تهران ۵.۹۹° كمينه ۵.۹۹°  بیشینه ۷.۷۹°
۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
تاریخ سری کشتار حجاج؛

فرمانده عملیات کشتار حجاج ایرانی کیست؟

جنگ نفتکش‌ها به دولت ریگان چنین القاء می‌کرد که شرائط خلیج فارس از وضعیت تحت کنترل در حال خارج شدن است و بروز یک یا چند متغیر پیش بینی نشده دیگر می‌تواند شرائط را علیه آمریکا به نقطه انفجار برساند.
کد خبر: ۲۲۹۲
اخبار معاصر: فاجعه کشتار حجاج در روز 6 ذی الحجه 1407 برابر با 9 مرداد سال 1366 زخمی عمیق بر دل جهان اسلام و امت رسول الله (ص) بر جای نهاد که هنوز التیام نیافته است.

این همان زخمی است که در کنار پذیرش قطعنامه 598 از سوی امام راحل(ره) موجب شد تا پیر خمین خونین جگر رخت از جهان بربندد و در ملکوت و جنت مأوا گزیند.
این واقعه چنان بر امام گران آمد که در پیام معروف خویش پس از این کشتار در 1 شهریور 1366 (یعنی 20 روز پس از فاجعه جمعه خونین) فرمودند: «شکستن کعبه مسئله‌ای نیست که بشود ازش همین طور گذشت. اگر ما از مسئله قدس بگذریم، اگر ما از صدام بگذریم، اگر از همه کسانی که به ما بدی کردند بگذریم، نمی‌توانیم [از] مساله حجاز بگذریم. مساله حجاز یک باب دیگری است. [مسائل]دیگر و لازم است زنده نگه داشتن این روز، روزی که خیانت شد به اسلام».

طراح و فرمانده عملیات کشتار حجاج کیستتاریخ سری کشتار حجاج در سال 1366
 
حجاج کشته شده ایرانی در حج خونین 66

در این پژوهش سعی خواهیم کرد تا به ابعاد ناگفته ای از این فاجعه عظما که پرده از چهره منفور و سالوس آل سعود و وهابیت منحط برگرفت پرداخته و تا حد امکان عمق خباثت و نفاق آل سعود و مذهب استعماری وهابیت را بازنمایی کنیم.

*عملیات مونیخ؛ سرآغاز واحد GSG9

بی‌‏تردید، بزرگ‏ترین و مؤثرترین عملیات ضداسراییلی در خارج از فلسطین اشغالی در دهه 1970  توسط «سازمان سپتامبر سیاه» در جریان مسابقات «المپیک 1972» انجام گرفت.

این عملیات که در تاریخ «منازعات اعراب و رژیم صهیونیستی» به «عملیات مونیخ» شهرت پیدا کرد، نقطه اوج نبرد میان سپتامبر سیاه و «رژیم صهیونیستی» بود.

در هفته دوم بازی‌های المپیک مونیخ، ساعت 4 و 45 دقیقه بامداد پنجم سپتامبر هشت مرد مسلح گروه فلسطینی سپتامبر سیاه به اقامتگاه ورزشکاران اسرائیلی حمله نمودند. ساعاتی پس از آنکه فلسطینی‌ها دو ورزشکار اسرائیلی را در المپیک تابستانی 1972 مونیخ کشتند، 9 نفر دیگر را گروگان گرفتند و خواستار آزادی بیش از 200 زندانی عرب شدند، دستورهای دولت اسرائیل روشن بود. در پیامی فوری و محرمانه به تاریخ 5 سپتامبر 1972 که برای سفیر اسرائیل در بن، پایتخت آلمان غربی در آن زمان مخابره شد، آمده بود که «دولت اسرائیل با تروریست‌ها مذاکره نخواهد کرد و توقع دارد که مقامات آلمان هر چه در توان دارند برای نجات گروگان‌ها انجام دهند.»


طراح و فرمانده عملیات کشتار حجاج کیستتاریخ سری کشتار حجاج در سال 1366
 

عملیات مونیخ و فاجعه پس از آن

کشتار مونیخ عملیاتی مبتنی بر اقدام انقلابی بود برای متوجه کردن جهانیان در فرصت بازی‌های المپیک به حقوق پایمال شده و حق سرزمین غصب شده ملت فلسطین که بوسیله‌ اعضای گروه فلسطینی سپتامبر سیاه در جریان بازی‌های المپیک 1972 مونیخ در آلمان غربی علیه اعضای گروه ورزشی اسرائیل انجام و به گروگان‌گیری و کشتن آنها و یک پلیس آلمانی انجامید.

در این واقعه کلیه اقدامات آلمانی‌ها برای رهایی گروگانها با شکست مواجه شد و در ساعات اولیه 6 سپتامبر گروگان‌ها در بالگردی که حبس شده بودند ظاهراً به ضرب گلوله یکی از گروگان‌گیران از پا در آمدند و فلسطینی‌ها پس از این کار، بالگرد را با نارنجک منفجر کردند.

یک افسر پلیس آلمان هم جان خود را از دست داد. در آن شب طبق سندی که در گذشته محرمانه بود، زوی زمیر، رییس موساد که شاهد شکست عملیات نجات بود به گلدا مایر، نخست‌وزیر و سایر مقامات بلندپایه اسرائیل گفت: «حتی حداقل تلاش را برای نجات جان گروگان‌ها انجام ندادند. حتی حداقل خطر کردن را برای نجات افراد خودشان و افراد ما انجام ندادند.»

 

طراح و فرمانده عملیات کشتار حجاج کیستتاریخ سری کشتار حجاج در سال 1366

زوی زمیر، رییس موساد

رژیم صهیونیستی بزرگترین عملیات انتقام از سازمان های فلسطینی بویژه فتح و سپتامبر سیاه را رقم زد. عملیاتی با محوریت سرویس مخفی موساد.  به‌نوشته‌ بنی موریس در کتاب «جنگهای سری اسرائیل»؛ موساد با استفاده از اطلاعات دریافتی از بریدگان سازمان آزادی‌بخش فلسطین و سازمان‌های جاسوسی کشورهای اروپایی دوست، سیاهه‌ای از افراد هدف تهیه‌شد. سپس موجی از کشتار اعضای مضنون سپتامبر سیاه اروپا را دربرگرفت.

حادثه المپیک مونیخ بسیاری از کشورهای اروپایی را برآن داشت تا یک نیروی ضربت ویژه دائمی، حرفه‌ای و همیشه در دسترس ضدتروریزم تشکیل دهند یا سازماندهی نیروهای موجود را اصلاح کنند. طراحان و سازندگان برجسته‌ی جنگ‌افزار نیز به‌انگیزه‌ی این کشتار برآن شدند جنگ‌افزارهای کارآمدتری برای پیکار با تروریزم طراحی کنند. اسرائیل نیز طبق شیوه همیشگی اش برآن شد تا از این فرصت نهایت بهره برداری را بکند چه اینکه پلیس آلمان نشان داد که نه از آموزش مناسب برخوردار بوده و نه به سلاحهای ویژه برای عملیات های ضد تروریستی مجهز بوده است. از سوی دیگر قانون اساسی آلمان غربی استفاده از نیروهای مسلح آلمان در خاک آلمان را اجازه نمی‌داد و این مانع از بکارگیری تک تیراندازهای ماهر ارتش آلمان غربی بود. لذا رژیم صهیونیستی به دلیل بی‌کفایتی نیروهای امنیتی آلمانی در این واقعه و با توسل به فشارسیاسی ناشی از آن و پمپاژ تبلیغاتی بر روی انگاره هولوکاست توانست امتیاز تأسیس واحد ویژه ضربت آلمان غربی را از دولت این کشور بگیرد.

*سایرت ماتکال الگوی تأسیس GSG9

برای تأسیس چنین واحدی، مقامات امنیتی آلمان غربی، سرهنگ دوم اولریش ویگنر را برگزیدند. او در سال 1972 به سرزمین های اشغالی فلسطین اعزام شد تا تحت نظر اسرائیلی‌ها آموزش‌های مورد نظر برای تأسیس این واحد ویژه را اخذ نماید.  بدین منظور ویگنر انتخاب و به فلسطین اشغالی گسیل شد و در سرویس ضربت Sayeret Matkal اسرائیل به فرماندهی سرهنگ ایهود باراک آموزش دید.


طراح و فرمانده عملیات کشتار حجاج کیستتاریخ سری کشتار حجاج در سال 1366

نشان سایرت ماتکال


یگان سایرت متکال (به عبری: סיירת מטכ"ל) مخفف عبری «واحد تجسس ستاد کل» است. این یگان ویژه ضربتی بود که در دهه 1950 توسط سرگرد آوراهام آرنان براساس الگوی سرویس ویژه هوابرد انگلستان تأسیس شد و به مثابه واحد ویژه ضربت و سرویس عملیات ویژه اسرائیل عمل می کرد. سایرت متکال مهم‌ترین ابزار اسرائیل برای پیاده کردن عملیات نظامی غیرممکن بود. اهمیت این واحد برای قوای مسلح اسرائیل تا به آن حد است که شایع شده، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل فهرستی از اعضای واحد مزبور را در کشوی میز خود نگهداری می‌کند و وی و سایر اعضای ستاد مشترک تک ‌تک اعضای این واحد را می‌شناسند. یکی از اسامی مستعاری که برای نیروهای این واحد استفاده می‌شود عبارت است از : «پسران رئیس ستاد کل»!

طراح و فرمانده عملیات کشتار حجاج کیستتاریخ سری کشتار حجاج در سال 1366
 
سرهنگ آوراهام آرنان ، بنیانگذار سایرت ماتکال
 

 



ژنرال اولریش ویگنر در سال 1929 میلادی در شهر برادن بورگ به دنیا آمد. او در اواخر جنگ جهانی دوم که تنها 15 سال سن داشت به عضویت ارتش آلمان در آمد و در سال 1952 به آلمان غربی رفت و در امتحانات پلیس برای مدارس نظامی ثبت نام کرد. وی در کنار تاسیس کنندگان واحد ضدتروریستی آلمان GSG9 دکترین این سرویس را براساس دکترین عملیاتی سایرت ماتکال طراحی نمود. او بیشتر فعالیتش در ارتش آلمان را تحت نظر مستقیم وزیر کشور وقت آن کشور، یعنی هانس دیترش گنشر سپری کرد. در زمان ورود ویگنر به سایرت ماتکال، فرماندهی سایرت ماتکال بر عهده ایهود باراک بود و معاون عملیاتی آن را یوناتان نتانیاهو برادر بزرگتر بنیامین نتانیاهو بر عهده داشت. این واحد از حیث عملیاتی تحت فرماندهی ژنرال دان شمرون قرار داشت. دان شمرون به عنوان افسر ارشد نیروهای هووابرد و پیاده عملاً فرماندهی ارشد نیروهای ویژه را در اسرائیل بر عهده داشت.

طراح و فرمانده عملیات کشتار حجاج کیستتاریخ سری کشتار حجاج در سال 1366

 

ایهود باراک 1974 فرمانده سایرت ماتکال
 



ویگنر تحت نظارت عالی ژنرال دان شمرون و البته ایهود باراک، توسط یوناتن نتانیاهو به مدت سه ماه دوره های ویژه عملیات‌های ویژه و ضربت، سازماندهی و تشکیلات، اطلاعات و امنیت و مواردی از این دست را آموخت. یوناتان نتانیاهو البته 4 سال بعد در سال 1976 طی عملیات آذرخش در انتبه پایتخت اوگاندا کشته شد. ویگنر پس از یکسال به برلین بازگشت تا سرویس ویژه امنیتی مدنظر اسرائیلی‌ها را مطابق آموزش‌های اخذ شده و بر اساس مدل سایرت ماتکال تأسیس کند. نام این سرویس عبارت بود از سرویس گارد نهم مرزی G.S.G.9 .

 طراح و فرمانده عملیات کشتار حجاج کیستتاریخ سری کشتار حجاج در سال 1366
یوناتان نتانیاهو معاون عملیات سایرت ماتکال در سالهای 1971-1973 و آموزش دهنده ویگنر
 


 
این واحد رسماً در 17 آوریل 1973 به عنوان بخشی از سازمان پلیس فدرال آلمان غربی و تحت نظر آن ولی در اصل به عنوان بازوی عملیاتی سرویس امنیت فدرال تاسیس شد. از آنجا که تا قبل از تأسیس این یگان، سرویس امنیت مرزی فدرال BGS دارای هشت گروه گارد مرزی منظم در آن زمان بود، سرویس جدید را Grenzschutzgruppe 9 گارد نهم مرزی نام نهادند. یک سرویس امنیتی عملیات ویژه مبتنی بر تخصص واحد سرویس ویژه هوابرد بریتانیا SAS  و سرویس عملیات ویژه اسرائیل ؛ سایرت ماتکال .

طراح و فرمانده عملیات کشتار حجاج کیستتاریخ سری کشتار حجاج در سال 1366
 
نشان سرویس امنیتی عملیات ویژه GSG9



همه کسانی که داوطلب خدمت در این گروه جنایتکار بودند تحت سوگند موکداً سری خاصی جهت حاضر تن دادن به جنایتکاری حرفه ای قرار گرفته اند. تمام اعضای GSG9 که سابقه حضور در ارتش آلمانی را داشتند در یک اقدام بوروکراتیک از ارتش استعفا و به گارد مرزی آلمان می روند . بر خلاف بسیاری از دیگر واحدهای نیرو مخصوص کشورهای غربی، اعضای واحد GSG9 مجبور نیستند واحد را پس از طی دوره خود ترک کنند بلکه اجازه دارند مادامی که توانایی حفظ معیارهای سخت مربیان گروه را داشته باشند در گروه بماند. این سیاست از این جهت اعمال می شود که تجربیات عملیاتهای واقعی اعضای قدیمی به نسل بعدی منتقل گردند.

 طراح و فرمانده عملیات کشتار حجاج کیستتاریخ سری کشتار حجاج در سال 1366

ویگنر به همراه افسران اسرائیلی در دوران آموزشی در سایرت ماتکال 1973




*ویگنر و معجزه طبس
با آغاز دهه 1980 دیگر همه کشورهای بزرگ سرمایه داری غرب و رژیم صهیونیستی هرکدام با اقتباس از الگوی SAS، سرویس امنیتی عملیات ضربتی مخصوص خود را داشتند. در این میان، ویگنر که اکنون دیگر به درجه ژنرالی رسیده بود علاوه بر اسرائیلی‌ها، روابط ویژه و بسیار نزدیکی با سرهنگ چارلی بکویث فرمانده نیروی دلتای آمریکا یافته بود. نخستین آزمون این اتحاد و دوستی در حادثه طبس رقم خورد. چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آنکه چهره واقعی آمریکا برای ملت ایران آشکار شد و آنها از فعالیت های مداخله جویانه دولت امریکا آگاه شدند، تعدادی از دانشجویان پیرو خط امام در روز سیزده آبان 1358، به سوی محل سفارت امریکا حرکت کردند.
در پی ناکامی دولت ایالات متحده آمریکا در اعمال فشار سیاسی و اقتصادی برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در تهران که در ماجرای تصرف سفارت آمریکا بازداشت شده بودند، جیمی کارتر رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا دستور انجام عملیات آزادسازی را صادر کرد.
در انجام این عملیات، آمریکا از  همکاری صمیمانه یک کشور دوست و همکاری غیرمستقیم چند کشور دیگر منطقه که از چگونگی این عملیات و هدف آن اطلاع نداشتند برخوردار بود. چند کشور هم در تدارک این عملیات در داخل ایران با امریکا همکاری داشتند. انگلستان، رژیم صهیونیستی، و آلمان از هم‌پیمانان غیر منطقه‌ای آمریکا و مصر، عمان، عربستان، پاکستان و ترکیه نیز از هم پیمانان منطقه‌ای آمریکا در اجرای این عملیات بودند.
پیش از انجام عملیات یک عملیات گسترده جمع آوری اطلاعات برای تسهیل عملیات صورت گرفت که در این عملیات اطلاعاتی، ویگنر نقشی پررنگ داشت. «اولریش وینگنر» در پوشش خبرنگار شبکه تلویزیونی ZDF آلمان به ایران وارد شد و به همراه چند نفر از نیروهای سرویس  G.S.G.9 با پوشش خبرنگار تلویزیون آلمان، جهت جاسوسی و تهیه اطلاعات مورد نیاز سرویس امنیتی آمریکا «سیا» برای هدایت دقیق عملیات نیروهای دلتا در تهران به جمع آوری اطلاعات و تهیه فیلم پرداخت.

طراح و فرمانده عملیات کشتار حجاج کیستتاریخ سری کشتار حجاج در سال 1366
سرهنگ چارلی بکویث فرمانده نیروی دلتا و دوست ویگنر


سرهنگ«چارلی ای بکویث» فرمانده آمریکایی تجاوز نافرجام نیروهای مخصوص تحت امرش موسوم به دلتا در طبس در خاطرات خود پس از بیان اینکه به دلیل دستگیری کلیه ماموران اصلی سازمان سیا در تهران و اخراج کلیه ماموران اصلی سازمان سیا در تهران و اخراج کلیه ماموران جاسوسان اسرائیلی (با توجه به اشغال و تعطیلی سفارت اسرائیل درتهران) توسط نیروهای انقلاب اسلامی برای شناسایی‌های شرم آور داخل خاک ایران، طراحان تجاوز نظامی آمریکا به شدت در مخمصه افتاده بودند، چنین می نویسد: «پیام به ستاد استاکید(ستاد دلتا در کارولینای شمالی) رسید . (دیک پاتر) آن را به من رساند. این پیام از اولریش وینگر فرمانده ی G.S.G.9آلمان بود: «چارلی من آماده ام تا همراه با کارکنان تلویزیون به تهران بروم. آیا مایلی افرادی از تو به ما بپیوندند. من پیام اولریش را به اطلاع ژنرال وات رساندم و توصیه کردم که دنبال این پیشنهاد را بگیریم .» و اینگونه اولریش وگنر به همراه تنی چند از نیروهای زبده خود در پوشش خبرنگاران تلویزیون آلمان به ایران بحران زده از درگیری های داخلی کردستان و گنبد و خوزستان و بحران گروگانها وارد شدند و خدا می داند در مدت اقامت خود در ایران چه کارها که نکردند.

طراح و فرمانده عملیات کشتار حجاج کیستتاریخ سری کشتار حجاج در سال 1366

 

شکست پنجه عقاب در طبس





*ویگنر در خدمت آل سعود
هراس اصلی سعودی اما در دهه 1980، انقلاب اسلامی در ایران بود. این هراس بنیادی موجب شد تا  اعراب خلیجی هزینه های جنگ صدام با ایران را تقبل کنند. هراس آل سعود البته به اینجا خاتمه نیافت. هراس اساسی آنها از سیاسی شدن حج ( به تعبیر امام خمینی حج ابراهیمی) توسط ایرانی ها بود .این ترس البته در یک تجربه تلخ نیز ریشه داشت.
در سال 1979 حادثه ای رخ داد که به شدت آل سعود را نسبت به رادیکالیزه شدن جریانهای سلفی – وهابی علیه آل سعود نگران کرد که اشغال افغانستان توسط شوروی به شدت این رژیم را مشعوف ساخت. چه اینکه این تهاجم فرصتی تاریخی پیش روی آل سعود برای سوق دادن جریانهای رادیکال سنی از تقابل با آل سعود به سوی شوروی قرار می داد. و اما آن حادثه.
در بامداد روز12 ذیحجه 1399قمری 20/ نوامبر 1979میلادی گروه مسلحی متشکل از 200 تا 300 تن که تعدادی از آنها دانشجویان علوم دینی و برخی مصری و یمنی و کویتی بودند، به فرماندهی قحطانی، بعد از اقامه نماز صبح مسجدالحرام را اشغال کردند. آنها بلافاصله بعد از اشغال مقدس‌ترین مکان مسلمانان جهان، مدعی ظهور «فرستاده موعود» -محمدبن عبدالله القحطانی- شدند، این گروه پس از حدود 22 روز مقاومت در برابر پلیس عربستان، سرانجام سرکوب شده و شکست خوردند. گفته می شود دولت عربستان برای سرکوب گروه "القحطانی" تعداد زیادی کماندو و نیروی مخصوص از فرانسه درخواست کرد و نهایتا با کمک این نیروهای مخصوص خارجی توانست این شورش عجیب را مهار کند.

طراح و فرمانده عملیات کشتار حجاج کیستتاریخ سری کشتار حجاج در سال 1366طراح و فرمانده عملیات کشتار حجاج کیستتاریخ سری کشتار حجاج در سال 1366 
از راست : جهیمان العتیبی و محمد عبدالله قحطانی
 


 
این شورش پیامدهای زیادی بر ساختار حکومت عربستان گذاشت، مهمترین منبع مشروعیت حکومت سعودی؛ حفاظت و حراست و میزبانی از "حرمین شرفین" است، بنابراین اصلاحات زیادی برای جلوگیری از تکرار این واقعه انجام شد؛ دولت عربستان به این منظور، تغییراتی در سطح فرمانداران و امیرانی که از سوی مخالفان متهم به فساد شده بودند، ایجاد کرد و در جمادی الاول 1400قمری/مارس 1980میلادی، کمیته ای مرکب از 8 تن به ریاست شاهزاده نایف وزیر کشور تشکیل شد تا 200 ماده براساس اصول اسلامی، به عنوان قانون اساسی برای اداره کشور تدوین کند تا تحولی در ساختار سنتی حکومت سعودی در عربستان ایجاد شود.

طراح و فرمانده عملیات کشتار حجاج کیستتاریخ سری کشتار حجاج در سال 1366
نیروهای شکست خورده جهیمانی
 


 
حمله به مسجدالحرام موجب هراس آل سعود از رادیکالیسم موجود در جهان اسلام شد و رسیدن امواج انقلاب اسلامی به سواحل امن سعودی شد. این رژیم برای مقابله با این تهدید، دو راهبرد را درپیش گرفت:
نخست مشارکت در پروژه جهاد علیه شوروی با رهبری و هدایت کاخ سفید. این برای سعودی پروژه ای امنیتی بود که در آغاز دهه 1980 در ارتباط با اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ مسکو رقم خورد.
راهبرد دوم ناظر بر تأسیس یک سرویس امنیتی عملیات ویژه بود به منظور مقابله با حرکت های انقلابی و جنگندگان  سرخورده بازگشته از جنگ افغانستان در شبه جزیره حجاز خاصه در ایام حج تمتع برآید. از آنجا که این رژیم از دهه 1960 با اسرائیل روابط پنهان برقرار نموده و برای تجارب امنیتی اسرائیل اهمیت فراوان قائل بود و از دیگر سو نمی توانست مستقیماً به سراغ این رژیم برود به دنبال سرویس بود که مستقیماً براساس تجارب اسرائیلی ها تشکیل شده بود و برای همین اولریش ویگنر را برگزیدند. اینگونه بود که قریب 2 سال پیش از فاجعه کشتار حجاج در حرم امن الهی، اولریش ویگنر با استخدام آل سعود درآمد تا نیروهای ویژه این رژیم را برای مقابله با هرگونه تحرک انقلابی ضد رژیم سعودی آموزش و سازماندهی کند.
سلطان بن عبدالعزیز وزیر دفاع سعودی در سال 1984  طی قراردادی با سرویس امنیتی G.S.G.9 آلمان مؤسس و فرمانده وقت این سرویس، ژنرال اولریش ویگنر را با حفظ سمت در G.S.G.9 و به منظور انجام عملیات ضد شورش و قلع و قمع حجاج را به استخدام وزارت دفاع سعودی درآورد. ویگنر که خود از دوستان صمیمی چارلی بکویث فرمانده نیروی دلتا در عملیات طبس بود و با نیروهایش در  عملیات طبس شرکت داشت، روابط بسیار نزدیکی نیز  با نیروهای امنیتی اسرائیل داشت که می توانست برای سعودی ها سودمند باشد.

طراح و فرمانده عملیات کشتار حجاج کیستتاریخ سری کشتار حجاج در سال 1366
 
سلطان بن عبدالعزیز برادر ملک فهد و وزیر دفاع عربستان
 
ویگنر در زمانی به استخدام آل سعود درآمد که رژیم سعودی توسط ملک فهد پادشاهی می‌شد و جناح سدیری‌ها بر آل سعود حاکمیت داشتند. این جناح یکی از بانفوذترین شاخه اصلی خاندان آل سعود است. السدیری قبیله ای عرب است که از طریق یکی از رهبران خود به نام احمد بن محمد السدیری با خاندان حاکم ارتباط پیدا نمود. او از اولین حامیان و یاوران ملک عبدالعزیز بود و ابن سعود با دختر وی که «حصه» نام داشت ازدواج کرد. حاصل این پیوند زناشویی، چند دختر و هفت پسر بود که به 7 شاهزاده سدیری مشهور شدند. این جناح متشکل از فهد پادشاه سابق؛ سلطان بن عبدالعزیز، ولیعهد و وزیر دفاع متوفی؛ عبدالرحمن بن عبدالعزیز، قائم مقام سابق وزیر دفاع؛ نایف بن عبدالعزیز، ولیعهد و وزیر کشور متوفی؛ ترکی بن عبدالعزیز، معاون اسبق وزیر دفاع؛ سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد و وزیر دفاع فعلی؛ و احمد بن عبدالعزیز، وزیر کشور برکنار شده است. سدیری ها بویژه فهد بن عبدالعزیز را به دو خصیصه می شناسند؛ ایران ستیزی و تشیع ستیزی شان و با این وصف معلوم بود که ویگنر به چه منظوری استخدام شده است.
 

 طراح و فرمانده عملیات کشتار حجاج کیستتاریخ سری کشتار حجاج در سال 1366
 
ملک فهد پادشاه سعودی از 1982 تا 2005




*تشدید وضعیت بحرانی خلیج فارس و جنگ نفت کش‌ها
تصمیم به کشتار حجاج در ذی حجه سال 1366 در جلسه ای با حضور وزیر دفاع وقت آمریکا و سعودی درست 55 روز پیش از کشتار انجام گرفت. این تصمیم در شرائطی اخذ شد که وضعیت منطقه به علت حضور نظامی مستقیم نیروی دریایی آمریکا در منطقه به شدت بغرنج شده بود و از اوئل سال 1366 هر از چندی برخوردهای نظامی میان ایران و آمریکا رخ می داد. در این مقطع شاهد بروز موج چهارم جنگ نفتکش ها در خلیج فارس بودیم.
*تصمیم به کشتار در سواحل مدیترانه
جنگ نفتکش‌ها به دولت ریگان چنین القاء می‌کرد که شرائط خلیج فارس از وضعیت تحت کنترل در حال خارج شدن است و بروز یک یا چند متغیر پیش بینی نشده دیگر می‌تواند شرائط را علیه آمریکا به نقطه انفجار برساند. یکی از این متغیرها از نظر آمریکائی‌ها، موسم حج و برگزاری مراسم برائت ازمشرکین طبق سنوات گذشته بود که می توانست همچون چاشنی انفجار عمل کند. ترس از تشدید جنگ نفتکش‌ها و برگزاری مراسم برائت از مشرکین که هرسال باشکوه‌تر از سال قبل برگزار می شد و گسترش امواج انقلاب اسلامی در منطقه و غلظت یافتن آن به ویژه در ایام حج، رژیم سعودی و البته آمریکا را از به خطر افتادن امنیت و ثبات دولت‌های مرتجع عربی به ویژه آل سعود وامیداشت تا تصمیمات جدی تر و خشن تری بگیرند. این بود که واینبرگر با دستورکاری ناظر بر حفظ امنیت خطوط کشتیرانی در خلیج فارس و ممانعت از برگزاری برائت از مشرکین با سلطان بن عبدالعزیز در سواحل مدیترانه نشست امنیتی برگزار کرد.
برای یک سره کردن برگزاری مراسم برائت از مشرکان، نیاز به یک تصیم اساسی و انجام هماهنگی میان رژیم سعودی و آمریکا بود و به این منظور، سلطان بن عبدالعزیز وزیر دفاع وقت سعودی و پدر شاهزاده بندر بن سلطان، سلطان آینده تروریسم وهابی در منطقه، برای هماهنگی با آمریکا، وزیر دفاع وقت آمریکا در دولت ریگان، "گاسپار واینبرگر" را درست 55 روز پیش از برگزاری حج سال 1366‌، به ویلای شخصی خود در سواحل جنوبی فرانسه دعوت نموده طرح حمله و کشتار حجاج ایرانی را با او مطرح و مجوز این عملیات کشتار را از واینبرگر اخذ کرد.
گاسپار واینبرگر خود در خاطراتش بیان می کند: « ملاقات با پرنس سلطان در ویلای بسیار راحت و باشکوه وی واقع در سواحل مدیترانه‌ای فرانسه صورت گرفت. ما یک روز طولانی را به گفت و گو پیرامون مسائل مختلف گذراندیم که به ترجمه های طولانی نیاز داشت و پرنس بندر به صورت مترجمی متبحر برای پدرش و من عمل می‌کرد من به حیاتی بودن مأموریتمان و اقدامات متعددی که می بایست برای کسب حمایت هواپیماهای آواکس و هرگونه کمک دیگر انجام دهیم واقف بودم و می‌دانستم که حاکمیت و اقتدار این پادشاهی به هیچ عنوان نمی‌تواند به مخاطره افتد.هواپیماهای آواکس عربستان حالا آماده کمک به ما در این ماجرا بودند و با ارزش‌ترین چیزی را که ما می‌توانستیم داشته باشیم یعنی وقت و اطلاع بیشتر از مقاصد و اطلاعات ایران در منطقه پایینی خلیج فارس به خصوص تنگه هرمز به ما دادند.

طراح و فرمانده عملیات کشتار حجاج کیستتاریخ سری کشتار حجاج در سال 1366

 

جلسه مهم سلطان بن عبدالعزیز وزیر دفاع سعودی و گاسپار واینبرگر وزیر دفاع ریگان ، 55 روز قبل از حج خونین

 
 
 
هیئت سعودی و پرنس سلطان خیلی صمیمی بودند با این حال مذاکرات تمام روز به طول انجامید و در این مدت پرنس بندر با تسلط و بدون خستگی مشغول ترجمه بود. در پایان روز درباره اموری که حیاتی‌ترین جنبه را برای موفقیت مأموریت ما داشت ( بخوانید عملیات سرکوب برائت از مشرکین) به توافق رسیدیم. سعودی‌ها امتیازاتی اساسی دادند و با شرکت در عملیات ما از جمله گشت‌زنی آواکس‌ها به گونه‌ای مستقیم‌تر از آنچه رسم آنها در گذشته بود موافقت کردند.» ( واینبرگر، 1370، 30-32)
به این ترتیب با توافق صورت گرفته میان عالیترین مقامات نظامی آمریکا و رژیم سعودی، تصمیم به سرکوبی راهپیمایی سراسری برائت از مشرکین قطعیت یافت. از این رو طراحی و فرماندهی آن بر عهده ویگنر نهاده شد. ویگنر نیز به همراه تیمی از نیروهای زبده خود و البته با مشاوره دوستان سابق خود در سرویس امنیتی اسرائیل بویژه سرویس سایرت ماتکال طرح سرکوبی را طراحی و طرح مانوری عملیات و آموزش نیروهای سعودی را در مدت باقی مانده به انجام رساند. از همین رو ویگنر و نیروهای ویژه سرکوب سعودی با یک طرح از پیش آماده و برنامه ریزی شده روز جمعه 9 مرداد 1366 برابر با 6 ذی الحجه 1407 قمری خیل عظیم حجاج ایرانی و غیر ایرانی شرکت کننده در مراسم برائت از مشرکین را در یک یورش گاز انبری به خاک و خون کشیده و بیش از 400 جاجی را به شهادت رساندند.
طراح و فرمانده عملیات کشتار حجاج کیستتاریخ سری کشتار حجاج در سال 1366
پس از یورش گازانبری ویگنر و نیروهای امنیتی سعودی

 


پس از حادثه ذیحجه 1407‌/‌ مرداد 1366، با توجه به عظمت واقعه و میزان تلفات مردم عادی و بی‌دفاع و همچنین سوابق مراسم برائت از مشرکان که به آرامی برگزار شده بود، مرتکبان حادثه خود را مجبور به توضیح دیدند و حجاج را به اخلالگری و ایجاد آشوب متهم کردند. بعد از این حادثه و بالا بودن میزان تلفات زائران که عمدتا از جانبازان و زنان بودند، دولت عربستان سعودی در واکنشی فرافکنانه حجاج ایران را متهم به اخلالگری و ایجاد آشوب کرد و در دفاع از اقدام خود مدعی شد نیروی پلیس این بار هم مثل دفعات قبل برای حفاظت از مراسم در محل معین مستقر شده بود و ایرانی‌ها بی‌مقدمه با سلاح سرد به سمت نیروهای پلیس یورش بردند و اقدام به ضرب و شتم آنان کردند. ادعای دیگر پلیس این بود که نیروها به‌هیچ‌وجه برای مقابله با این اقدام حجاج ایرانی از اسلحه استفاده نکردند. مدعیاتی از این نوع بلافاصله بعد از انتشار عکس‌ها و فیلم‌های آن از سوی ناظران بی‌طرف، بی‌اعتبار عنوان شد.

طراح و فرمانده عملیات کشتار حجاج کیستتاریخ سری کشتار حجاج در سال 1366

 

اولریش ویگنر فرمانده G.S.G.9 در حال دریافت مدال شجاعت

 

روزنامه ی"دی ولت" چاپ آلمان مورخ 21/11/1986 درباره فاجعه کشتار حجاج  چنین می نویسد:
« 8 ماه قبل از کشتار جمعه خونین مکه «به اولریش.کا.ویگنر»، فرمانده کماندوهای ویژه آلمان غربی برای مدت دوسال مرخصی داده شد تا در عربستان سعودی یک واحد مخصوص، مطابق الگوی نیروهای ضد ترور آلمان ایجاد نماید. دی ولت این خبر را دیروز دریافت کرد. احتمالا تعدادی از افسران عضو کماندوهای ویژه ی مرزی آلمان به اتفاق "وینگنر" از دو ماه دیگر، در عربستان سعودی مشغول به کار خواهند شد.»
هفته نامه «اونماندوژودی» نیز چاپ فرانسه مورخ 10/8/1987  ( یک هفته بعد از کشتار حجاج) چنین نوشت:
    «این متخصص امور ضد شورش می افزادید: هدایت و فرماندهی عملیات کشتار حجاج مکه در جمعه گذشته توسط ژنرال اولریش وینگر فرمانده ی کل سابق گروه کماندویی G.S.G.9 صورت گرفته است. اولریش وینگر قبلاً از مسولین سعودی خواسته بود که نهایت خشونت ممکن به کار گرفته شود.

"ویگنر" که از شش ماه پیش در عربستان به نیروهای آن کشور آموزش های ویژه داده است، در هنگام کشتار مستقیما اجرای عملیات را هدایت می کرد. توجیه حضور وی، دارا بودن عنوان رسمی مشاور امنیتی شهر مکه بوده است. پس از این عملیات از دولت سعودی مدال شجاعت دریافت کرد.»

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: مشرق
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز