تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۲.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲

سگ نژاد ژاپنی که نماد دوج‌کوین شد

کد خبر: ۲۳۶۴۷


دوج‌کوین، به عنوان رمزارزی که در آغاز به عنوان شوخی و طنزی علیه بیت‌کوین به وجود آمد و با توجه به تب طلای آنلاین دهه گذشته، به یقین سالی خارق‌العاده داشته است.

در اواخر ژانویه ارزش آن در مدت ۲۴ ساعت با ۸۰۰ درصد افزایش به ۷ سنت رسید. هم‌زمان با وقتی که کاربران ردیت و ایلان ماسک، کارآفرین دنیای فناوری، بعد از فشار استقراضی علیه شرکت گیم‌استاپ به مبارزه با تاجران وال استریت سرازیر شدند و سعی داشتند با بهره‌برداری از سقوط این فروشنده محبوب بازی‌های ویدیویی سرمایه‌ای هنگفت برای خود بسازند.

در فصل بهار نیز دوج‌کوین به صعود تدریجی خود ادامه داد و در میانه آوریل به ۴۵ سنت رسید که تا حدی به دلیل حمایت شخصیت‌های معروف و بانفوذ دنیای سرمایه‌گذاری از جمله ایلان ماسک، اسنوپ داگ و جین سیمونز، خواننده پیشین گروه کیس، بود. بعد در تاریخ ۵ مه بود که قیمت آن به قیمت بی‌سابقه ۷۲ سنت رسید و میزان ارزش آن در بازار ۸۵.۳ میلیارد دلار شد.

در زمان نگارش این مقاله قیمت آن تقریبا به نصف میزان مذکور رسید اما صادقانه چه کسی می‌تواند پیش‌بینی کند سرنوشت این رمزارز پرنوسان از این‌جا به کجا خواهد کشید؟

اگر از ایلان ماسک بپرسید می‌گوید هیچ دلیلی ندارد که این رمزارز در آینده به وجه رایج مریخ تبدیل نشود.

این سکه را بیلی مارکوس و جکسون پالمر، مهندسان نرم‌افزار به ترتیب از شرکت‌های آی‌بی‌ام (ابرشرکت بین‌المللی ماشین‌های کسب‌وکار) و آدوبی در ۶ دسامبر ۲۰۱۳ ارائه کردند. این دو مهندس شوخی خود درباره تب رمزارزها را نیز در قالب طنز رایج روز طراحی کردند: سگی از نژاد شیبا اینو که به حالتی متفکر رو به دوربین ژست گرفته است.

این عکس طنز در مدت سه سال گذشته به شدت فراگیر شده و به سراسر دنیای اینترنت راه یافت و به شکلی دلنشین حرف‌های ذهن این حیوان را به تصویر کشیده که با فونت کمیک سنس نوشته شده و عکس صورت سگ گاهی به نحوی عجیب داخل اجسام دیگر، مانند شکلات توینکی، چیپس‌های پرینگلز یا صخره‌های عظیم هک می‌شود.

  ایلان ماسک چقدر پول خرج می‌کند تا دوج‌کوین مهمترین پول اینترنتی شود؟ 

به گزارش معاصر به نقل از ایندیپندنت، تصویر طنز این سگ با محبوبیت حساب تامبلر «اعتراف‌های شیبا» در ژوئن ۲۰۱۲ نیز تسریع کرد و آنقدر به طور گسترده شناخته شد که تا زمانی که مارکوس و پالمر از سکه خود رونمایی کردند استیو استاکمن، نماینده مجلس جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس، نیز از آن بهره گرفته بود تا از جان کورنین، سناتور هم‌حزبی خود در این ایالت انتقاد کند که به اندازه کافی جمهوری‌خواه نیست و از قول این سگ نوشته بود: «عجبا از تامین منابع مالی بیمه اوباما حمایت می‌کنی.»

دوج‌کوین به سرعت جماعتی را گرد هم آورد که در آغاز از آن برای تامین منابع مالی با اهداف طنز و شوخی بهره می‌گرفتند، مثل تامین پول کافی برای ارسال تیم سورتمه جامائیکا به المپیک زمستانه سوچی یا تامین منابع مالی جاش وایز، راننده ناسکار و البته مشارکت در طرح‌هایی ارزشمندتر مانند تامین آب برای جوامع دچار خشکی در کنیا.

تصویری که تمام این موضوع‌ها حول محور آن به پا شد از قرار معلوم نخستین بار در ۲۳ فوریه ۲۰۱۰ از طرف مالک سگ، اتسوکو ساتو، معلم مهدکودک ژاپنی که هشت ماه قبل از انتشار مرتب تصاویری از حیوان خانگی خود شروع به بلاگ‌نویسی کرده بود، بارگذاری شده است. خانم ساتو، این سگ را که به دلیل چهره گرد خود به میوه‌‌ای از خانواده مرکبات به نام «کابوسو» شبیه است و از روی آن نام‌گذاری شده، در نوامبر ۲۰۰۸، از یک سگ‌داری گرفت که بعد از تولد او تعطیل شد.

بلاگ او همچنین شامل تصاویری از گربه‌های خانواده او به نام‌های آزالیا، گینگو و اونیجیر در اطراف آپارتمان آنها در حومه توکیو است که تا به امروز ادامه دارد و به شدت محبوب است.

البته کابوسو تنها شیبایی نیست که در این تصاویر طنز دیده می‌شود. گاهی اوقات تصویر سگ دیگری به نام سوکی نیز دیده می‌شود که با شال صورتی جذابی که به تن دارد بسیار فاخر به نظر می‌رسد و از آن جاناتان فلمینگ، عکاس مقیم سن فرانسیسکو است و هنگامی از او استفاده می‌شود که به لحنی پرافاده‌تر نیاز است.

خانم ساتو در گفت‌وگو با مجله ورج در سال ۲۰۱۳ در اوج محبوبیت این طنز، وقتی اولین بار فهمید این دوست وفادارش در دنیای غرب چقدر محبوب شده است، واکنش نشان داد.

او گفت: «متعجب شدم. خیلی عجیب بود که چهره او را آنجا ببینم. کابوسویی بود که انگار او را نمی‌شناختم. صادقانه باید بگویم بعضی از عکس‌ها برای من عجیب است ولی هنوز خنده‌دارند. من بسیار تحت تاثیر استعداد و سلیقه آنان قرار گرفتم. اطراف من کسی چیزی درباره طنز هاپویی نمی‌داند. شاید من خیلی با طنزهای این شکلی آشنا نیستم چون زندگی غیر دیجیتالی دارم.»

خانم ساتو درباره اینکه چرا کابوسو به ویژه توانسته اینقدر در دنیای آنلاین محبوب شود گفت رفتار سگ او «بسیار متفاوت تر از رفتار معمول شیباها است. او بسیار آرام و مهربان و عاشق عکس گرفتن است».

شیبا اینو سگی پرانرژی از نژادی است که در اصل سگی شکاری در ژاپن بوده و در واقع نماد دوج‌کوین قطعا استثنایی بر این اصل است.

مادر کابوسو گفت: «او در کودکی شاهد عشق و محبت نبوده و به همین دلیل می‌خواستم به عنوان عضوی از خانواده‌ کل عشق دنیا را نثار او کنم». او توضیح داد در آغاز بلاگ خود را شروع کرده تا درباره روش‌های غیراخلاقی زاد و ولد تجاری سگ‌ها اطلاع‌رسانی کند، مانند همان جایی که سگ او و ۱۹ شیبای دیگر را پرورش داده بودند.

تلویزیون مرکزی چین، به شکلی ظالمانه داستانی جعلی به مناسبت دروغ اول آوریل ۲۰۱۷ منتشر کرد که از مرگ کابوسو خبر می‌داد، که شاید حتی به امید ایجاد موجی در بازارهای رمزارز بود، اما حقیقت این است که مشهورترین شیبا اینوی دنیا هنوز در سن بالای ۱۵ سالگی زنده و سالم است و احتمالا در نهایت آسایش است و هیچ خبری از شهرت خود در دنیای رمزارز ندارد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز