تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵

ریابکوف: اقدامات ایران و آمریکا برای احیای برجام باید همزمان باشد

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه گفت که اقدامات ایران و آمریکا برای احیای برجام باید همزمان باشد.
کد خبر: ۲۲۹۰۶
به گزارش معاصر به نقل از ایرنا، ریابکوف روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که دیدار سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با انتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به تلاش های برای دستیابی به توافق در مورد معامله هسته ای (برجام) تحرک سیاسی می بخشد.

وی افزود: بدیهی است که تحرک سیاسی در نتیجه دیدار وزیران خارجه روسیه و آمریکا در شرایط کنونی بسیار مهم و سودمند است.

مطابق برنامه اعلام شده از سوی وزارت خارجه روسیه، لاوروف و بلینکن روز پنجشنبه در حاشیه نشست وزرای شورای شمالگان در ریکیاویک پایتخت ایسلند با یکدیگر دیدار می کنند.  

ریابکوف در ادامه سخنان خود گفت: روسیه خواستار همزمانی و هماهنگی اقدامات آمریکا و ایران برای بازگشت به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران است.

وی ادامه داد: از دیدگاه ما بازگشت آمریکا به برجام مساله کلیدی و اصلی است که باید حل شود.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه گفت: در همین حال مذاکرات وین همه جوانب مربوط به بازگشت ایران به اجرای کامل مفاد توافق هسته ای را دربر می گیرد.

ریابکوف افزود: ما خواهان گام های برای همزمانی این گام ها بودیم هرچند که می دانیم طرف ایرانی لغو همه تحریم ها ازسوی آمریکا را مهم می داند.   

معاون وزیر خارجه روسیه دیروز نیز گفته بود که برجام در دستورکار مذاکرات سرگئی لاوروف و انتونی بلینکن وزیران خارجه روسیه و آمریکا قرار دارد.

ریابکوف روز سه شنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسی ار. ب. کا در پاسخ به این پرسش که لاوروف و بلینکن در دیدار در ایسلند چه موضوعاتی را بررسی می کنند، اظهار داشت: این دیدار، نخستین دیدار حضوری وزیر خارجه روسیه با انتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا خواهد بود هر چند که پیش از این با یکدیگر گفت و گوی تلفنی کرده اند.  

وی افزود: به همین دلیل دستورکار مذاکرات جامع است و شامل موضوعات دوجانبه و مسائل بین المللی خواهد بود.

ایران و اعضای گروه ۱+۴ شامل روسیه، آلمان، فرانسه، انگلیس و چین به همراه آمریکا از چند هفته پیش در وین برای احیای برجام در حالت اولیه آن که در سال ۲۰۱۵ امضا شده است، مذاکره می کنند.

هدف این مذاکرات بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم های یکجانبه و غیرقانونی این کشور علیه ایران و بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام است که در رابطه با خروج واشنگتن از این توافق بین المللی در سال ۲۰۱۸ اجرای آن متوقف شده است.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز