تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸

مهرعلیزاده: نظام چند نرخی باید از بین برود/تورم را متوقف و سپس کاهش می‌دهم

کد خبر: ۲۳۴۹۲
کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه «یکی از مسایل مهم کشور که اقتصاد را از بین برده است، مسئله رانتی است که در اثر دادن ارز ارزان ایجاد شده است»، تاکید کرد: قیمت ارز را بازار باید تعیین کند و من معتقد به یکسان سازی نرخ ارز هستم و نظام چند نرخی باید از بین برود. 

به گزارش معاصر به نقل ارایسنا، محسن مهرعلیزاده کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح شنبه در برنامه دومین گام رادیو اقتصاد با بیان اینکه «من اعتقاد دارم که امروز فقر و تنگدستی و شکاف های متعدد اجتماعی و فاصله غیر قابل تحمل طبقاتی رنجی بیش از حد را بر مردم تحمیل کرده است»، اظهار کرد: حذف بسیاری از اقلام از سفره های مردم گرچه یک موضوع اقتصادی است، اما نوعی ضعف مدیریت عملکرد است. صحنه داخلی ایران مملو از کشمکش‌های بیهوده است که اقتصاد ایران را نشانه گرفته است و من معتقدم خلق ثروت و حل مشکلات اقتصادی حاصل هم افزایی و کنار گذاشتن کشمکش ها است.

وی افزود: برای حل مشکلات اقتصادی باید یک برنامه منظم داشت. این برنامه باید بر اساس یک الگوی استاندارد و تجربه شده در سطح دنیا باشد تا به شکل دراز مدت در کشور اجرا شود تا برنامه های اقتصادی کشور بر اساس آن پیاده شود. تحصیلات و تجربیات صنعتی و اقتصادی من می‌گوید باید اعتراف کنیم که تمام برنامه‌هایی که تاکنون تعریف شده‌اند بر اساس یک برنامه مشخص طراحی نشده‌اند. یک دیدگاهی به نام اقتصاد اجتماعی هست که در آن توسعه اقتصادی و اجتماعی وجود دارد اما بار آن به دوش مردم گذاشته نمی‌شود. یعنی مردم زیر چرخ توسعه له نمی شوند. هرچند در سیستم اقتصاد اجتماعی در کنار توسعه اقتصادی به مسائل اجتماعی مثل بیمه و حد اقل حقوق و یارانه های نقدی به مردم دادن نیز توجه می شود.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: من این برنامه را در سال ۸۴ را هم داشتم و در آن زمان دولت رفاه را مطرح کردم؛ نسخه اصلاح شده دولت رفاه همین اقتصاد اجتماعی است که در کشور آلمان هم به عنوان یک الگوی موفق اجرا شده است؛ آلمان ۱۶۵۰ میلیارد دلار در سال صادرات دارد؛ این حاصل آن است که بر اساس یک برنامه صحیح حرکت کرده اند. تا زمانیکه برنامه اقتصادی مدون نباشد، نمی‌توانیم موفق باشیم و در نتیجه نداشتن برنامه، در داخل دولت، هر کس بر اساس سلیقه خودش عمل می‌کند و ما می‌بینیم که با وجود تلاش همه، باز هم صف مرغ وجود دارد.

مهرعلیزاده با اشاره به ظرفیت‌های کشور تصریح کرد: در کشورمان این همه معدن و جوان داریم و می‌توانیم چهارراه اقتصادی منطقه باشیم. توسعه‌ها عمدتاً از مرکز کشور است و به مناطق ساحلی که می‌رسیم، خبری از توسعه نیست. کلید رفع مشکلات اقتصادی کشور مسئله توجه جدی به امر تولید است و ما باید تمام توجه‌مان را روی مسئله تولید و رفع موانع آن بگذاریم. آنچه تولید را قفل کرده، موانع بروکراتیک است. من فکر می کنم اگر رانت را از بین ببریم و فضای رقابتی ایجاد کنیم، تولید راه می‌افتد و تورم نیز کنترل می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه «سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در سال ۹۲ ابلاغ شد، اما به دلیل سلایق مختلف عملی نشده است»، اظهار کرد: عدم ثبات اقتصادی در کشور ناشی از نرخ تورم بالا است و نرخ تورم نیز ناشی از عوامل متعدد از جمله عدم انضباط در بودجه است. چند سال است که در بودجه یک کسری مشخصی داریم و آنطور که کارشناسان بررسی می‌کنند، نصف بودجه با کسری مواجه است که برای جبران آن اقداماتی انجام می‌گیرد که نتیجه آن‌ها منجر به افزایش تورم می‌شود.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: انقباض اقتصادی مشکلاتی در تولید ایجاد می‌کند، اما انضباط بودجه‌ای ایجاد می کنیم. یارانه‌های پنهانی در انرژی به دستگاه‌ها و تولید کنندگان بزرگی داده می‌شود که قیمت کالای آنها جهانی است، در حال حاضر گفته می‌شود که ۲ هزار و دویست هزار میلیارد تومن میزان یارانه پنهان انرژی است. بیش از ۳۵ درصد این رقم در همین مصارفی است که عرض کردم این مبلغی است که در روز فردای استقرار دولت می‌تواند در اختیار دولت قرار بگیرد. خوشبختانه برای جبران کسری بودجه راه‌هایی وجود دارد، اما با چاپ اوراق هم آینده را می‌فروشیم و هم با چاپ پول تورم ایجاد می‌کنیم در حالی که در جیب ما پولی هست که به آن توجه نمی کنیم که همان یارانه پنهان است.

مهرعلیزاده خاطر نشان کرد: یک سوم یارانه پنهان در مصارف خانگی است که نباید آن را افزایش داد، چون مردم به حد کافی در فشار هستند با حذف یارانه های پنهان در صنایع بزرگی که محصول خود را به قیمت جهانی به ما می دهند، قیمت محصول این صنایع افزایش پیدا نمی کند چون محصول را با قیمت جهانی در بازار بورس ارائه می کند. از این منبع می توان برای ارائه تسهیلات به بنگاه های کوچک و زودبازده استفاده کرد. در نتیجه عملا قیمت بازار اغلب محصولات مورد نیاز مردم کاهش پیدا می کند.

وی در بخش دوم این برنامه در پاسخ به پرسشی مردمی درباره نظارت بر قیمت ها گفت: یکی از مشکلات در حال حاضر این است که علی رغم این همه کنترل نظارت دقیقی بر قیمت کالا نمی شود، ما اگر با همان روش‌هایی که عرض کردم، تورم را کنترل کنیم، انگیزه‌های احتکار را می‌گیریم. اجرای صحیح قانون حمایت از مصرف کننده هم می‌تواند کمک کننده باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین با تاکید بر لزوم وجود شفافیت در باره مسائل مالی دولت، تاکید کرد: اگر دولت در همین تابلوهایی که در شهر هست، قیمت کالاها را اعلام بکند جرأت افزایش قیمت از بین می رود؛ البته تعدد دستگاه‌های ناظر هم مشکل ساز است.

‌مهرعلیزاده ادامه داد: ۱۸ امضای طلایی باید زیر یک مجوز بنشید تا یک واحد تولیدی ایجاد شود من در اصفهان طرح های صنعتی که فراخور استعدادهای منطقه می توانست اجرا شود را مطالعه کردم و مجوز این واحد های تولیدی را در عرض یک روز گرفتم اما عنوان نفر خالی بود. اگر فردی مجوز می‌خواست و اهلیت داشت، از همان فردای درخواست، مجوز آماده بود؛ این طرح را به آقای رییس جمهور هم دادم و اگر اجرا شود نیاز به سه سال دویدن برای گرفتن مجوز  نیست.

وی گفت: اگر رییس جمهور شوم سه ماهه این کار را در کشور اجرایی می کنم؛ شیوه اجرای این طرح با الکترونیکی کردن امضا ها است. برخی دستگاه ها یک امضا را راز بقای خود می‌بینند، در صورتیکه این طور نیست. برای اجرای بهتر این طرح بخش نامه‌های متعارض هم باید ملغی شود و باید یک بخشنامه مشخص و مدون نوشته شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به موضوع صادرات تصریح کرد: آنچه در صادرات مهم است این است که ما با بخشنامه هایی مواجهیم که موجب بروز مشکلات در صادرات شده و باعث می شود بازار را از دست بدهیم. یکی دیگر از مشکلات گمرک است؛ اینکه قانون گمرک ما اینگونه است که کالا را می‌تواند در بندر چک کرده و بعد برای صادرات تایید یا رد کند هم باید از بین برود. متولی صادرات در کشور وزارت صمت است، اما موفق نبوده است؛ چون گمرک و استاندارد سازمان‌ها دیگری هستند که کار خودشان را می کنند.

مهرعلیزاده گفت: به نظر من ما باید اختیارات را در اختیار یک سازمان بگذاریم و یک سازمان یک بار با مردم حرف بزند. می‌توانیم در یک مقطع کوتاه یک دستیار برای رییس جمهور در امر اقتصاد بگذاریم تا یک حرف واحد بزند. البته من برای این بخش تصمیم خاصی نگرفته‌ام، اما فکر می‌کنم که اگر دستگاه‌های موازی را حذف کنیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی همچنین با اشاره به موضع بورس، گفت: بورس همانند سایر بازار ها یک بازار اقتصادی  مورد نیاز هر کشور و جایی است که می توان نقدینگی جامعه را به سمت توسعه تولید هدایت کرد؛ تنها مسئله این است که در بورس نباید دخالت از بیرون داشته باشیم. هرگاه دولت کوچکترین مداخله‌ای در بورس کند، ضرر و زیان وحشتناکی وارد خواهد شد. مردم نباید ضرر برنامه های غلط دولت را بدهند و این برنامه ای که سال گذشته در بورس اجرا شد، غلط بود. دولت فقط باید در زمانی که بازاری دچار شکست می‌شود، در آن دخالت کند؛ اینجا دولت وارد شد و ورشکستگی ایجاد کرد. بورس بازار بسیار خوبی است، اما دولت و سهام‌داران حقوقی بزرگ نباید اجازه دخالت در آن را داشته باشند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:  یکی از مسایل مهم کشور که اقتصاد را از بین برده است، مسئله رانتی است که در اثر دادن ارز ارزان ایجاد شده است. سال گذشته ۱۷ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی حرام شد. دلار را عده ای گرفتند و خوردند و بردند ‌و به ریش دولت و مردم خندیدند. قیمت ارز را بازار باید تعیین کند و من معتقد به یکسان سازی نرخ ارز هستم و نظام چند نرخی باید از بین برود.

مهرعلیزاده با بیان اینکه «شغل از طریق سرمایه گذاری ایجاد می شود»، خاطر نشان کرد: از محل منابع هدفمند سازی یارانه‌های انرژی در طول چهار سال از ۶۱ میلیارد یورو سرمایه گذاری می‌توان استفاده کرد که از آورده بخش خصوص هم می‌توان بهره برد. هدفم این است که رشد اقتصادی ۶ درصدی ایجاد کنم و در نتیجه آن و از راه‌های دیگر ۴ میلیون شغل را از این راه‌هایی که عرض کردم می‌توان ایجاد کرد.

وی در پایان گفت: اگر بتوانیم روابط خارجی را تنظیم کنیم، رشد اقتصادی از ۶ درصد در پایان چهارسال به ۹ درصد می‌رسد و اما اگر فقط از محل یارانه‌های پنهان استفاده کنیم، می‌توانیم ۶ درصد رشد اقتصادی ایجاد کنیم.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز