای ظرفیت تولید ۲۵ تا ۳۰ میلیون دوز واکسن در ماه است». دو محموله‌ای که این مقام گمرک می‌گوید هفته قبل وارد شده، همان‌هایی هستند که ۴ و ۶ اردیبهشت ماه وارد شدند.

چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه هم بزرگترین محموله تجهیزات خط تولید واکسن کرونا وارد شد و تحویل مسئولین ستاد اجرایی فرمان امام شد؛ به نوشته «ایسنا» و طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، «بزرگترین محموله تجهیزات خط تولید واکسن کرونا به عنوان تکمیل‌کننده خط تولید واکسن وارد ایران و بلافاصله با انجام تشریفات گمرکی داخل پرواز ترخیص شده است». به گفته ارونقی مبدا این محموله شانگهای چین بوده و مانند موارد قبلی «به صورت حمل یکسره و انجام حداقل تشریفات گمرکی تحویل ستاداجرایی فرمان امام شده است». وزن محموله مذکور ۶۰ تن بوده و «حاوی ماشین آلات و تجهیزات خط تولید واکسن به عنوان تکمیل کننده تجهیزات قبلی» است که «می‌تواند در مجموع به تولید ۳۰ میلیون دوز واکسن در ماه منتهی شود».

این خبرها کنار یکدیگر این سوال را در ذهن می‌آورند اگر واکسن کووبرکت ایرانی است این تجهیزات بابت کدام واکسن وارد کشور شده‌اند و در اختیار ستاد اجرایی قرار گرفته است؟ گرچه احتمالا این تجهیزات برای راه‌اندازی خط تولید «صنعتی» واکسن باشد، ولی بهتر بود که مسئولان ستاد توضیحی درباره چرایی واردات و چگونگی و هزینه‌های آن برای افکار عمومی ارائه می‌کردند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز