تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰

وعده جدید یارانه ای محمود احمدی نژاد!

رییس جمهور سابق ایران گفت: قرار نبود یارانه‌ای که حق مردم است، در جای دیگری خرج شود و اگر من رییس جمهور شوم، درآمدهای نفتی را به طور مساوی بین همه مردم تقسیم خواهم کرد و به دلایلی یارانه ثروتمندان را حذف نمی‌کنم.
کد خبر: ۲۳۰۹۷
به گزارش معاصر به نقل از اقتصادآنلاین، محمود احمدی‌ نژاد در برنامه اقتصاد دو صفر، که کاری است با تلاش اقتصاد آنلاین و در آن سعی شده تا به ظاهر و باطن سیاست‌های اقتصادی، برنامه‌ها، ایده‌ها و جهت‌گیری‌های اقتصادی هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 بپردازد، حضور یافت.

مبحث یارانه‌ها، یکی از مباحث اصلی بود که در این برنامه مورد بررسی قرار گرفت. احمدی‌ نژاد در این برنامه عنوان کرد که درآمدهای نفتی باید به صورت مساوی بین تمام مردم تقسیم شود و بین فقر و ثروتمند تفاوتی قایل نشد. در ادامه بخش‌هایی از گفت‌وگوی وی با اقتصادآنلاین را خواهید خواند.

«هدفمندی یارانه‌ ها ایده خود بنده بود و از آن دفاع می‌کنم. منابع و مصارف در پرداخت یارانه‌های نقدی در آن زمان، عینا برابر بوده است و اکنون متفاوت شده؛ دولت یارانه‌های مردم را اکنون در جای دیگر خرج می‌کند و چنین قراری نبود. یارانه غیرنقدی فساد و تبعیض است.  معمولا فضای رسانه‌ای دوست دارد رو بایستد. ما می‌خواهیم ریشه‌یابی کنیم. همه می‌گویند یارانه پنهان، فساد، فاصله طبقاتی و به ضرر همه است؛ اما در مقابل اصلاح آن مقاومت می‌شود چراکه افرادی از آن بهره می‌برند. اگر دوباره رییس جمهور شوم، یارانه را مساوی بین همه خواهم داد و ثرومتمندان را حذف نمی‌کنم. چراکه حذف ثروتمندان از یارانه‌بگیران، برای کشور خطرناک است؛ زیرا جامعه تفکیک می‌شود و این تفکیک برای جامعه خطرناک است».

وی افزود: یکی از مشکلات اصلی اقتصاد این است که دولت درآمد ثروت طبیعی را در دست گرفته و به بودجه وارد کرده است. کل انرژی برای کل ملت است و چه کسی گفته باید خرج دولت شود؟ توسعه دولت به دلیل درآمد نفتی است؛ این درآمد باید از دولت گرفته شود. درآمد انرژی مساوی برای همه است و باید به صورت مساوی بین مردم تقسیم شود. یارانه پنهان و کل درآمد انرژی برای کل ملت است. باید اجازه دهیم هدفمندی یارانه‌ها یکباره انجام شود.

به گفته محمود احمدی‌ نژاد، اینکه 45هزار تومان بی‌ارزش شده، ربطی به خود یارانه‌ها ندارد و بی‌ارزش شدن ارزش پول بوده است. هدفمندی یارانه‌ها یک پروژه بزرگ است که نتیجه‌دادن آن در کیفیت تولید و بهره‌وری، حدود 20سال زمان خواهد برد و نمی‌توان با یک سال توقع 20ساله داشته باشد؛ اما مکانیزم اجرا باید مستقل از بودجه دولت باشد. وقتی اجرا دست دولت باشد، این اتفاقات طبیعی است. همراهی مردم در اجرای هدفمندی اصل اول است.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز