تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴

نروژ و آلمان پروژه کابل زیردریایی انتقال برق دو کشور را افتتاح کردند

این پروژه ۲ میلیارد یورویی (۲.۴ میلیارد دلاری) که «نوردلینک» یا «پیوند شمالی» نام دارد به آلمان این امکان را می‌دهد که مازاد برق تولیدی نیروگاه‌های بادی خود را به نروژ صادر کند.
کد خبر: ۲۳۴۴۲

نروژ و آلمان یک کابل زیر دریایی جدید را افتتاح کردند که شبکه‌های برق دو کشور را بهم پیوند می‌دهد. 

به گزارش معاصربه نقل از یورونیوز، این پروژه گام بزرگی در مسیر تلاش‌های اروپا برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی و روی آوردن به انرژی‌های تجدیدپذیر توصیف شده است.

این پروژه ۲ میلیارد یورویی (۲.۴ میلیارد دلاری) که «نوردلینک» یا «پیوند شمالی» نام دارد به آلمان این امکان را می‌دهد که مازاد برق تولیدی نیروگاه‌های بادی خود را به نروژ صادر کند. سپس این انرژی در مخازن بزرگ برق‌آبی این کشور شمالی ذخیره می‌شود. در دوره‌های کم باد، نروژ می‌تواند دوباره برق را از مخازن خود آزاد کرده و به آلمان بازگرداند تا نیاز این کشور به انرژی تأمین شود.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در جریان مراسمی که روز پنجشنبه ۲۷ مه (۶ خرداد) به صورت مجازی برای برقراری نخستین جریان برق در این کابل زیردریایی برگزار شد، گفت: «ما چرخشگاهی تاریخی برای تأمین انرژی نوین در اروپا ایجاد کردیم.» 

ارنا سولبرگ، نخست وزیر نروژ نیز در این مراسم حضور داشت.
کابل ۶۲۳ کیلومتری انتقال نیرو میان نروژ و آلمان از نقطه‌ای در شمالی‌ترین ایالت آلمان یعنی شلسویگ-هولشتاین آغاز شده و پس از عبور از زیر آب‌های دریای شمال به «تونشتاد» در جنوب نروژ می‌رسد.

پیمانکاران این طرح می‌گویند که این کابل فشار قوی قادر است هزار و ۴۰۰ مگاوات، یعنی برق کافی برای تأمین انرژی ۳.۶ میلیون خانوار را حمل کند. کلائودیا کمفرت، کارشناس ارشد انرژی در مؤسسه تحقیقات اقتصادی آلمان در این زمینه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «قیمت برق در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی نسبتاً بالاست و خط جدید انتقال نیرو به کاهش قیمت آن کمک خواهد کرد.»

نروژ که خود کشوری نفت‌خیز است، تقریباً تمام نیازهای انرژی خود را با استفاده از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌کند و برق که در این کشور در تأسیسات برق‌آبی تولید می‌شود، نسبتاً ارزان است.

کمفرت گفت که آلمان با بهره‌گیری از شبکه انتقال نیرو در نروژ دیگر نیازی به ساخت نیروگاه‌های آماده به کار که بسیار هزینه‌بر است، نخواهد داشت. وی افزود: «پروژه نوردلینک جایگزینی برای طرح گسترش انرژی‌های تجدید پذیر در آلمان نیست، اما می‌تواند به طور چشمگیری به ایجاد تعادل در نوسانات کمک کند.»

دولت آلمان اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد انتشار گازهای گلخانه‌ای در این کشور را کاهش داده و تا سال ۲۰۴۵ به «صفر» برساند. آلمان برای تأمین تقاضای جمعیت ۸۳ میلیون نفری و نیز صنایع خود به تولید انبوه انرژی بادی و خورشیدی نیازمند است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : آلمان نروژ برق پروژه
ارسال نظر

آخرین اخبار روز