تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷

محمود صادقی: به اعضای ستاد جهانگیری فشار آوردند که به ستاد مهرعلیزاده بروند/ به دنبال نتیجه تضمین شده هستند نه مشارکت

کد خبر: ۲۳۴۱۴
محمود صادقی می‌گوید اعضای ستاد آقای جهانگیری را هم از برخی جا‌ها تحت فشار گذاشته‌اند که بروند در ستاد مهرعلیزاده فعالیت کنند. خب تلاش زیادی دارند که ابتکار عمل اصلاح طلبان را برهم بزنند و این مستلزم این است که اصلاح طلبان هوشیار باشند و اجازه ندهند چنین سخنانی به افکار عمومی القا شود.

رویداد۲۴؛ با رد صلاحیت‌های گسترده انتخابات مجلس یازدهم تاحدودی می‎شد شرایط امروز و اقدام عجیب شورای نگهبان در خصوص رد صلاحیت چهره‌های سیاسی کشور را پیش بینی کرد. رد صلاحیت علی لاریجانی، محموداحمدی نژاد، حسین دهقان، اسحاق جهانگیری و تمامی ۹ کاندیدای اصلاح طلب، نشان می‌دهد که دایره ورود به قوه مجریه تنگ تر و تنگ تر شده است و آنچه مهم است، یکدست شدن قدرت است.

این رد صلاحیت‌ها آنقدر عجیب و دور از انتظار بود که حتی صدای عضو ۲۰ ساله شورای نگهبان را هم درآورد. صادق آملی لاریجانی بعد از اعلام نتایج گفته بود جای دفاعی بر این کار نمی‌بینم. شرایط آنقدر عجیب بود که ابراهیم رئیسی هم گفته بود که برای رقابتی کردن انتخابات در حال رایزنی هستم. هرچند که نه رایزنی‌ها جواب داد و نه خود کاندیدای رد صلاحیت شده تمایلی به ورود رهبری و حکم حکومتی داشتند. نیرو‌های ارزشی و اصولگرا نیز اعلام کردند پیروزیی همراه با طعنه و کنایه خواهند داشت و حالشان از این موضوع بد است.

بیشتر بخوانید:تکرار سناریوی مجلس برای ریاست جمهوری/ درهایی که در نجف به روی رئیسی بسته شد، در تهران به رویش باز شدند

محمود صادقی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به نتایج بررسی صلاحیت‌های انتخابات ریاست جمهوری در گفتگو با رویداد‌۲۴ می‌گوید: نتیجه غیرمنتظره‌ای برای مردم بود، اما شخصا آن را تا حدودی پیش‌بینی کرده بودم و می‌دانستم که به دنبال یک دست کردن قوای سه گانه هستند. از ادامه انتخابات مجلس یازدهم که با حداقل مشارکت مردم و رد صلاحیت‌های گسترده کاندیدا‌ها همراه بود، مشخص بود که چنین اتفاقی رخ خواهد داد و آشکار بود که در قدم بعدی تصمیم به یکدست کردن قدرت دارند. البته انتظار می‌رفت که کمی بخواهند حفظ ظاهر کنند، اما به ظاهر نیازی به این کار هم ندیدند.
پیروز انتخابات ریاست جمهوری رای حدود ۳۰ الی ۴۰ درصدی دارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا مشارکت حداکثری برای نظام اهمیتی ندارد؟ گفت: آن‌ها به دنبال نتیجه تضمین شده هستند و در مجلس یازدهم هم دیدیم که بسیاری از نمایندگان تهران با رای ۷ الی ۸ درصدی وارد مجلس شدند. این موارد نشان می‌دهد که چندان اهمیتی به میزان مشارکت نمی‌دهند و پیش بینی می‌کنم کاندیدا‌هایی که در انتخابات شرکت می‌کنند، رای حدود ۳۰ الی ۴۰ درصدی داشته باشند. از این بابت نگرانی ندارند، زیرا تضمین آن از هرچیز دیگری برایشان پر اهمیت‌تر است؛ حتی خبرگذاری فارس یک آماری را از میزان رای رئیسی منتشر کرد، کاری که در سال ۸۸ و ۴۸ ساعت قبل از انتخابات هم انجام داده بود. ولی من مطمئن نیستم که رئیسی همان رای سال ۹۶ را اکنون هم داشته باشد.
اصلاح طلبان هوشیار باشند

صادقی با بیان اینکه اطلاح طلبان در این دوره کار خوبی کردند و نام افرادی که در لیست هستند را قبل از تایید صلاحیت‌ها منشتر کردند، گفت: اکنون قاعدتا نمی‌توانند ادعای دیگری داشته باشند و بخواهند از گزینه دیگری حمایت کنند. از همین رو خبرگزاری فارس به خبر و حزب فیک متوسل شده و گفته جبهه اصلاح طلبان ایران از مهرعلیزاده حمایت خواهند کرد. حتی من شنیدم که اعضای ستاد آقای جهانگیری را هم از برخی جاها تحت فشار گذاشته‌اند که بروند در ستاد مهرعلیزاده فعالیت کنند. خب تلاش زیادی دارند که ابتکار عمل اصلاح طلبان را برهم بزنند و این مستلزم این است که اصلاح طلبان هوشیار باشند و اجازه ندهند چنین سخنانی به افکار عمومی القا شود. البته افکار عمومی به اندازه کافی آگاه هستند و جلوتر از اصلاح طلبان حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: البته تعداد زیادی از اصولگرایان را هم ردصلاحیت کردند که با این روش جای گله و شکایت زیادی برای اصلاح‌طلبان نمی‌گذارد. اما تفاوتی که در دو جبهه وجود دارد این است در جبهه اصلاح طلبان نیرو‌های اصلی را رد کرده‌اند، ولی در جبهه اصولگرایان، نیرو‌های فرعی را رد کرده و نیرو‌های اصلی را حفظ کرده‌اند. نیرو‌های نظامی را هم کاملا حذف کردند به غیر از محسن رضایی که به نظرم او هم خیلی وابسته به طیف نظامیان نباشد.

نماینده سابق مجلس در پاسخ به سوالی مبنی براینکه کارکرد گزینه‌های تایید صلاحیت شده در این دوره چیست؟ گفت: حضور افرادی مانند محسن رضایی در این دوره کارکرد خاصی ندارد؛ او توییت کرده بود و نوشته بود «همین که مردم برای من طنز و جوک درست می‌کنند خوشحالم!» باید بگویم که ما هم از اتفاق خوشحالیم. او هر دوره برای انبساط خاطر مردم شرکت می‌کند و با همه احترامی که برای او قائلم و یکی از فرماندهان جنگ بودند، به نظر می‌رسد تنها کارکردی که دارد همین باشد. اما تعجب می‌کنم که چرا هر دوره خود را تا این اندازه در افکار عمومی خفیف می‌کند.

صادقی با بیان اینکه کارکرد زاکانی در این دوره صرفا برای تخریب لاریجانی بود، گفت: اکنون که آقای لاریجانی را رد صلاحیت کرده‌اند، حضور او هم بلاموضوع شده است، زیرا دیگر کاندیدایی نیست که او بخواهد تخریب کند. مگر اینکه برای تهییج افکار عمومی بخواهند از او استفاده کنند و یا اگر رئیسی نتوانست چنین ادبیاتی داشته باشد، به او کمک کند. البته امکان دارد در ادامه به نفع رئیسی کنار بروند.
ابراهیم رئیسی به جلیلی بدهکار است

محمودصادقی در پاسخ به سوالی در خصوص حضور جلیلی در این دور از انتخابات، گفت: نکته قابل تامل حضور آقای جلیلی است. برخی معتقدند که شاید کاندیدای نهایی جلیلی باشد. به هرحال رئیسی هم به خاطر سال ۹۶ به او بدهکار است. اگر این تحلیل درست باشد باید مطمئن شوند که می‌توانند سرمایه اجتماعی رئیسی را منتقل کنند یا نه. در رابطه با کارکرد و حضور قاضی زاده هاشمی هم باید بگویم که او پوششی رئیسی است و هرچند که گفته است تا آخر می‌مانم، اما نمی‌توان به این حرف‌ها اعتماد کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که تایید صلاحیت افرادی همچون همتی و مهرعلیزاده چه کارایی و کارکردی دارد، یادآور شد: با احترامی که برای آقای همتی قائل هستم اما نمی‌دانم واقعا او رجل سیاسی محسوب می‌شود یا نه! او در حوزه اقتصاد فعالیت داشته و شخصیت محترمی است، اما نمی‌دانم بدنه رای او در چه طیفی قابل تعریف است.
مهرعلیزاده پایگاه رای اصلاح‌طلبان را ندارد

صادقی گفت: مهرعلیزاده عملکرد خوبی خصوصا در استانداری اصفهان داشته است. اما با همه این سوابق، یک سابقه رد صلاحیت در ۹۴ دارد و با توجه به رویه شورای نگهبان، تایید شدن او در این دوره قابل تامل است. کما اینکه تایید صلاحیت شدن او در سال ۸۴ با حکم حکومتی رهبری هم قابل تامل بود. به نظر می‌رسد که یک مدیریت صحنه‌ای برای آقای مهرعلیزاده در حال انجام است. البته شاید به خاطر پایگاه قومیتی که در میان آذری‌ها دارد، بتواند جلوی تنش‌های قومیتی را بگیرد و نقش ضربه گیر را بازی کند و تایید صلاحیت شدنش هم از این جهت باشد.

وی ادامه داد: مهرعلیزاده تلاش زیادی کرد که در لیست کاندیدا‌های اصلاح‌طلبان قرار بگیرد، اما حتی نتوانست در لیست اولیه اصلاح طلبان حضور پیدا کند. از همین رو نمی‌تواند روی پایگاه رای اصلاح‌طلبان حسابی باز کند. اصلاح طلبان نیز در بیانیه‌ای رسما اعلام کردند که کاندیدایی در این دوره ندارند.

وی افزود: مهرعلیزاده اگر هم شانسی داشت که اصلاح طلبان از او حمایت کنند، با این فشار‌های امنتیی که می‌خواهند او را کاندیدای اصلاح طلبان معرفی کنند، همین شانس را هم از دست داد. نباید به کاندیدا‌ها بی‌احترامی شود، هرکسی ظرفیت‌هایی دارد و حق حضور در انتخابات و مشارکت دارد. احترام آقای مهرعلیزاده حفظ شود و باید انصراف یا ادامه حضور در این دوره را به تصمیم خود او محول کنیم. امیدوارم او بتواند تصمیم درستی از این فضا بگیرد و کمی از ناراحتی‌های سال ۸۴ را با این کار را جبران کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : محمودصادقی
ارسال نظر

آخرین اخبار روز