تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵

شمارش معکوس برای دریافت بدهی از عراق؟

بدهی عراق به ایران چیزی در حدود ۶ میلیارد دلار است و باوجود مذاکراتی که تا این لحظه هم در حال انجام است، هنوز همراهی از سوی این کشور انجام نگرفته است. این درحالی است که نیمه اردیبهشت وزیر نیرو پس از مذاکره با مقامات عراقی اعلام کرده بود عراقی‌ها پذیرفته‌اند ۱.۵ میلیارد دلار را به‌صورت واکسن کرونا در اختیار ایران قرار دهند.
کد خبر: ۲۲۹۹۵
به گزارش معاصر به نقل از بورسان، یک عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و عراق نیز گفته بود عراق پذیرفته ۳ میلیارد دلار را در قالب تهاتر با ایران بپردازد. اما تمامی این وعده‌ها در حالی انجام شد که عراق هنوز به هیچ‌یک از تعهدات خود باوجود معافیتی که از آمریکا دریافت کرده، عمل نکرده است.

این عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و عراق می‌گوید ایران چشم‌انتظار فصل تابستان است که عراق به‌واسطه گرمی هوا و کمبود برق، نیاز به گاز ایران افزایش یابد و همین موضوع، عراقی‌ها را ملزم به اجرای تعهدات کند.

عراق کماکان به تعهداتش عمل نمی‌کند
سیدحمید حسینی، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با «بورسان» با اشاره به آخرین روند مذاکرات ایران و عراق درباره پرداخت بدهی این کشور گفت: «مذاکره با عراق در جریان است و کماکان ادامه دارد و با وجود توافقات، اقدامی از سوی عراقی‌ها صورت نمی‌گیرد.»

حسینی در ادامه با اشاره به آخرین سفر وزیر نیرو به عراق، افزود: «در آخرین سفری که وزیر نیرو به عراق داشت، مسئولان عراقی اعلام کردند که هر دو ساعت به دو ساعت برق دارند که علت آن، کاهش صادرات گاز ایران به عراق است.»

به گفته او، عراق تحت این فشارها اعلام کرده که آمادگی پرداخت بدهی را دارد، اما در عمل کاری انجام نمی‌دهد.

عراق به ایران واکسن کرونا نداد
حسینی با بیان اینکه پیشنهاد داده‌ایم ۱.۵میلیارد دلار از بدهی را از طریق ارسال واکسن کرونا به ایران جبران کند، اما در اینجا هم کاری نمی‌کند، ادامه داد: «آمریکا به عراق مجوز داده است و اکنون در زمینه دارو و واکسن کرونا تحریم نیستیم، اما عراق باوجود معافیت‌هایی که به این کشور اعطا شده، این کشور به هر بهانه‌ای همراهی نمی‌کند.»

ایران در انتظار فصل تابستان در عراق
عضو هیأت‌رئیسه اتاق ایران و عراق با بیان اینکه عراقی‌ها در اجرای تعهدات خود سستی می‌کنند، گفت: «عراقی‌ها در انتظار هستند که صادرات گاز به عراق افزایش یاید تا نیروگاه‌های برق آنها بتواند با تمام ظرفیت کار کند. باتوجه به نزدیکی به فصل تابستان و گرمی هوا، عراق تحت فشار قرار خواهد گرفت و برای تولید برق نیازمند ایران خواهد شد و در این‌صورت مجبور خواهد شد برای آنکه ایران گاز را به این کشور صادر کند، به تعهدات خود عمل کند.»
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز