تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۳.۷۳°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴

تورم خانوارهای استان تهران به ۴۲.۶ درصد رسید

کد خبر: ۲۴۰۴۲
 معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران از رسیدن نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای استان تهران در اردیبهشت ماه سال جاری به عدد ۴۲.۶ درصد خبر داد. 

مسعود افشین در گفت وگو با ایسنا، در تشریح نرخ تورم نقطه ای در استان تهران گفت: نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای استان تهران در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در مقایسه با اردیبهشت ماه ۹۹به عدد ۴۲.۶ درصد رسیده است و به این ترتیب خانوارهای استان تهران در اردیبهشت ۱۴۰۰به‌طور میانگین ۴۲.۶ درصد بیشتر از اردیبهشت ۱۳۹۹ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده­‌اند.

وی افزود: نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نیز با کاهش ۰.۱  واحد درصدی به ۶۰.۶ درصد و گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات با کاهش ۴.۲ واحد درصدی به ۳۷.۶ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم نقطه‌ای در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات مربوط به گروه‌های روغن و چربی‌ها ، ماهی‌ها و صدف‌داران و چای،قهوه،کاکائو،نوشابه و آب‌میوه (نوشابه‌های غیرالکلی) مشاهده می‌شود طوری‌که تورم نقطه‌ای در گروه روغن و چربی‌ها برابر ۸۶.۳ درصد، گروه ماهی‌ها و صدف‌داران برابر ۸۲.۰ درصد و گروه چای،قهوه،کاکائو،نوشابه و آب‌میوه ( نوشابه‌های غیرالکلی)  برابر ۷۸.۷ درصد بوده است.

وی ادامه داد: نرخ تورم ماهانه اردیبهشت ۱۴۰۰  که نشان‌دهنده درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به فروردین ۱۴۰۰ است، در استان تهران به ۰.۹درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل ۰.۸ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات و کالاهای غیر خوراکی و خدمات به ترتیب ۰.۵- درصد و ۱.۳ درصد بوده است.

وی تاکید کرد: در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل به ترتیب مربوط به گروه‌های «چای ، قهوه ، کاکائو ، نوشابه و آبمیوه (نوشابه های غیر الکلی)» با ۵.۸ درصد، گروه « شکر ، مربا ، عسل و شکلات و شیرینی (قندو شکر و شیرینی ها)» با ۴.۶ درصد و «نان و غلات» با ۳.۴  درصد افزایش است همچنین گروه‌های «میوه و خشکبار» و «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی)  نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته‌اند.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
برچسب ها : تورم تهران
ارسال نظر

آخرین اخبار روز