تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۲.۷۹°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷

رکوردداران احساس تکلیف/ چه کسانی رکورددار شرکت در انتخابات هستند؟

حالا فهرست نامزدهای مهم انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ روشن شده و می‌توان نگاهی‌ به سیاهه شمار شرکت چهره‌های سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری انداخت.
کد خبر: ۲۲۸۳۷
به گزارش معاصر به نقل از روزآروز،  رکوردداران نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری، هاشمی‌رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد و البته محسن رضایی‌اند؛ آن‌ها چهاربار در انتخابات شرکت‌کرده‌‌اند.

▫️هاشمی دوبار رئیس‌جمهور شده، یک‌بار سال ۸۴ شکست خورده و یک‌بار هم ردصلاحیت شده؛ احمدی‌نژاد، دوبار رئیس‌جمهور شده و یک‌بار رد صلاحیت شده و حالا منتظر اعلام فهرست نهایی نامزدها است و رضایی هم جز امسال، دوبار در انتخابات(۸۸ و ۹۲) شکست خورده و یک‌بار هم وسط رقابت‌ها منصرف شد.

باقر قالیباف، سه‌بار نامزد انتخابات شده و دوبار شکست خورده و یک‌بار از انتخابات به سود رئيسی کنار کشید و رضا زواره‌ای، هم جز سال‌های ۷۶ و مهر ۶۰، در سال ۸۴ هم نامزد انتخابات بود که ردصلاحیت شد.
(چهره نزدیک به قالیباف، علیرضا زاکانی، که الان هم در انتخابات حاضر است، دوبار دیگر نامزد شده و ردصلاحیت شده- ولی این‌بار بعید نیست تایید شود.)

 اما در باشگاه نامزدهای که دوبار نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند، نام این‌ چهره‌ها به چشم می‌خورد؛ آیت‌الله خامنه‌ای و محمد خاتمی که هردو دوبار رئيس‌جمهور شده‌اند. البته خاتمی یک‌بار هم در سال ۸۸ نامزد انتخابات شد که قبل از ثبت‌نام از انتخابات به نفع میرحسین موسوی کناره‌گیری کرد.

و جز این دو؛ مهدی کروبی (او به دو نتیجه انتخابات سال ۸۴ و ۸۸ که در اولی آرای‌اش بیش‌‌از چهار میلیون و در دومی کم‌تر از آرای باطل‌شده اعلام‌شد، اعتراض داشته)، احمد توکلی (که دوبار در انتخابات سال‌های ۶۹ و ۸۰، به رقیب اصلی نامزد اصلی بدل شد و هربار بیش‌‌از چهارمیلیون رای آورده)، مصطفا هاشمی‌طبا(۸۰ و ۹۶)، عبدالله جاسبی(۷۲ و ۸۰- که دست‌کم در یکی‌از آن‌ها سال ۶۸، هاشمی گفته خودش او را به رقابت‌ فراخوانده برای خالی نبودن صحنه از رقیب و پرشورترشدن انتخابات)، محمود کاشانی( ۶۴ و ۸۰)، عباس شیبانی(مرداد ۶۰ و ۶۸)، حبیب‌الله عسگراولادی(مهر ۶۰ و ۶۴)، علی‌اکبر پرورش(مرداد و مهر ۶۰) و حسن غفوری‌فرد(مهر ۶۰ و ۸۰) هم دوبار در انتخابات شرکت کرده‌‌اند.

ابراهیم رئيسی، علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری و سعید جلیلی هم که این‌دوره در انتخابات حاضرند، در دوره‌های گذشته یک‌بار دیگر در انتخابات حاضر بوده‌اند.

در این فهرست، کنار نام ابوالحسن بنی‌صدر(۵۸- پیروز شده)، محمدعلی رجايی(مرداد ۶۰- پیروز شده)، میرحسین موسوی(۸۸- معترض بوده)، احمد مدنی(۵۸)، داریوش فروهر(۵۸)، کاظم سامی(۵۸)، صادق قطب‌زاده(۵۸)، صادق طباطبایی(۵۸)، حسن حبیبی(۵۸)، ناطق‌نوری(۷۶) مصطفا معین(۸۴)، ری‌شهری(۷۶)، علی اکبر ولایتی(۹۲)، محمدرضا عارف(۹۲)، محمد غرضی(۹۲)، مصطفی میرسلیم(۹۶)، رجبعلی طاهری(۶۸)، حدادعادل(۹۱)، علی شمخانی(۸۰)، علی فلاحیان(۸۰- گفته می‌‌شود او یک‌بار سال ۹۲ هم ردصلاحیت شده)، شهاب‌الدین صدر(۸۰) و منصور رضوی(۸۰)، یک‌بار نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری درج شده.

▪️ و نکته آخر این‌که، از میان همه نامزدهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، عباس شیبانی(۹۰ساله) سال‌خورده‌ترین و سعید جلیلی(۵۶ساله)، جوان‌ترین چهره‌ زنده‌اند.

▫️ هاشمی‌رفسنجانی، احمد مدنی، صادق طباطبایی، حسن حبیبی، رجبعلی طاهری، رضا زواره‌ای، حبیب‌الله عسگراولادی و علی‌اکبر پرورش، به مرگ طبیعی درگذشته‌اند.

▫️و محمدعلی رجایی، صادق قطب‌زاده، داریوش فروهر و کاظم سامی با ترور، اعدام یا قتل جان‌باخته‌اند.  
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز