تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹

کارت آبی اتحادیه اروپا؛ مقررات جذب نیروی کار دارای «مهارت بالا» آسان‌تر می‌شود

این توافق، قوانین را به گونه‌ای کارآمد با هدف جذب نیروی کار ماهر به داخل اتحادیه اصلاح کرده است؛ از جمله این اصلاحات می‌توان به شرایط پذیرش منعطف‌تر، به رسمیت شناختن حقوق مدنی بیشتر و امکان جابجایی راحت‌تر میان کشورهای عضو این اتحادیه برای مهاجران اشاره کرد.
کد خبر: ۲۲۸۸۶
به گزارش معاصر به نقل از یورونیوز، کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از توافق اخیر پارلمان و شورای اروپا برای تسهیل قوانین ورود و اقامت نیروی کار مهاجر «دارای مهارت بالا» از خارج از اتحادیه در چهارچوب برنامه «کارت آبی» (Blue Card) استقبال کرد.

این توافق، قوانین را به گونه‌ای کارآمد با هدف جذب نیروی کار ماهر به داخل اتحادیه اصلاح کرده است؛ از جمله این اصلاحات می‌توان به شرایط پذیرش منعطف‌تر، به رسمیت شناختن حقوق مدنی بیشتر و امکان جابجایی راحت‌تر میان کشورهای عضو این اتحادیه برای مهاجران اشاره کرد.

مارگاریتس شیناس، معاون کمیسیون اروپا در این باره اعلام کرد: «این توافق زمینه‌ساز طراحی یک برنامۀ مهاجرتی قانونی، مدرن و هدفمند در سطح اتحادیه اروپا است؛ برنامه‌ای که کمبود مهارتها را در کشورهای عضو جبران و پیوستن نیروی کار ماهر و متخصص را به بازار کار اروپا آسانتر کند. این توافق، یک موضوع کلیدی برای حل چالش مهاجرت به اروپاست و نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا با همکاری اعضایش می‌تواند در آینده سیستمی باثبات را در موضوع مهاجرت طراحی کند.»


یلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی نیز در این باره گفت: «نیروی کار مهاجر هم اکنون نیز سهم مهمی در اقتصاد اتحادیه اروپا دارد؛ اما جامعه ما در حال کوچک شدن و پیر شدن است که بدان معناست که ما باید همچنان مهارت‌ها و استعدادها را از خارج جذب کنیم.»

کشورهای عضو این اتحادیه به طور فزاینده‌ای در رقابت جهانی برای استعدادیابی شرکت دارند و اگرچه هرکدام از آنها «بطور مستقل» درباره تعداد نیروی کار پذیرفته شده تصمیم می‌گیرند، اما وجود یک چارچوب پیشرو در این موضوع در سطح اتحادیه اروپا، کشورهای عضو و صاحبان مشاغل را در بهترین موقعیت ممکن برای جذب استعدادهای مورد نیاز قرار می‌دهد.

اصلاحات ایجاد شده در مقررات مربوط به اعطای کارت آبی چیست؟
انعطاف پذیری بیشتر: مطابق با توافق جدید، حداقل دستمزد به محدوده‌ای بین ۱ تا ۱.۶ برابر متوسط حقوق ناخالص سالانه (بدون کسر مالیات) کاهش می‌یابد که باعث می‌شود دریافت کارت آبی برای تعداد بیشتری از متقاضیان ممکن شود. پیش از این حقوق ناخالص ماهیانه باید دست‌کم ۱.۵ برابر از حقوق متوسط کشوری که متقاضی به آن درخواست کار می‌داد، بالاتر می‌بود. حداقل مدت قرارداد کار نیز به شش ماه کاهش می‌یابد؛ پیش از این حداقل مدت قرارداد کاری یک سال بود.
معادل سازی صلاحیت‌ها و مهارت‌ها: قوانین جدید، تایید مهارت‌های حرفه‌ای را برای مشاغل بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات آسانتر می‌کند و در برخی از بخش‌ها نیز متقاضیان دارای تجربه حرفه‌ایِ معادل مدرک آموزش عالی، واجد شرایط درخواست خواهند شد.
قدرت بیشتر مهاجران برای تغییر شغل یا کارفرما: در طول ۱۲ ماه اول، دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا در صورت تمایل به تغییر شغل یا کارفرما، تنها لازم است که دوباره در «آزمون بازار کار» یا LMT شرکت کنند.
متقاضیان حمایت بین‌المللی: آن دسته از پناهجویان دارای مهارتهای بالایی که اقامتشان در چهارچوب «متقاضی حمایت بین‌المللی» بررسی و تایید شده است نیز از این به بعد واجد شرایط درخواست کارت آبی اتحادیه اروپا خواهند بود.
پیوستن اعضای خانواده و اجازه کار: در این توافق، با هدف جذب و نگهداری نیروی کار بسیار ماهر در داخل اتحادیه آمده است که اعضای خانواده دارندگان کارت آبی نیز می‌توانند علاوه بر پیوستن به آنها، به بازار کار اتحادیه اروپا دسترسی داشته باشند.
آزادی رفت و آمد در داخل اتحادیه: دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا و اعضای خانواده آنها می‌توانند پس از ۱۲ ماه اشتغال به کار در کشور اول، به یک کشور دیگر عضو اتحادیه نقل مکان کنند. در چنین شرایطی، مدت زمانِ کار فرد دارندۀ کارت آبی در همه کشورهای عضو اتحادیه محاسبه خواهد شد که درنهایت باعث می‌گردد صدور مجوز اقامت طولانی مدت برای او در این اتحادیه آسانتر شود.

مرحلۀ بعد چیست؟
پارلمان اروپا و شورای اروپا اکنون باید با تصویب دستورالعمل کارت آبی اتحادیه اروپا، توافق جدید خود را رسما تایید کنند. پس از تصویب رسمی این دستورالعمل، کشورهای عضو ۲ سال فرصت دارند تا این دستورالعمل را وارد قوانین ملی خود کنند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز