تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶

اعزام احتمالی ۲ هزار ایرانی به حج

کد خبر: ۲۳۶۶۳
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر از قطعی شدن برگزاری مراسم حج امسال و اعزام احتمالی دو هزار زائر ایرانی به سرزمین وحی خبر داد.

به گزارش جمعیت هلال‌احمر، علی مرعشی با اعلام این مطلب در خصوص مراسم حج در سال ۱۴۰۰ گفت: دولت عربستان دستورالعملی در راستای برگزاری مراسم حج در سال جاری اعلام کرده که طبق آن ۶۰ هزار زائر در حج تمتع امسال می توانند شرکت کنند. از این تعداد، ۱۵ هزار نفر، زوار داخلی آن کشور هستند و سایر کشورها نیز می توانند مجموعا ۴۵ هزار زائر اعزام کنند.

وی افزود: با توجه به سهمیه هر کشور در سنوات گذشته و نسبتی که وجود داشت، احتمالا حدود ۱۵۰۰ نفر سهمیه به ایران تخصیص داده می شود که با توجه به نزدیک شدن روابط سیاسی، احتمال افزایش این سهمیه به دو هزار نفر نیز وجود دارد. در این مراسم فقط زائرین ۱۸ تا ۶۰ سال می توانند شرکت کنند و زائر بیمار نیز مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان در مراسم حج، حتما باید واکسینه شده و از دوز دوم دریافتی آنها نیز ۱۴ روز گذشته باشد.

مرعشی ادامه داد: زائران حتما ۷۲ ساعت قبل از پرواز باید تست «پی سی آر» داده باشند و جواب آن نیز منفی باشد. فضایی که برای زائران در نظر گرفته شده، در منا و عرفات، پنج متر فاصله ایمنی دارد و در هتل ها به ازای هر نفر دو متر فاصله در نظر گرفته شده است. مجموعه های غذاخوری به طور کامل تعطیل است و وعده های غذایی به صورت بسته های بهداشتی در اختیار زائران قرار می گیرد.

وی افزود: اتوبوس ها در مراسم حج با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می کنند و نرم افزاری با عنوان «توکلنا» طراحی شده که یک نرم افزار بهداشتی بوده و زائران باید در آن ثبت نام کنند تا بتوانند وارد مسجدالنبی و مسجدالحرام شوند و در نمازها شرکت کنند. در این نرم افزار زائران باید روز و ساعت را تعیین کنند زیرا پس از تکمیل ظرفیت، کسی نمی تواند وارد این اماکن شود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: خروج از هتل ها برای گردش و سیاحت در شهر نیز ممنوع است و زائران فقط توسط اتوبوس به مراکز زیارتی انتقال داده می شوند که حضور در مراکز زیارتی نیز با نظارت راهنماهایی که به زبان های مختلف مسلط هستند، انجام می شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : حج
ارسال نظر

آخرین اخبار روز