تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۳

برانکو: ثابت شد رفتن من از پرسپولیس اشتباه نبود/ استقلال برای موفقیت باید ثبات داشته باشد

کد خبر: ۲۳۳۰۲
سرمربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس گفت: بعد از بیش از ۴ سال فعالیت در پرسپولیس باید از این تیم می‌رفتم تا ایده‌های نو شکل بیگرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، برانکو ایوانکوویچ بدون شک یکی از محبوب‌ترین مربیان تاریخ پرسپولیس در نزد هواداران این تیم است. این مربی بعد از دوران تاریکی که پرسپولیس در چند فصل پیاپی پشت‌ سر گذاشت، با حضور در این تیم افتخارات زیادی را برای پرسپولیس کسب کرد.

برانکو تا آستانه فتح لیگ قهرمانان هم پیش رفت اما در نهایت به عنوان نایب قهرمانی رسید. این مربی امیدوار است که موفقیت‌های پرسپولیس ادامه داشته باشد و آنها قهرمانی در لیگ قهرمانان را هم تجربه کنند.

برانکو در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم به سؤالات مطرح شده پاسخ داد. ترجمه و هماهنگی این گفت‌وگو توسط رضا چلنگر صورت گرفته است.  

تسنیم: وضعیت عمان را در مسابقات مقدماتی جام جهانی چطور ارزیابی می‌کنید، این تیم می‌تواند به جام جهانی صعود کند؟

در حال حاضر یک برنامه کوتاه مدت را پایه‌ریزی کردیم و هدف ما این است که از دور اول به مرحله بعدی راه یابیم و سپس به جام ملت‌های آسیا صعود کنیم. طبیعتا در دور نهایی مسابقات مقدماتی جام جهانی شرایط برای همه تیم‌ها دشوار خواهد بود ولی من تیمی بسیار با انگیزه در اختیار دارم که می‌تواند شانه به شانه با تیم‌های دیگر رقابت کند. اینکه چه پیش خواهد آمد، کسی با خبر نیست و حتی تیم‌های مثل ژاپن، استرالیا، عربستان، ایران، عمان و ... هم نمی‌توانند این را پیش‌بینی کنند که چه تیم‌هایی راهی جام جهانی خواهند شد. چیزی که وجود دارد در اختیار داشتن یک تیم پرتلاش است و فدراسیون فوتبال عمان هم انگیزه دارد و مردم عمان هم از تیم ملی حمایت می‌کنند. خوشحالم سرمربی این تیم هستم.

تسنیم: چرا در چند نوبت شایعه جدایی شما از تیم ملی عمان مطرح شد، اختلافی با فدراسیون فوتبال این کشور داشتید؟

خودتان می‌گویید شایعه و این مسائل در حد شایعاتی است که از سوی برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود. روابط من با فدراسیون فوتبال عمان بسیار خوب است و با شیخ سالم رئیس فدراسیون فوتبال عمان بسیار رابطه خوبی دارم. از شرایطی که از لحاظ قرارداد خودم و همکارانم و امکاناتی که در اختیارمان گذاشتند راضی هستم. به آینده روشن این تیم امیدوارم.

تسنیم: و البته شایعه مذاکرات فدراسیون فوتبال ایران با شما هم مطرح شد.

این شایعات از محافلی خاص با منظوری خاص ایجاد شده و این موضوع آسیب‌های سنگین و جبران‌ناپذیر به فدراسیون فوتبال و مسئولان جدیدش وارد می‌کند. کادر فنی هم تمرکزش را از دست می‌دهد و مهمتر از همه مردمی که تنها امیدشان به تیم ملی است، آسیب می‌بینند. آنهایی که شایعه حضورم در تیم ملی را مطرح کردند قصد بدی داشتند و با سوءنیت این کار را انجام دادند. هیچ مذاکره‌ای بین من و فدراسیون فوتبال ایران انجام نشده و اعتقاد من این است که باید از اسکوچیچ و سایر اعضای کادر فنی تیم ملی ایران حمایت شود.

تسنیم: ایران به جام جهانی صعود می‌کند؟

ایران به دلیل اشتباهاتی که سرمربی سابقش (مارک ویلموتس) انجام داد در شرایط بسیار سختی قرار گرفته است، اگر ایران از این گروه صعود کند یکی از قوی‌ترین شانس‌ها برای صعود به جام جهانی خواهد بود. ایران واقعا بازیکنانی با کیفیت دارد اما مسئله مهم این است که آنها از این مرحله عبور کنند. کادرفنی و مسئولان فدراسیون هم در به وجود آمدن این وضعیت سخت تقصیری ندارند ولی باید از این مانع عبور کنند. در واقع ایران فرصتی برای اشتباه ندارد.

تسنیم: دوست دارید یک بار دیگر در پرسپولیس مربیگری کنید؟

بیش از 4 سال فوق‌العاده زیبا را در پرسپولیس سپری کردم و رابطه‌ای خوب بین من و هواداران و همچنین اکیپ‌های همراه تیم وجود داشت. هرگز در زندگی ورزشی‌ام این خاطرات را از ذهنم پاک نخواهم کرد. در حال حاضر مسئله مهم این است که پرسپولیس خیلی خوب مسیرش را جلو می‌برد و آمارها نشان می‌دهد که این تیم چقدر با کیفیت است. پرسپولیس در این چند سال در لیگ قهرمانان آسیا نمایش خوبی داشته و امسال هم نتایج خوبی گرفته است. اگر پرسپولیس در فینال سال گذشته شانس داشت قهرمان آسیا می‌شد. امیدوارم امسال این تیم بر جام لیگ قهرمانان بوسه بزند.

تسنیم: پرسپولیس‌ برای قهرمانی در آسیا چقدر شانس دارد؟

آمارها سمت پرسپولیس را می‌گیرد که استمرار خوبی در موفقیت‌هایش داشته است. فقط امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و پرسپولیس با کمی شانس بیشتر قهرمان شود.

تسنیم: به نظر شما تیمی که هدایتش را گابریل کالدرون بر عهده داشت قوی‌تر بود یا تیم فعلی با هدایت یحیی گل‌محمدی؟

هر دو مربی بسیار خوب تیم را جمع کردند و اجازه ندادند پرسپولیس از مسیرش دور شود. آنها با استفاده از فلسفه‌ خودشان توانستند کیفیت تیم را بهتر کنند و این را در بازی‌هایی که از پرسپولیس دیدم حس کردم. به سختی می‌توان گفت کدام تیم قوی‌تر است. در فصل آخر که من هدایت تیم را بر عهده داشت نتوانستیم به دلیل محرومیت در دو پنجره نقل و انتقالاتی بازیکنی را جذب کنیم اما خوشبختانه الان گل‌محمدی با نگرش خوبش بهترین‌های ایران را جذب کرده و آنها را در سیستم تاکتیکی مورد نظرش جا داده است.

تسنیم: سبک بازی تیم پرسپولیس با هدایت شما، چه فرقی با سبک ‌بازی پرسپولیس‌ِ فعلی دارد؟

تا جایی که توانستم بازی‌های پرسپولیس را تماشا کنم، یحیی گل‌محمدی همان سیستم 2-4-4 را که در پدیده و ذوب‌آهن به خوبی اجرا کرد، در پرسپولیس هم با کیفیت بالا اجرا می‌کند و سبک بازی پرسپولیس هوادارپسند است. گل‌محمدی کاملا به تیمش اشراف دارد و تفاوت چندان زیادی وجود ندارد. پرس زیادی می‌کردیم و این پرسپولیس هم با پرس‌های شدید حریفش را زمین‌گیر می‌کند.

تسنیم: با توجه به رقابت میلیمتری سپاهان و پرسپولیس، شانس کدام تیم را برای قهرمانی بیشتر می‌دانید؟

به سختی می‌توان پیش‌بینی کرد و کار هر دو تیم برای قهرمان شدن سخت است. همه چیز بستگی به این دارد که کدام تیم کمتر خسته شود، مصدومان کمتری داشته باشد و بدشانسی هم نیاورد. این فاکتورها مهم هستند.

تسنیم: برخی معتقدند سپاهان با توجه به بازی‌های آسان‌تر کار راحت‌تری برای قهرمانی دارد. نظر شما چیست؟

به هیچ وجه سپاهان و پرسپولیس و حتی استقلال بازی راحتی ندارند. در لیگ ایران حریف آسان وجود ندارد و هر تیمی می‌تواند تیم‌های بالای جدول را غافلگیر کند. این صحبت‌ها بیشتر صحبت‌های هواداری است و این را نمی‌پذیرم که حریف آسان وجود داشته باشد. شما دیدید که حتی استقلال که تیمی پرطرفدار و ریشه‌دار است دچار برخی نوسان‌ها شد.

تسنیم: سید جلال حسینی همچنان در پرسپولیس می‌درخشد. درخشش او برای شما جالب توجه نیست؟

سید جلال باعث افتخار فوتبال ایران و پرسپولیس است که در نزدیک 40 سالگی با این کیفیت بالا فوتبال بازی می‌کند. او ذره‌ای افت نداشته و موفق شده امتیازهای حیاتی در این فصل و فصل گذشته برای پرسپولیس کسب کند. برای او آرزوی سلامتی دارم و امیدوارم خداوند بازیکنانی مثل سید جلال را برای فوتبال ایران حفظ کند.

تسنیم: برخی از هوادران استقلال معتقدند پرسپولیس در این سال‌ها توسط دولت و‌ فدراسیون‌حمایت شده و ‌دلایل قهرمانی‌هایش همین حمایت‌های دولت است. شما این موضوع را می‌پذیرید؟

به هیچ وجه این را نمی‌پذیرم. اگر این حمایت‌ها وجود داشت دچار مشکلات شدید و بزرگ مالی نمی‌شدیم. حتی گاهی اوقات پرسپولیس با درآمدزایی‌اش و موفقیت‌هایش به دولت کمک کرده است. می‌دانیم که دولت مالک هر دو باشگاه است و این خلاف منطق است که خیال کنیم دولت یک بازویش را فدای بازوی دیگری کند. از طرف دیگر به آمار برگردیم و اشتباهات داوری بیشترین آسیب را به پرسپولیس زد که البته این اشتباهات سهوی بوده است. در دوره من و بعد از من این مسائل دیده شد.

تسنیم: به نظر شما استقلال چرا 8 سال است که قهرمان لیگ ایران‌ نشده؟

استقلال تیمی مطرح و ریشه‌دار در ایران است. این طبیعی است که گاهی تیم‌های بزرگ دچار بحران شوند ولی آنها هم باید تلاش کنند تا یک ثبات در ساختار باشگاه و تیمشان ایجاد کنند. وقتی پایه‌ریزی درستی صورت بگیرد، بروز اشتباهات کم می‌شود و تیم می‌تواند در مسیر موفقیت قرار بگیرد. استقلال برای موفقیت باید ثبات داشته باشد.

تسنیم: اگر زمان به عقب برمی‌گشت باز هم‌ پرسپولیس را ترک‌ می‌کردید؟ فکر می‌کنید این تصمیم درست بود؟

بیش از 4 سال در پرسپولیس بودم و زمانش رسیده بود که آرام آرام جدا شوم تا تغییرات جدید در باشگاه صورت بگیرم. باید می‌رفتم تا ایده‌های نو در پرسپولیس شکل بگیرد و ثابت شد که ارزیابی من اشتباه نبود. بعد از من کالدرون و گل‌محمدی آمدند که ایده‌هایی نو داشتند، مسئولان باشگاه هم با ایده‌های نو توانستند شرایط خوبی ایجاد کنند و انضباط مالی هم به شکل خوبی برقرار شد. فکر کنم اشتباهی مرتکب نشدم و وقتش رسیده بود تا این جدایی صورت بگیرد. پرسپولیس هم خوشبختانه گام‌های محکمی برداشته است.

تسنیم: مهمترین مشکل فوتبال ایران از نظر شما چیست؟

مشکلی که چندان چشمگیر باشد ندیدم. در کنار زیرساخت‌های که ایجاد شده، باید تامین مناسب مالی برای باشگاه‌ها در نظر گرفته شود. انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : برانکو
ارسال نظر

آخرین اخبار روز