تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۵.۷۹°
۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶

اعتراض ده‌ها هزار برزیلی به عملکرد رئیس جمهور این کشوردر قبال همه‌گیری کرونا

کد خبر: ۲۳۶۴۸
ده‌ها هزار نفر روز شنبه در چند شهر برزیل در اعتراض به عملکرد ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور این کشور در قبال همه‌گیری ویروس کرونا به خیابان‌ها آمدند.

برزیل هم اکنون با بیش از ۱۶ میلیون و ۴۷۱ هزار مبتلا به ویروس کرونا، سومین کشور جهان با بیشترین آمار مبتلایان است. این کشور با ثبت بیش از ۴۶۱ هزار مرگ، دومین کشور جهان با بالاترین تلفات کووید۱۹ نیز محسوب می‌شود.

به گزارش معاصر به نقل ازیورونیوز،آوریل ۲۰۲۱ میلادی مرگبارترین ماه برزیل محسوب می‌شد؛ در این ماه بیش از ۱۰۰ هزار نفر در اثر ابتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

روز شنبه حدود ۱۰ هزار نفر در پاسخ به فراخوان سازمان‌های چپ و جنبش‌های دانشجویی در شهر ریو دو ژانیرو دست به اعتراض زدند. آنها اعلام کردند که اگرچه کسی نمی‌خواهد در بحبوحۀ شیوع کرونا در تجمعات اعتراضی شرکت کند و در خیابان‌ها باشد، اما بولسونارو هیچ انتخاب دیگری نگذاشته است و «ما در خیابان‌ها هستیم تا از جانمان محافظت کنیم».

رئیس جمهور برزیل از زمان آغاز همه‌گیری کرونا، همواره آن را یک «انفولانزا» توصیف کرده و به انتقاد از قرنطینه پرداخته است. او همچنین داروهای اثبات نشده را تبلیغ کرده و اثربخشی واکسن‌های کرونا را زیر سوال برده است.

معترضان می‌گویند اگر دولت زودتر اقدام به واکسیناسیون می‌کرد، می‌توانست از بسیاری از مرگ‌ها جلوگیری کند. آنها همچنین بولسونارو را به جنگل‌زدایی گسترده در آمازون، گسترش خشونت‌ها و تقویت دیدگاههای نژادپرستانه در کشور متهم می‌کنند.

تظاهرکنندگان سعی کردند در این روز اعتراض خود را با حفظ فاصله اجتماعی بیان کنند و برگزار کنندگان این اعتراضات نیز در میان مردم ماسک و ژل ضدعفونی توزیع کردند.

بنا بر گزارش مرکز نظرسنجی «دیتافولها» میزان محبوبیت بولسونارو ۲۴ درصد کاهش یافته است که کمترین میزان از زمان آغاز ریاست جمهوری او است.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که ۴۹ درصد برزیلی‌ها طرفدار استیضاح وی هستند. لولا دا سیلوا، رئیس جمهور پیشین از جناح چپ، رقیب اصلی بولسونارو در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز