تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲

ایران به جمع سازندگان اتوبوس برقی پیوست

کد خبر: ۲۳۶۵۵
از ابزارهای نوین مهندسی، منطبق با اصول طراحی در سطح بین‌المللی توسعه یافته است

نخستین اتوبوس مونوکک، Low-Floor و تمام برقی کشور با عنوان "شتاب"، با بهره‌گیری از توان صددرصدی داخلی رونمایی شد.


به گزارش عصرایران، اتوبوس مونوکک و Low-Floor برقی شتاب (طراحی بدنه و شاسی یکپارچه و بدون به‌کارگیری پله در راهرو و ورودی و نیز به‌کارگیری بستر مهندسی مدیریت چرخه عمر محصول) در بستر مهندسی PLM، در کشور ما بی‌نظیر بوده و با بهره‌گیری از دانش و نیروی داخلی با مشارکت گروه مپنا و شرکت عقاب افشان تولید شده است.

اتوبوس برقی شتاب، دارای قابلیت‌های بارزی مانند هوشمندی، اتصال به مرکز داده، بازگشت انرژی، شیوه‌های شارژ سریع، سامانه¬های نمایشگر پیشرفته و سامانه¬های خنک¬کاری به‌روز است که بر اساس اقلیم ایران طراحی شده است و قابلیت ارائه در خطوط مختلف اتوبوس‌رانی با پکیج¬های متفاوت باتری را بر اساس تعداد سفارش دارا است؛ همچنین زیرساخت طراحی و توسعه این محصول به گونه‌ای است که با برترین محصولات دنیا در این حوزه رقابت نموده و توان صادرات به کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته را خواهد داشت.

اتوبوس برقی شتاب، یک محصول کاملاً بومی است که با بهره‌گیری از ابزارهای نوین مهندسی، منطبق با اصول طراحی در سطح بین‌المللی توسعه یافته است؛ طراحی بدنه در گروه تولیدی صنعتی عقاب افشان و پیشرانه الکتریکی در گروه مپنا انجام شده است و در شرکت شتاب به عنوان یک شرکت مشترک تولید می‌شود.


تجهیز ناوگان کشور به اتوبوس برقی شتاب، موجب حرکت به سمت برقی‌سازی حمل و نقل عمومی در راستای جامعه بین‌‎المللی، بهره‌مندی از هوای پاک با کاهش تولید آلاینده‌ها، کاهش میزان وابستگی به لحاظ دسترسی به تکنولوژی‌های قابل دسترس در کشور، کاهش میزان مصرف سوخت دیزل، کاهش هزینه‌های بهره‌برداری ناوگان حمل ونقل عمومی، هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور و ایجاد اشتغال فناورانه و تولیدی در کشور خواهد شد.


بومی‌سازی تولید اتوبوس برقی توسط مپنا، جهش قابل‌توجهی در تولید داخلی صنایع برقی‌سازی ایجاد می‌کند و پیشرفت بزرگی برای صنعت کشور محسوب می‌شود. بیش از 60 درصد این محصول در داخل طراحی و ساخته شده است و مپنا انتظار دارد که با توجه به سرمایه‌گذاری‌های موازی در حوزه‌های سلول باتری و موتور که در مجموعه گروه مپنا در جریان است به 100 درصد برسد. استفاده از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و محققان در حوزه‌های برق، الکترونیک، پاورالکترونیک، برنامه‌نویسی و نرم‌افزار، تحلیل داده، هوشمندسازی و مهندسی سیستم، فرصت مناسبی برای رشد و شکوفایی این پروژه ایجاد کرده است. با رشد زیرساخت تحقیقاتی امکان گسترش فناوری به حوزه‌های دیگر حمل‌و‌نقل همچون خودروهای سواری شخصی، خودروهای تجاری نیمه‌سنگین، سنگین و اشتراکی فراهم می‌شود.

گروه مپنا برای صادرات این محصول در آینده برنامه‌ریزی کرده است و خود را موظف به توسعه زیرساخت‌های برقی‌سازی در منطقه می‌داند.


هم‌اکنون روندهای جهانی در عرصه حمل و نقل عمومی به سمت برقی‌سازی خودروها است و گروه مپنا نیز در راستای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و حفظ محیط زیست به ویژه در کلان شهرها، خود را متعهد به انجام فعالیت‌های زیرساختی در حوزه برقی‌سازی دانسته و ضمن توسعه محصولات مختلف، زیرساخت و راهکارهای مورد نیاز خدمات شهری را آماده ارائه کرده است. راهکارهای مپنا شامل مجموعه‌ای از محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بوده و براساس استانداردهای بین‌المللی و در لبه تکنولوژی روز دنیا گسترش یافته است؛ به گونه‌ای که برای فرهنگ‌سازی، در پروژه‌هایی به صورت پایلوت سرمایه‌گذاری شده‌ و در میان مدت نیز کسب و کار جدیدی در حوزه‌های مختلف اعم از تولید و ساخت و گسترش خدمات شهری رقم می‌زند. این حرکت مپنا، موجبات ایجاد اشتغال در سطوح مختلف را فراهم می‌کند و نکته آن است که بخش عمده مشاغل ایجاد شده در این زمینه، فناورانه بوده و نخبگان و متخصصان متعددی از این طریق دعوت به کار می‌شوند.


ضمن آنکه در موضوع برقی‌سازی حمل و نقل، کاهش وابستگی فنآوری در کلیه بخش‌های مرتبط به این کسب و کار رخ می‌‎دهد؛ چرا که امروز کشور ما برای توسعه محصولات حمل و نقل برقی، فاصله بسیار کمی با دیگر کشورها نسبت به حمل و نقل بر مبنای موتور احتراقی دارد.


شایان ذکر است، شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان به نام تجاری "شتاب" با مشارکت گروه مپنا و مجموعه عقاب افشان، شهریور ماه سال 1399 و در راستای تحقق اهداف کلان کشور در حوزه برقی‌سازی و هوشمند کردن حمل و نقل عمومی، تأسیس شد. مأموریت این شرکت طراحی، تولید و عرضه اتوبوس برقی داخل شهری در فاز اول و سپس توسعه سایر خودروهای تجاری برقی و به موازات توسعه بستر حمل و نقل برقی و هوشمند خواهد بود. انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : اتوبوس
ارسال نظر

آخرین اخبار روز