تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۵.۷۹°
۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵

هدایت دوباره نقدینگی به سمت بورس با کمک مالیات بر عایدی سرمایه

کد خبر: ۲۳۴۵۹
 نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در راستای اقدامات مجلس در مسیر هدایت نقدینگی‌ها به سمت بازارهای مولد از جمله بورس، کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شد، افزود: بر اساس این طرح، نگهداری دارایی‌های غیر مولد همچون طلا، خودرو، مسکن و ارز مشمول مالیات خواهد شد.

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا، یکی از اهداف تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، هدایت سرمایه‌ها به بازارهای مولد ازجمله بازار سرمایه است که کلیات آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و به طور قطع این مصوبه تأثیر بسزایی در توسعه هر چه بیشتر بورس، اقتصاد و بازارهای مولد خواهد داشت که در این زمینه یک نماینده مجلس اظهار داشت: پیش‌ از این نمایندگان مجلس طرح مالیات بر خانه‌های خالی را نیز به تصویب رسانده بودند که هدف از آن طرح نیز حمایت از بازارهای مولد بود،

جعفر قادری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: بر اساس این طرح دارندگان مسکن یا باید از این خانه‌ها استفاده کرده و یا آن را اجاره دهند. در این ساختار، مسکن دیگر یک کالای سرمایه‌ای نیست بلکه یک کالای مصرفی خواهد بود و اگر کسی به‌عنوان سرمایه‌گذاری ملکی را خریداری می‌کند باید آن را به طور حتم از طریق اجاره واگذار کرده و کسب درآمد کند، بدین ترتیب انگیزه خرید و نگهداری و  فروش ملک با قیمت بالاتر مسکن کاهش می‌یابد، در نتیجه ملک دیگر کالای سرمایه‌ای نخواهد بود و به قالب اصلی خود یعنی کالای مصرفی تبدیل خواهد شد.

وی افزود: نباید اجازه داد نقدینگی‌ها در بازارهای غیرمولد بکار گرفته شود و خودروی اضافی، طلا، جواهرات، زمین و یا سایر دارایی‌های دیگر با هدف سرمایه‌گذاری خریداری شوند. 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: برخی از این طریق سعی دارند قدرت خرید خود را حفظ کنند اما بر اساس اصول علم اقتصاد اگر کسی قصد دارد قدرت خرید خود را افزایش دهد باید سرمایه خود را به سمت بازار سرمایه برده و منابع خود را در این بازار مورداستفاده قرار دهد.

وی تاکید کرد: بنابراین با هدف رسیدن به این چارچوب، همان‌طور که ما باید مقررات و قوانینی را برای تقویت بازار سرمایه تصویب و تدوین کنیم، هم‌زمان باید هزینه سرمایه‌گذاری بازارهای موازی بازار سرمایه مانند خودرو و مسکن که نقدینگی‌ها را به سمت خودشان می‌کشند و بازار سرمایه را با مشکل نقدینگی مواجه می‌کنند، افزایش دهیم.

قادری افزود: سرمایه‌گذاری در بازارهای غیرمولد باید به شکل‌های مختلف پرهزینه شود تا افراد منابع خود را در بازارهای مولد همچون بورس و در مسیر رشد و توسعه چرخ تولید و اقتصاد کشور بکار بگیرند.

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر کسی قصد خرید خودرو دارد، این خودرو باید در حد نیازش باشد و اگر بیشتر از آن است و فقط قصد سرمایه‌گذاری دارد، باید با محدودیت‌هایی که تعیین می‌شود و پرهزینه کردن این نوع سرمایه‌گذاری، وی را به سرمایه‌گذاری در بازارهای مولد ترغیب و هدایت کرد.

وی با تأکید بر این‌که سرمایه‌گذاری در بازارهایی نظیر خودرو و مسکن، قدرت نقدینگی افراد را در جهت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه محدود می‌کند، افزود: این مصوبه کمک می‌کند افراد منابعشان را به سمت بورس سوق دهند بدین ترتیب هم به اقتصاد کشور کمک شده و هم بورس با محدودیت منابع و نقدینگی مواجه نمی‌شود.

قادری با تأکید بر اینکه به نتایج حاصل از اجرای این مصوبه می توان بسیار خوش‌بین بود، گفت: این ابزارها و قوانین در کشورهای دیگر نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد و منطق آن هم روشن است. 

این نماینده مجلس گفت: در این کشورها نگهداری مسکن و خودرو، هزینه زیادی دارد و از این طریق بازارهای مولد همچون بورس، جذابیت بسیار بالایی پیدا کرده‌اند، ازاین‌رو دلیلی ندارد که در کشور ما اتخاذ تصمیماتی که بازارهای غیرمولد را پرهزینه کند، نتیجه‌بخش نباشد.

وی ضمن برشمردن آثار مثبت این طرح تاکید کرد: باید از تجربیات کشورهای دیگر در این حوزه استفاده کنیم و به جمع کشورهایی که بازارهای مولد کارا و پر رونقی دارند بپیوندیم.

 در نشست علنی روز چهارشنبه (پنجم خرداد ماه) سال جاری مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در این کمیسیون گفت: هدف نمایندگان از تصویب این طرح استفاده از سرمایه ها در حوزه تولید و اشتغال است.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز