تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۳.۷۹°
۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱

جزئیات دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از ساعت 17 امروز آغاز شد.
کد خبر: ۲۴۱۴۹
دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در استودیوی محل مناظره‌ها در رسانه ملی آغاز شد.

ابراهیم رئیسی:
سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز (سه‌شنبه) در بخش اول نیمه اول دومین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی در خصوص «برنامه اش برای کاهش فاصله طبقاتی»، گفت: در ابتدای بحث عرض کنم که در جلسه قبل برخی بداخلاقی‌ها صورت گرفت که به مثابه آنچه در قانون آمده است، اجازه داده شد چند دقیقه‌ای دفاع کنم. نمی‌خواهم از این حق، استفاده کنم و دفاع در ابن باب را به مردم محول می‌کنم و مردم عزیز در این رابطه دفاع خواهند داشت.

وی افزود: امیدوار هستم آنچه در این نشست و مناظره مطرح می‌شود بر اساس اخلاق، قانون و اقتضای نشست مناظراتی باشد. البته آذری زبان‌های عزیز از استان‌های آذربایجان، اردبیل، زنجان و سایر مناطق ترک نشین، بنده حقیر را مورد عنایت قرار دادند که صمیمانه مثل همیشه از لطف و کرامتشان سپاسگزاری می‌کنم.

فاصله طبقاتی محصول بی عدالتی است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه فاصله طبقاتی محصول بی عدالتی است، افزود: فاصله طبقاتی محصول سیاست‌های نادرست اقتصادی و نوع تصمیم گیری ها است که منجر به فاصله‌های مختلف در بخش‌ها می‌شود. یکی، از حقوق نجومی برخوردار می‌شود و دیگری کمتر. یا در مورد بعضی طرح‌ها مانند طرح سلامت شاهد بودیم، برخی دریافت‌های ۱۰۰ میلیون و ۲۰۰ میلیون تومانی داشتند و برخی از پزشکان و پرستاران دریافت‌های ناچیزی داشتند.

حقوق مدیران را به عدالت نزدیک می‌کنیم

رئیسی تصریح کرد: در یک اداره و سازمان هم گاهی شاهد پرداخت‌های متفاوت میان کارکنان هستیم. برخی از بخشنامه‌ها صادر شده است که تصمیم ما این است، اگر ان شاءالله رای مردم به بنده تعلق گرفت از همین ابتدا در بخشنامه‌ها تجدید نظر کنیم و چندبرابر کردن حقوق برخی از مدیران را به عدالت نزدیک و نزدیک تر کنیم.

وی با بیان اینکه اگر از طرفی معتقد به اجرای عدالت هستیم منظور از عدالت، عدالت در جذب، نگهداری نیروی انسانی، ارتقا و در پرداخت است، گفت: حقوق باید به عدالت پرداخت شود. نه فقط حقوق بلکه ظرفیت‌ها باید براساس عدالت توزیع شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ظرفیت‌های اقتصادی در کشور باید براساس عدالت توزیع شود. اگر همه ظرفیت‌ها در کشور با عدالت توزیع شود شاهد فاصله طبقاتی به این نحو نیستیم.

رئیسی افزود: آنچه بر ما لازم است آن است که بدانیم این میزان از فاصله طبقاتی که یکی فقیر و غنی شود، محصول تصمیم گیری‌های اقتصادی است. برای مثال پرداخت تسهیلات ناعادلانه در کشور منجر به فاصله طبقاتی می‌شود.

عده‌ای با ارز ۴۲۰۰ تومانی صاحب «آلاف و الوف» شدند

وی با بیان اینکه بسیاری از این فاصله‌های طبقاتی محصول بسیاری از تصمیم گیری‌های ناعادلانه است، اظهار داشت: این ارزهای بدون نظارت ۴۲۰۰ تومانی نتیجه اش این می‌شود که عده‌ای می‌بَرند و یک شبه صاحب «آلاف و الوف» می‌شوند و افرادی زندگی‌هایشان از دست می‌رود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نظام قیمت گذاری و نظام نظارت بر تامین و تولید تا مصرف می‌تواند به جلوگیری از فاصله‌های طبقاتی منجر شود.

*بخش دوم؛ نقد به دیدگاه‌های نامزدها

رئیسی با بیان اینکه برخی مطالب اینجا دقیق مطرح نمی شود و باعث زحمت برای مردم می شود، افزود: متاسفانه به جای اینکه به مسائل اصلی پرداخته شود مسائل حاشیه ای مطرح می شود، او(مهرعلیزاده)  باز هم بحث مدرک معادل را مطرح کرد، من مثل هر دانشجویی که مراحل تحصیل را می گذراند، مراحل تحصیل را گذراندم و مدرکم نیز معادل نیست. یک مدرک حوزوی سطح ۴ دارم و یک مدرک دانشگاهی که در سایت های مختلف مشاهده شد.

نسبت به مسئولیتم پاسخگو هستم

وی افزود: نسبت به مسئولیتم در هر حوزه ای که بودم پاسخگو هستم. البته به میزانی که در آن حوزه اختیار داشتم. یعنی اگر مسئول دادستانی در کرج بودم نسبت به آن دوره پاسخگو هستم و اگر روزی دادستان تهران بودم پاسخگو هستم. نسبت به ریاست بازرسی و دیگر مسئولیت هایی که داشتم پاسخگو هستم. حتماً باید پاسخگو باشیم و اگر در آن مقطع مساله ای باشد باید پاسخ بدهیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، تصریح کرد: در سال ۸۰ مقام معظم رهبری بیانیه ای در خصوص مبارزه با فساد اقتصادی دادند که در آن مقطع من نمایشگاهی برپا کردم و همه مدیران میانی و عالی از این نمایشگاه بازدید کردند. ما دولت را پشت ویترین گذاشتیم و بیایند آسیب ها را ببینند و راهکارهای رفع آسیب را نیز اعلام کردیم. منتهی در دوره معاون اولی تابع تصمیمات ریاست بودیم.

رئیسی گفت: هر کسی در هر مسئولیتی که بوده باید نسبت به دوره مسئولیتش پاسخگو باشد آن آقایی که دوره ای رئیس بانک مرکزی بوده نیز باید نسبت به مسئولیتشان پاسخگو باشند. پس مسئول مشکلات اقتصادی مردم کیست؟ هر روز یک بمب در سفره مردم منفجر می شود. چه کسی باید جوابگوی انفجار هر روزه بمب در سفره روستایی و شهری باشد؟ یعنی آن کسی که مسئول است کیست؟

ارز ۴۲۰۰ قبل از مسئولیت من در قوه قضاییه تصویب شد

وی ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ قبل از مسئولیت من در قوه قضاییه در شورای عالی اقتصاد تصویب شد و من آن زمان عضو شورای عالی اقتصاد نبودم. تازه بحثی که مطرح است این است که چرا نظارت نشد؟ یک وقت تصمیم گیری است که مسئولان در شورای عالی آن زمان تصمیمی گرفتند اما بحث این است که چرا نظارت و درست اجرا نشد. این پول ها به چه کسی داده شد بحث ما این است که چرا برنامه ها به درستی اجرا نمی شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در کشورمان برنامه کم نداریم. دانشگاه ها پُر از طرح و برنامه است، همچنین برنامه های توسعه پنجم و ششم داریم. سخن ما در نبود برنامه نیست، سخن ما در نبودن یک اراده قوی و مدیریت مجاهدانه است که پای کار بایستد و مشکلات مردم را حل کند. این مساله ماست.

رئیسی افزود: متاسفانه شاهد فرافکنی هستیم، سخن ما این است والا هر کسی در حوزه مسئولیتش باید پاسخگو باشد. ما یک مساله ای را باب کردیم به عنوان ترک فعل و معتقدیم هر کسی در زمان خودش باید پاسخگو باشد.

وی در خصوص شرایط حقوقی کارگران، گفت: حقوق کارگران متناسب با تورم باید متناسب سازی می شد. معلمان ما نیز نسبت به تورم و شرایط زندگی شان نباید دغدغه داشته باشند و حقوق شان باید متناسب سازی شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: حقوق عادلانه یکی از مسائل مهم کشور است. گله ها از این است که چهار نفر در یک اتاق نشسته‌اند با ماموریت ها و مدرک مساوی اما حقوق های متفاوت. متاسفانه نظام عادلانه پرداخت ما شده است نظام ناعادلانه پرداخت.

*بخش سوم؛ پاسخ نامزها به نقدها

رئیسی گفت: وضعیت معیشت مردم به شدت آسیب دیده است. کسب و کار مردم به شدت آسیب دیده است. اعتماد به دولت در پائین ترین سطح در سالهای گذشته تا به امروز است. به شدت به پشتوانه سرمایه اجتماعی نیازمندیم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ملت ایران به دنبال استقلال همه جانبه در حوزه های اقتصادی، سیاسی بوده است. شکر خداوند استقلال سیاسی وجود دارد اما در حوزه اقتصادی به دلیل نگاه های شخصی، حزبی و جناحی این استقلال حاصل نشد. نگاه امام خمینی، انقلاب، مردم در مورد استقلال اقتصادی محقق نشده است و گام هایی که در این مسیر برداشته شده، متناسب با اهداف نبوده است.

وی تأکید کرد: در باب پیشگیری از آسیب های اجتماعی معتقدم اگر عملکرد بهتری داشتیم، وضعیت متفاوت می شد.

۴۰۰ روز است لایحه صیانت از حقوق بانوان در دولت معطل مانده است

رئیسی آزادی های اجتماعی را در کنار استقلال بسیار مهم خواند و گفت: دولت ها باید به دنبال تحقق این اصل باشند. در ابتدای ورود به دستگاه قضایی، ظرف چند ماه لایحه صیانت از حقوق بانوان تنظیم شد. متأسفانه ۴۰۰ روز است که این لایحه در دولت معطل و اخیراً به مجلس ارسال شده است.

وی افزود: عدالت در کشور ما آسیب دیده است. مردم خواستار اجرای عدالت در تمام شئون اعم از عدالت اجتماعی، اقتصادی و جنسیتی و آموزشی هستند.

رئیسی تأکید کرد: قانون باید اجرا شود. اگر قانون اجرا شود به عدالت نزدیک می‌شویم. اگر حقوق مردم شامل زن، مرد، شهری و روستایی اجرایی شود به عدالت دست یافته ایم.

**نیمه دوم مناظره

مهمترین وظیفه دولت باید رفع تحریم ها باشد

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با ضرورت گسترش دیپلماسی اقتصادی و برنامه وی برای تقویت آن، اظهار داشت: نکته ای نسبت به بحث رفع تحریم ها عرض کنم، هر دولتی کار را به دست بگیرد یکی از وظایف مهم آن رفع تحریم های ظالمانه است و هیچ تردیدی در آن نباید کرد و آن را با همه وجود دنبال کرد تا تحریم های ظالمانه رفع شود.  

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در کنار این قضایا باید خنثی سازی تحریم ها هم در دستور کار عملی قرار گیرد و اقتصاد خود را هم شرطی نکنیم. تلاش شود تا اقتصاد روی پای خود بایستد و تکانه های روی آن اثر نگذارد؛ نه کرونا، نه سیل و نه تحریم. رفع تحریم ها حتما در دستور کار خواهد بود.  

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: عده ای در این سالن گفتند فقط ما بلد هستیم با دنیا مذاکره کنیم. دانشجوی سال اول وزارت‌خارجه هم می داند وقتی در حال مذاکره هستیم کسی نباید بگوید مذاکره از آب خوردن لازم تر است و خزانه کشور خالی است. اینها مسائل ابتدایی دیپلماسی است.

رئیسی خاطرنشان کرد: در دیپلماسی اقتصادی، وقتی از تولید و توسعه اقتصادی سخن می گوییم همه دستگاه ها باید در کنار آن حس بگیرند. وزارت خارجه در آن نقش بسیار مهمی دارد. در کنار دیپلماسی سیاسی از مناسبات مهمی که وزارت خارجه باید آن را دنبال کند دیپلماسی اقتصادی است.

وی با بیان اینکه ما در کشورهای منطقه ۱۵ همسایه داریم که هزار میلیارد واردات دارند، افزود: سهم ما از واردات به این کشورها دو درصد است.  اگر دیپلماسی فعال اقتصادی داشته باشیم برای تولیدکننده بازاریابی می کنند و سهم صادرات ما از ۲۰ میلیارد دلار به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار  در منطقه می‌رسد.  

دیپلماسی اقتصادی با حرف و سخن پیش نمی‌رود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: دیپلماسی اقتصادی با حرف و سخن پیش نمی رود و هر کسی از هر جا ماموریتش تمام شد بگویند دوره ای سفیر باشد. ضمن احترام به همه سفرا و سرکنسول گران، یکی از ماموریت های مهمی که برای وزارت خارجه تعریف می‌کنیم دیپلماسی فعال اقتصادی است.  

رئیسی گفت: اگر هر کشوری در دنیا به توسعه اقتصادی رسیده است ملاحظه می کنیم، یکی از نقش های مهم آن بازاریابی بوده است که برای تولیدات آن کشور انجام شده است. کشورهای منطقه به دنبال ارتباط با ما هستند و از کالاهای ما استقبال می کنند.

**بخش دوم نیمه دوم مناظره

وی در رابطه با برنامه اش جهت تشویق جوانان برای ازدواج به موقع و تامین سرپناه برای آنها، گفت: یکی از دغدغه های جدی جوانان مسأله ازدواج، اشتغال و مسکن است. در جمع جوانان زیاد رفته و می روم. به استان ها هم که سفر می کنم فقط به واحدهای قضایی نمی روم و در اجتماعات دانشگاهی هم شرکت می کنم.  

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در طول این مدت ارتباطم با جوانان همواره برقرار بوده است. در آستان قدس که بودم از جوانان پرسیدم چرا ازدواج نمی کنید؟ گفتند مسکن و اشتغال کجاست؟ به برکت امام رضا(ع) با زمین آستان قدس شروع به ساخت ۱۰ بلوک مسکن برای زوج های دانشجوی جوان کردیم.  

امکان حل مسأله مسکن جوانان را داریم

رئیسی تاکید کرد: عرض من این است که اگر به جوانان می گوییم ازدواج حتما باید به اشتغال و مسکن بیاندیشیم. آیا می شود یا نمی شود؟ به قول آقای رضایی کسانی که معتقد به نشدن هستند، واقعا نمی توانند در این عرصه حضور فعال پیدا کنند. ما اعتقاد داریم در این کشور می توانیم و اشتغال در این کشور قابلیت حضور جوانان را دارد تا دغدغه آنها رفع شود.  

وی بیان کرد: ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی کشور خالی است و به من می گویند چرا به واحد تولیدی سر زدی؟ من به یکی دو واحد سر زدم. در اقتصاد ما ۷۰ درصد ظرفیت اقتصادی خالی است به این معنا که اقتصاد در حوزه فضای مجازی و دریا مورد استفاده قرار نگرفته است. فعال کردن اقتصاد دریا از مسائلی است که بسیار می تواند اشتغال ایجاد کند.  

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: امکان اشتعال در کشور بسیار است اما باید ظرفیت ها را فعال کنیم. فعال کردن ظرفیت ها اصلا سخت نیست. اگر تولید، مسأله کشور باشد، مسأله من و همه می شود. ما امکان حل مسأله مسکن جوانان را داریم. بیشترین هزینه مسکن برای زمین است. ما برنامه داریم و آن آماده کردن مسکن و اشتغال برای زنان است. از ما مسکن و اشتغال و از جوانان ازدواج.

محسن رضایی:

محسن رضایی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز (سه شنبه) در بخش اول نیمه اول دومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سئوالی در خصوص راهکارهای شما برای رفع موانع امید در میان جوانان گفت: مردم عزیز ایران؛ مشکلات شما با شعار، وعده، شعبده بازی و حرفهای مفت حل نمی شود. مشکلات شما ریشه اقتصادی دارد و با حرف درمانی و سخنرانی به نتیجه نمی رسد. به قول دانشجوی شیمی دانشگاه تهران که در حال دستفروشی بود، ما از گرسنگی امید می خوریم. درست می گوید؛ چرا که امید دیدنی است؛ دولت ما، امید را به سفره شما باز می گرداند و ان شاءالله یک بار دیگر لبخند پیروزی بر چهره شما خواهد نشست.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: حرف صحیحی در مناظره قبلی گفته شد که کسانی که نمی خواهند تا پایان بمانند به مردم اعلام کنند. البته نباید با توهین گفته می شد. همانگونه که شما احساس کردید، تا پایان انتخابات هستم و با همه رقابت خواهم کرد. در مناظره قبلی در مورد ایران و امید به آینده ایران صحبت کردم. در اینجا می خواهم از مردم ایران سخن بگویم. از تمام اقوام تمدن ساز ایرانی از آذربایجان که سر ایران است و مهدی باکری که وقتی از خاکریزهای دشمن عبور می کرد، می گفتند «یاشاسین آذربایجان» از همت و احمد متوسلیان و شهید مقدم و همه قهرمانان و اقوام ایرانی سخن خواهم گفت.

رضایی تصریح کرد: ما جنگ را با همه ملت ایران به نتیجه رساندیم. بنابراین دولت ما دولت همه اقوام ایرانی است. از سنی گرفته تا تشیع و تمام اقوام؛ البته نمی‌دانم چرا به خاطر زاگرسی بودن مرا متهم می‌کنند. من افتخار می‌کنم که زاگرسی هستم و از قوم لر. اما همه می‌دانند که در تمام زندگی ام، از همه اقوام ایرانی استفاده کردم و دولت ما از تمام ایرانیان تشکیل می شود.

وی ادامه داد: امید زمانی تحقق می‌یابد که ما یک انرژی جدیدی را در جامعه آزاد کنیم و از دولت های خواب آلوده ای که شب می خوابند و بعد قیمت بنزین را چند برابر می کنند،  مردم هم که توجیه نشده اند و در خیابان ها می ریزند و آن مشکلات برای مردم به وجود می آید. ما با دولت های خواب آلوده خداحافظی می کنیم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: من به شما قول می دهم سال ۱۴۰۰، سال گشایش در آینده ایران و آغازی جدید است. امسال به نام مبارک حضرت ولی عصر منتسب شده و من مطمئن هستم ملت ایران با مشکلات خداحافظی خواهند کرد. «ان مع العسر یسری»

رضایی گفت: مطمئن باشید ما لبخند را به چهره مردم ایران، برکت را به جیب شما بر می گردانیم و آن آخرین ریالی که از حق و جیب شما رفته را به جیب شما بر می گردانیم، امید جدیدی که آن هم دیدنی است و نه گفتنی را خواهید دید.

بخش دوم؛ نقد به دیدگاه‌های نامزدها

برای رفع محرومیت در زندگی مردم طرح دارم

وی در انتقاد به آنچه از سوی سایر نامزدها مطرح شده بود، گفت: به دلیل اینکه در صحبت سایر نامزدها کمتر به بیان برنامه ها توجه شده است، برای جبران این نقیصه برنامه خود را اعلام می کنم. اولا مسأله عدالت، فقرزدایی و محرومیت زدایی به جراحی و اقدامات بزرگ نیاز دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: طرحی که برای رفع محرومیت در زندگی مردم در پیش گرفتم تحت عنوان طرح کفایت زندگی یا ایران بدون فقیر که از پنج محور تشکیل می شود را طراحی کردم. اولین مسأله یارانه ۴۵۰ هزار تومانی و مسأله دوم مسکن سهل و ارزان و مسأله سوم پرداخت حقوق نقد خانه داری به بانوان خانه دار و چهارم کسب و کار خانگی و پنجم سهام صندوق صنعت نفت ملی ایران است.

به معنای واقعی نفت را ملی می‌کنیم

رضایی تصریح کرد: زمان مصدق نفت ملی شد اما دولتی شد، ما می خواهیم به معنای واقعی نفت را ملی کنیم. اگر این پنج محور اتفاق بیافتد یک بسته زندگی شکل می گیرد که نام آن را کفایت زندگی گذاشتم و بعد از این اقدامات امیدوار هستم حتی یک فقیر هم در ایران پیدا نشود.

وی افزود:  بعضا گفته می شود منابع وعده هایی که داده می شود کجاست، مردم عزیز در سال گذشته ۱۳۷ میلیارد دلار از منابع دولتی به جامعه رفته اما به دلیل رانت کثیف و مافیای موجود در کشور اکثر این پولها به دست کسانی که صاحب حق نبودند رفته است. ۴۰ درصد از این ۱۳۷ میلیارد، معادل حدود ۵۰ و خرده ای میلیارد قابل بازتوزیع است. یعنی می توانیم دوباره این پول را برگردانیم، حتی ۱۰ میلیارد آن را به دولت بدهیم که دیگر کسری بودجه نداشته باشد و به تورم های سنگین پایان دهد و بقیه آن را صرف پنج موردی که عرض کردم کنیم.

حق مردم را به خودشان می‌دهم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با طرح این پرسش که اکنون چرا وقتی از یارانه صحبت می کنیم سرو صدای عده ای بلند می شود که منابع کجاست؟اظهار داشت: چطور برای رانت فولاد و سلاطین، مافیای مفت خور منابع داریم که مثل جاروبرقی منابع کشور را به سمت خودشان می کشند، اما برای فقرا منابع نداریم؟ من روی مردم منت نمی گذارم که می خواهم این کار را کنم، این وظیفه من است اما ان شاءالله دولت ما با قدرت بدون مسامحه و ترس از کسی، سعی می کند حق مردم را به خودشان بدهد تا مشکل را حل کنیم.

رضایی تصریح کرد: موضوع بعد حقوق خانه داری است. مردم عزیز شما می دانید در هر خانه ای دو نفر کار می کنند و یک شغل آشکار برای مرد اینکه بیرون می رود، اما شغل دوم در خانه و پر از مشقت است که از تربیت فرزند گرفته تا مشکلات عدیده همسایگی را شامل می شود. چرا نباید برای خانه داری حق قائل شویم؟ منابعی وجود دارد و می توانیم آزاد کنیم. بانوان ما آینده ساز کشور هستند.

*بخش سوم؛ پاسخ نامزدها به نقدها

رضایی گفت: مردم ما امروز در سخت ترین دوران خود بعد از انقلاب هستند. حتی در زمان جنگ نیز این شرایط را نداشتیم. گرانی، بیکاری، تبعیض، فساد و تغییرات دائم که مردم نمی دانند فردا چه اتفاقی خواهد افتاد؟

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات در پاسخ به این سوال که می‌شود تورم را کاهش داد؟ بله می‌شود. آیا کرونا را می‌شود مهار کرد؟ بله، می‌شود و آیا می‌شود ارزش پول  ملی را حفظ کرد؟ بله، می توانیم. کشورهای ضعیف تر از ما این کار را کرده اند. چطور ملت و ایران ما نمی توانیم این کار را بکنیم؟

وی تاکید کرد: متاسفانه بحث «ما نمی‌توانیم» چند وقتی است در کشور ما گسترش یافته و جوانان را هم تحت تاثیر خود قرار داده است و حتی مردان بزرگی که با دستان خالی کارهای بزرگی می کردند را به حاشیه بردند. من معتقدم امید، دیدنی است. سال ۱۴۰۰ سال گشایش خواهد بود.

۱۳۷ میلیارد دلار ارزش معادل دلاری یارانه‌های پنهان است

رضایی در خصوص نقد آقایان زاکانی و همتی گفت: من تعجب کردم از این مطالب شما. ببینید این ۱۳۷ میلیارد دلار ارزش معادل دلاری یارانه های پنهان است که دهها منبع از جمله بانک جهانی آن را اعلام کرده اند که آقای همتی به عنوان رئیس بانک مرکزی باید این مطلب را بداند. همچنین آقای زاکانی هم رئیس پژوهش های مجلس هستند باید این مطالب را بداند.

با پولی که در کشور حیف و میل می‌شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ادامه داد: آقای زاکانی و همتی مطمئن باشید با پولی که در کشور حیف و میل می‌شود، بسیاری از مشکلات کشور را می‌توان حل کرد.

وی افزود: در خصوص مطالب آقای رئیسی هم باید بگویم که بخش دوم سخنان ایشان را من قبول دارم و معتقدم اگر مدیریت جهادی در کشور مستقر شود مسائل را حل می کند اما قسمت اول سخنان ایشان که شاید منظورشان هم این نبوده است و گفتند که برنامه هست باید بگویم خیر. واقعا برنامه نیست. در این دولت در ۴سال اول ۳ بار برنامه عوض شد.

روش مناظره سوم باید عوض شود

رضایی ادامه داد: بحث‌های آقای جلیلی را کاملا قبول دارم و از آقای علی عسکری تقاضا می کنم اگر می توانند روش مناظره سوم را تغییر دهند. اما آقای جلیلی! باید خودمان از شرایط استفاده کنیم و دیدگاههای‌مان را مطرح کنیم.

**نیمه دوم مناظره

محسن رضایی در نیمه دوم مناظرات گفت: در زمان استراحت دیدم که مردم با اشتباه لفظی من شوخی کرده اند. این شوخی ها سرمایه بنده است و نشان می دهد که شما، من را از خود می دانید و از ما نمی ترسید. دلم می خواهد روزی بیاید که هیچ کدام از مردم ما از دولتمردان نترسند.

وی افزود: من بابت اشتباه لفظی که داشتم از مردم عذرخواهی می کنم.  

گلایه رضایی از زاکانی

رضایی گفت: مردم این اشتباه لفظی من را ببخشند اما از برادر عزیزمان آقای زاکانی گله مندم چرا که بلافاصله سایت مرکز پژوهش ها این اشتباه لظفی من را تیتر کرده است. اینکه مردم با من شوخی کنند حقشان است و با این شوخی ها دلشان آرام شود من خوشحال می شوم ولی یک مرکز دولتی چگونه  این مطلب را تیتر می کند؟ من با اینکه لر هستم تمام زندگی ام را تقدیم ملت ایران می کنم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات افزد: آذربایجانی ها به خوبی می دانند عشقی که من به مهدی باکری دارم بسیار عمیق است و هنوز که هنوز است وقتی یاد او می افتم متاثر می شوم.

می‌توانیم یارانه‌های پنهان را بازگردانیم

رضایی ادامه داد: مرکز پژوهش های مجلس یارانه انرژی را سالانه ۴۹ میلیارد دلار اعلام کرده است ضمن اینکه ما چقدر سلطان دلار و سکه داریم؟  من خدمت آقای همتی قاطعانه عرض می کنم که می توانیم یارانه های پنهان و آن یارانه هایی که دست افرادی می رسد که حقشان نیست. بازگردانیم.

وی تصریح کرد: هیچگاه در برنامه‌های توسعه رابطه بین محیط زیست و تولید صنعتی لحاظ نشده است و به همین دلیل آبهای زیرزمینی ما امروز به چه روزی افتاده اند و گرد و خاکی که در خوزستان، زابل و حتی یزد به راه می افتد زندگی مردم را مستاصل کرده است. در یزد توسعه صنعتی خوبی رخ داده اما مشکل آب و گرد و غبار وجود دارد.  

رضایی در خصوص برنامه هایش در حوزه اقوام گفت: ما در برنامه ای که طراحی کرده ایم زبان مادری را به عنوان یک مسئله مهم مد نظر قرار دادیم.

**بخش دوم نیمه دوم مناظره‌

رضایی با اشاره به برنامه اش برای حل ریشه ای مشکلات اجتماعی گفت: در این حوزه ما با دو مشکل ساختاری و مدیریتی در آموزش و پرورش و آموزش عالی مواجه هستیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برنامه اش برای تأسیس مدارسی جهت آموزش زمامداران آینده گفت: ما برای تقویت زمامداران در تمامی بخش های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در تمام استان ها برنامه داریم.

وی ادامه داد: پنج سالی است که ما آموزش جوانان را شروع کرده ایم و بیش از هزار جوان را آموزش داده و تقویت کرده ایم که بتوانیم کشور را در این حوزه بیمه کنیم.

 رضایی گفت: تا زمانی که تغییراتی در آموزش عالی و آموزش و پرورش ایجاد نشود، نمی توان از عناصر ضعیف و آموزش ندیده توقع بالایی داشت.

مدرسه محوری را در دولت خود خواهیم داشت

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما در برنامه دولت، مدرسه محوری را محور فعالیت آموزش و پرورش خواهیم کرد و با ایجاد مجتمع های آموزشی متشکل از ۱۱۰ مدرسه به آنها اختیارات خواهیم داد تا مدرسه محور اساسی شود. اینکه وزارت آموزش و پرورش بسیار بزرگ و حجیم شده است و به امورات مدارس نمی رسد، یکی از اشکالات بزرگ است که ما آن را رفع خواهیم کرد.

محدودیت بانوان برای ورود به ورزشگاه را از بین خواهیم برد

وی با اشاره به برنامه هایش برای بانوان گفت: زن ها می توانند نقش بسیار مهمی در کشور داشته باشند. من بحث اینترنت ارزان قیمت را برای بانوان سرپرست خانوار اجرا خواهم کرد. همچنین محدودیت هایی که برای خواهران ورزشکار ما در ورزشگاه ها درست کرده اند مانند خواهران منصوریان که نگذاشته بودند آنها به ورزشگاه بانوان وارد شوند، از بین خواهیم برد.

 رضایی ادامه داد: رسیدگی به مسائل معلمان یکی دیگر از برنامه های ما در دولت است. معلمان به دلیل مشکلاتی که دارند نمی توانند آن تمرکز لازم را برای تربیت دانش آموزان داشته باشند، لذا در دولت ما ساخت مسکن ارزان برای معلمان یکی از اولویت ها است تا بار سنگینی را از دوش آنها برداریم و آنها با خیال راحت تری به تربیت فرزندان ما بپردازند.

سعید جلیلی:

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش اول نیمه اول دومین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه شما چه برنامه ای برای تقویت اعتماد مردم دارید، اظهار داشت: اگر می خواهیم اعتماد مردم جلب شود، حتما باید رفتار مسئولان درست شود.

وی بیان کرد: یکی از مسائلی که مانع اصلاح امور می‌شود، فرهنگ غلط سیاسی است که در نظام اجرایی و اداری ما امروز وجود دارد. این مسئله مربوط به این جناح و آن جناح یا یک دولت خاص نیست بلکه یک موضوع فراگیر است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید حتما نسبت به این مسئله توجه جدی شود. چه رقیبان و چه رفقای شما ممکن است دچار این آسیب شوند و اگر شما از ساختار اداری و اجرایی کشور، آن فرهنگ سیاسی غلط را پاک نکنید، باعث می‌شود که ظرفیت ها و توانمندی های کشور متوقف شود.

با نمایش، کشور اداره نمی شود

جلیلی افزود: اگر در فرهنگ سیاسی کشور نمایش، جای کار واقعی را بگیرد، شما نمی توانید انتظار داشته باشید که کارها جلو برود. با نمایش، کشور اداره نمی شود. اگر شما به جای اینکه نتیجه کار را بیان کنید، مدام فرایند کار را توضیح دهید، این فرهنگ غلطی است. همچنین اگر شما کارهای ریشه ای را کنار بگذارید و به کارهای نمایشی بپردازید، حتما مشکلات کشور باقی می ماند.

وی گفت: برای مثال اگر اصلاح ساختار بودجه را مورد توجه قرار ندادید و نظام نظارت بانکی را جدی نگرفتید و به کارهای روزمره پرداختید، حتما این کارها باعث توقف کشور می‌شود. اگر نتیجه کارهای مسئولان در زندگی مردم دیده نشود، نشان می دهد که آن کار واقعی نبوده است و یک کار نمایشی بوده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: گاهی شما یک تیر را شلیک می کنید و هر جا که خورد می گویید هدف همین جا بود. برای مثال می گویید که فلان توافق را انجام دادید تا تحریم ها برداشته شود و بعد می بینید که تحریم ها دو برابر شد و بعد در این شرایط می گویید که ما جام اخلاق را بردیم. این نتیجه کار نمی شود.

جلیلی گفت: ما نباید اجازه دهیم این فرهنگ تسری پیدا کند. برای مثال اگر شما در کارها تصمیمات را به موقع نگرفتید و یک کاری به صورت مرتب دچار وقفه شد و کشور را چند سال معطل یک تصمیم بگذارید، این کارها کشور را دچار مشکل می کند.

وی افزود: اگر پدیده چندشغلی بین مسئولان رواج داشته باشد و تبدیل به یک فرهنگ و ارزش شد، قطعا کارها به خوبی دنبال نمی شود. اگر ما می خواهیم برخی از کارها را دنبال کنیم، باید مواظب باشیم که این فرهنگ سیاسی اصلاح شود تا بسیاری از امور به راحتی شکل بگیرد.

*بخش دوم؛ نقد به دیدگاه های نامزدها

جلیلی گفت: یکی از مشکلاتی که باعث می شود کشور پیش نرود فرهنگ سیاسی ما و کارهای نمایشی و تعارفات است. ما امروز درباره انتخاب رئیس‌جمهور صحبت می‌کنیم و رئیس‌جمهور کسی است که می‌خواهد ماشین حرکت دولت را راه بیندازد و دستگاه های مختلف را فعال کند.

وی بیان کرد: ما باید تعارف را کنار بگذاریم و واقعا آیا این نوع مناظره و چنین سوالاتی و همچنین این نوع پاسخگویی می تواند به مردم کمک کند؟ غرض از این جلسه آن است که مردم بتوانند انتخاب کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بسیاری از موضوعاتی که مورد توجه مردم است در گفتگوهای ما مطرح نمی شود. ۲۷ درصد جمعیت ما در روستاها زندگی می کنند و باید گفته شود که برای آینده روستاها چه برنامه ای داریم. متأسفانه تا الان حتی یک سوال هم از بنده در این باره پرسیده نشده است.

جلیلی ادامه داد: همچنین بانوان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند. درباره جوانان، نیروهای آموزش و پرورش و ورزشکاران حتما باید صحبت شود. این نوع صحبت کردن به انتخاب مردم کمک نمی کند. اگر ما می خواهیم کشور را نه تنها اداره، بلکه جهش دهیم باید بدانیم که اولویت ما چیست و مشخص شود با چه برنامه هایی باید این کار را انجام دهیم.

وی بیان کرد: هدف از برگزاری مناظره ها این است که مردم بتوانند بهتر انتخاب کنند. تقاضای بنده از نامزدها این است که همین جا این اصلاح را انجام دهیم و یک سوال مشخص شود. نمی خواهیم که از نامزدها تست هوش بگیریم، بلکه بهتر است به قول دانشجویان «open book» باشد و نامزدها درباره یک سوال هر چیزی را که می دانند مورد مطالعه قرار دهند و نظر خود را درباره آن مطرح کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت: ما اگر صحبت از جمهوریت می کنیم، باید به این مسئله توجه کنیم که مردم باید بدانند کدام موضوع در اولویت است و نامزدها لازم است درباره این اولویت ها صحبت کنند.

رئیس‌جمهور این نیست که چند حرف تند بزند

جلیلی ادامه داد: حرف های پراکنده راه به جایی نمی برد. زمانی که ما از رئیس جمهور صحبت می کنیم، رئیس جمهور باید کسی باشد که بتواند با اقتدار و قوت دولت آینده را اداره کند و اگر ما می گوییم دولت باید جهش پیدا کند لازمه آن این است که رئیس جمهوری بتواند بگوید که برای فلان موضوع چگونه قرار است به دستگاه ها مأموریت دهد و برای آنها کار تعریف کند. رئیس جمهور مقتدر این نیست که چند حرف تند بزند یا سروصدا کند.

بخش سوم؛ پاسخ نامزدها به نقدها
وی بیان کرد: نقش رئیس جمهور فراتر از دستگاه هاست. برخی از موضوعات وجود دارد که رئیس جمهور باید برای آن موضوعات ماموریت تعریف کند و دستگاه ها را با هم هماهنگ و هم افزا کند. همچنین رئیس جمهور باید پیگیری کند آیا این موضوعات به نتیجه رسیده است یا خیر.

دولت روحانی هیچ کاری برای حقوق زنان نکرد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ۵۰ درصد جمعیت ما را بانوان تشکیل می دهند. در هشت سال گذشته بارها از حقوق خانم ها صحبت شد اما نتیجه آنچه بود؟ تقریباً هیچ. در همین دوره یعنی دولت یازدهم و دوازدهم ۱۸ طرح و برنامه درباره بانوان آورد و لازم است بگوید نتیجه آنچه بوده است؟ آیا زنان سرپرست خانوار امکانات بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده اند؟ چه ابتکارات و مدل های نوین برای اشتغال زنان به کار گرفته شده است؟ آنان در اقتصاد چه نقشی داشتند؟

جلیلی تصریح کرد: کار واقعی، برنامه می خواهد و باید پیگیری جدی هم انجام شود. بنده معتقدم رئیس جمهور باید مدام ماموریت هایی را برای دستگاه های ذیربط پیدا کند و همچنین پیگیری کند آیا آن کارها انجام شده است یا خیر. برخی از ماموریت هایی که تعریف شده، حتی یک جلسه هم برای آن برگزار نشده است.

وی افزود: اگر ما درباره موضوعی صحبت یا دلسوزی می کنیم، باید در عمل هم برای آنان کار کنیم. اینکه دلسوزی می‌کنیم چرا پیامک حجاب برای زنان رفته است، هزاران خانم بودند که مشکلات معیشتی داشتند.هزاران خانم بودند که در همین ایام دچار مشکلات اقتصادی شدند از جمله زنان سرپرست خانوار و وظیفه دولت این بود که مشکلات آنان را حل کند. حتماً دولت باید برای آنان برنامه داشته باشد و کار کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز می بینیم نسبت طلاق به ازدواج افزایش یافته است. جالب است که طرحی تحت عنوان آگاه سازی حقوق زنان روستایی تعریف و ۵۰۰ میلیون دلار هم هزینه شده است اما زمانی که نگاه می کنیم فقط ۵۱۰ نفر جمعیت مخاطب آن بوده است. این کار واقعی نیست بلکه کار نمایشی است.

**نیمه دوم مناظره

جلیلی گفت: سلامت یکی از بحث هایی است که مربوط به یک وزارتخانه نمی شود و امروز عوامل موثر بر سلامت، ده عامل را ذکر می کنند که همه این عوامل خارج از وزارت بهداشت و درمان است.بر این اساس باید رئیس جمهور این موضوع را بفهمد و بتواند به درستی دستگاه ها را با یکدیگر هماهنگ کند.

وی ادامه داد: در این سال ها در کشور ما چند طرح در حوزه سلامت اجرا شده است. یک طرح مبنی بر شبکه بهداشت در ابتدای انقلاب بود و این طرح چون درست و دقیق فهمیده شده بود، آثاری داشت که تا امروز هم باقی است و حتی برای کشورهای غربی هم الگو شده است.

طرح تحول سلامت هیچ خاصیتی نداشت

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مقابل، طرح های نمایشی هم در این زمینه داریم که هیچ خاصیتی نداشت و فقط باعث شد هزینه ها افزایش پیدا کند مثل طرح تحول سلامت که در هشت سال گذشته انجام شد و همه پی بردند که این طرح نمی تواند. درست نیست شما یک طرحی را آغاز کنید، هزینه ها را چند برابر کنید و بعد یک دفعه مشخص شود آن طرح ناکارآمد است.

جلیلی اظهار داشت: ما اگر از نظام سلامت صحبت می کنیم باید وزارت بهداشت و درمان مدعی آن باشد اما سایر وزارتخانه ها هم در آن نقش دارند. برای مثال بیکاری و استرس از جمله عواملی است که می تواند به سلامت لطمه بزند.

وی گفت: حوادث جاده ای یکی از عوامل مهم در افزایش تعداد مجروحان ما در کشور شده است به گونه ای که ما فقط سالی ۱۰۰ هزار مجروح داریم. این موضوع مربوط به وزارت بهداشت نیست اما کاملاً روی سلامت تاثیر دارد. باید برای رفع این مشکلات برنامه داشته باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: امروز هزینه های سلامت به دلایل مختلف در دنیا افزایش یافته است. از جمله عواملی که باعث افزایش هزینه های سلامت شده است، فناوری های جدید و تغییرات مربوط به طول عمر است. چون طول عمر در کشور ما بیشتر شده است، به همان نسبت باید برای سال های آخر عمر تدابیر بیشتری وجود داشته باشد. تغییرات الگوی بیماری ها یکی دیگر از عوامل این موضوع است.

جلیلی گفت: حرف بنده این است اگر شما درگیر کار نمایشی شدید و مساله را به خوبی متوجه نشوید، ۸ سال کشور در مسیری پیش می رود و بعد معلوم می شود آن مسیر غلط است.

**بخش دوم نیمه دوم مناظره

جلیلی گفت: عرصه روابط بین کشورها یک نقاط اشتراک و یک نقاط اختلافی دارد و این مسئله کاملاً طبیعی است. نقاط اشتراک بین کشورها تعامل و نقاط اختلاف بین آنان تقابل ایجاد می‌کند. هنر دولت‌ها این است که بتوانند این نقاط اشتراک که فرصت‌ها را ایجاد می‌کند، تبدیل به نقطه تعامل کرده و نقاط اختلاف که موجب ایجاد تقابل می‌شود را مدیریت و از تهدیدات پیشگیری کنند.

ایراد دولت این بود که معطل ۴ کشور ماند

وی بیان کرد: ۲۰۰ کشور در جهان وجود دارد که اگر سیاست ما تعامل سازنده و گسترده با جهان باشد، باید همه فرصت‌ها را بررسی و آن را بالفعل کنیم. ایراد ما به دولت این است که معطل چهار کشور ماند و تمام کارهایش معطل آنان شد. یک روز به بهانه FATF و روز دیگری به بهانه ترامپ و برجام، کشور را معطل کردند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بله، آنان دشمنی می‌کنند و شما باید این هنر را داشته باشید تا فرصت‌ها را از دست ندهید و باید با کشورهایی که اشتراکات دارید، تعاملات خود را گسترش دهید. در همسایگی، منطقه و کشورهای مسلمان قطعاً این نقاط تعامل برای ما بیشتر وجود دارد.

برخی لولوهای الکی نسازند

جلیلی ادامه داد: ما باید ۲۰۰ کشور جهان را روی میز بگذاریم و بگوییم از هر یک از این کشورها چقدر فرصت می‌توانیم به دست آوریم و مجموع این فرصت‌ها را بالفعل کنیم. کشور نباید معطل شود و بعد هم گفته شود که اینها می‌خواهند در کاخ سفید حسینیه درست کنند. این حرف‌های موهوم چیست؟ خواهش بنده این است که این لولوهای الکی را نسازید.

وی تأکید کرد: امروز خود آنان بر زمین افتادند. بایدن در سند استراتژی امنیت ملی آمریکا که در بهمن ماه منتشر کرد، گفت: ایران وارد عرصه جدیدی از بازی شده است که یک صحنه جدید تعریف می‌کند؛ این حرف را که من نمی‌گویم؛ بروید و خودتان بخوانید.

برای خنثی‌سازی تحریم‌ها باید در موضع آفندی باشیم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما فرصت‌های بزرگی داریم و باید از تعاملات اقتصادی با کشورها استفاده کنیم البته فرصت‌های گسترده‌ای برای تعاملات اقتصادی داشتیم که استفاده نکردیم؛ فقط پاکستان ۶۰ میلیارد دلار واردات دارد که ۱۶ میلیارد دلار آن می‌تواند از سوی ایران تأمین شود و ما می‌توانیم کارهای بزرگ کنیم.

جلیلی گفت: حتی در بحث خنثی‌سازی تحریم و جنگ اقتصادی، ما باید در موضع آفندی باشیم، با ابزار اقتصادی، دشمن را پشیمان کنیم و این کار شدنی است.

**بخش جمع‌بندی مناظره

جلیلی اظهار داشت: از مسائلی که متاسفانه با آن سخاوتمندانه و مسرفانه برخورد می‌شود، زمان است. در این هشت سال، روند کشور توقف یا کندی داشت. نقش رئیس جمهور برای حل این مشکل بسیار مهم است.

وی بیان کرد: اگر رئیس جمهور مسئله را درست بفهمد و پاسخ او و رویکرد او صحیح باشد، می‌تواند به جای آنکه کشور را فقط اداره کند، کشور را جهش دهد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما می‌گوییم کشور آماده جهش است و برنامه‌ آن را آماده کردیم. حاضرم با هر کسی که قبول ندارد، مباحثه کنیم تا مردم بتوانند انتخاب کنند.

ما نباید کشور را معطل مباحثی چون FATF کنیم

جلیلی ادامه داد: نمی‌توانیم با شروع دولت، تازه به دنبال آسیب‌شناسی و کشف راهکارها باشیم. از همان روز اول باید برنامه‌ها را اجرا کنیم. ما نباید کشور را معطل مباحثی چون FATF کنیم. آقای رضایی شاهد است که از روز اول در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتم که این موضوع را معطل نکنیم. خود دوستان تقاضا دادند که حداقل اعلام نشود. واقعا اعتقاد بنده این است که یک کشور را نباید معطل کرد. شما مسئله را درست متوجه نمی‌شوید و مشکل ما همین است. زمانی که رویکردتان درست نیست، حتما جواب نمی گیرید.  

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: امروز بحث کولبرها می‌شود. من در چندین بازارچه مرزی کشور نظیر مرز باشماق و بانه حضور پیدا کردم و با کولبرها صحبت کردم. جلساتی با حضور تعاونی مرزنشینان تشکیل دادیم و وضعیت آنها از کولبری، به صادرکننده تبدیل شد. ما این نگاه را مطرح می‌کنیم نه اینکه صرفا اسم بیاوریم و دلسوزی کنیم.

وی اظهار داشت: در شهر سعدآباد بوشهر، تعاونی نخل کاران با ۴ هزار نفر دستگاه بسته‌بندی خرما خریدند و بانک آن را مصادره کرده است و آن دستگاه را قطعه قطعه کردند و فروختند. پس دولت چه کاره است؟ رئیس جمهور باید به ظرفیت های کشور برای جهش اشراف داشته باشد.


محسن مهرعلیزاده:

محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز(سه‌شنبه) در دومین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی درخصوص مقابله با سیاست فشار حداکثری، گفت: بر اساس سیاست‌های نظام علیرغم بدعهدی های آمریکا و فشارهای حداکثری، مقاومت جانانه مردم ایران توطئه های آنها را بر باد داده است. مواضع جمهوری اسلامی ایران، درست بوده و باید با قدرت در مذاکرات در جهت زنده کردن برجام حاضر شویم و آنچه در برجام آمده را به مردم کشور برگردانیم.

وی افزود: البته باید همه امکانات کشور و افراد در همه نهادها و قوا همکاری کنند تا این مذاکرات برای احیای برجام به نتیجه برسد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: من باید درباره صحبت های آقای رئیسی نکته ای را بگویم، گفتند آذری زبان ها به او زنگ زدند و دلجویی کردند. من فکر نمی کنم آذری زبان ها به وی توهین کرده باشند. البته باید تصریح کنم گویشی که در آذربایجان غربی و شرقی، همدان، زنجان و نقاط مختلف کشور استفاده می شود، آذری نیست و زبان ترکی است.

مهرعلیزاده تصریح کرد: من نمی دانم ما اخلاق را چه تعریف می کنیم و بداخلاقی را چگونه تعریف می کنیم، اگر در خصوص مدرک جنابعالی موضوعی را عرض کردم، مطلب حقی بود چراکه مدرک شما از نظر کلاسیک شش کلاس است و با تحصیل دروس حوزوی مدرک خود را معادل سازی کرده‌اید.

وی با بیان اینکه صدا و سیما پنج دقیقه از فیلم تبلیغاتی من را سانسور کرد، افزود: این نوعی بداخلاقی است. شاهد بودیم که بابت این سانسور در فضای مجازی غوغایی شد و مردم گفتند صدا و سیما باید ملی باشد، زمانی میلی شد و امروز صدا وسیما، عشقی شده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به رقیب خود، گفت: آقای رئیسی! شما قاضی هستید. جناب قاضی! چرا ما باید فیلترینگ را پی در پی در جامعه، راه بیندازیم و پیامک هایی به دختر خانم ها بفرستیم.

*بخش دوم؛ نقد به دیدگاه‌های نامزدها

مهرعلیزاده در ادامه اظهاراتش گفت: باید بگویم آنچه آقای رئیسی درباره فاصله طبقاتی بیان کرد اصلا کافی نیست. مشکلات ما خیلی ملموس است. در مورد کارگران در چند سال گذشته آمارها به صورتی نبوده که بتواند این گروه را راضی کند.

وی افزود: اولین کاری که باید در جامعه برای حل مشکل فاصله طبقاتی انجام دهیم این است که موضوع سه جانبه کارگر، کارفرما و دولت را داشته باشیم تا همه بتوانند از منافع و حقوق خودشان دفاع کنند.

رتبه بندی معلمان پاسکاری می‌شود

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات درباره معلمان و دغدغه های آنها اظهار کرد: مدت زیادی است کار معلمان در موضوع رتبه بندی پاسکاری می شود. چند وقت بین مجلس و دولت این پاس کاری انجام می شد و اخیرا به دست دولت رسیده که در شرف تعیین آئین نامه های آن هستند.

مهرعلیزاده اضافه کرد: به هر حال در مورد رتبه بندی و تعیین حق و حقوق معلمان براساس رتبه بندی ها ظلم فاحشی به این گروه شده است. همچنین از طرف دیگر بر ای شناسایی مدرک و تطبیق آن باید کاری کنیم معلمان هم مثل استادان دانشگاه وقتی درس می خوانند و به سطح سوادشان افزوده می‌شود و امکان تخصص و آموزششان بالاتر می رود به همان میزان بتوانند از مزایای شغلی خود برخوردار شوند.

وی درباره موضوع کوله بران گفت: این گروه، قشری فراموش شده هستند که باید درباره آنها فکری بشود. در حال حاضر ۷ میلیون نفر سرپرست خانوار داریم که درآمد ثابت ندارند. این ۷ میلیون نفر عملا در معیشت روزانه خود به نهادها و مردم خیّر نیازمند هستند.

باید صندوق درآمد پایدار ایجاد شود

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ادامه داد: حداقل از این ۷ میلیون نفر، ۳ میلیون نفر هیچ معیشتی ندارند. در مورد این گروه باید صندوقی تحت عنوان صندوق درآمد پایدار ایجاد شود و حداقل به اندازه نصف دستمزد حداقلی کارگران به آنها پرداخت شود تا بتوانند برای مدتی به معیشت خود ادامه دهند.

مهرعلیزاده تصریح کرد: همچنین برای همه مردم بویژه قشر ضعیف که آسیب خورده اند باید صندوق بیمه تکمیل رایگان تشکیل بدهیم و بر اساس آن، افراد از بیمه بهره مند می شوند.

وی در رابطه با بیمه های فعلی در کشور عنوان کرد: امروز بیمه های عادی در کشور وجود دارد اما توان این بیمه ها در حد دوا و درمان جزئی است و اگر کوچکترین عمل جراحی و مشکل برای مردم پیش بیاید باید تمام زندگی خود را بفروشند و دست آخر هم به جایی نمی رسند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات در مورد هنرمندان و پرستاران خاطرنشان کرد: این دو قشر در ایام کرونا هم از نظر روحی و روانی و هم از نظر دریافت اضافه کاری های خود آسیب خورده اند و به این گروه نیز باید رسیدگی ویژه شود.

مهرعلیزاده در خصوص نقش ویژه معلمان اظهار کرد: وقتی در ایام کرونا بار تربیتی و تحصیلی دانش آموزان به دوش خانواده ها افتاد که این گروه چه زحمتی می کشیدند. بنابراین در سطح آموزش و پرورش باید غنی سازی مجددی برای پرورش نیروی جدید و آماده انجام دهیم.

*بخش سوم؛ پاسخ نامزدها به نقدها

وی در مورد سن ازدواج جوانان، تصریح کرد: ده میلیون نفر جوان در سن ازدواج داریم که بلا تکلیف هستند و وضعیتشان مشخص نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید جوانان را بیشتر تحویل بگیریم و در نظر داشته باشیم، این گروه واقعیت امروز جامعه و آینده کشور هستند. ما باید سبک زندگی جوانان دهه ۷۰ و ۸۰ را بپذیریم و نباید اگر دختر خانمی مویش بیرون باشد به او پیامک بدهیم و به او وحشت بدهیم. توقع من از آقای رئیسی که قاضی هستند این است که به این مسائل تذکر بدهند.

مهرعلیزاده تاکید کرد:عده ای در جامعه ایجاد رعب و وحشت می کنند و مردم و جوانان را نگران می کنند و مثلا اگر جوانان بروند در یک پارک آب بازی کنند آنها را دستگیر و گرفتار می کنند،این کار باعث از دست دادن نیروهای ارزشمند کشور می شود.

وی در خصوص شرایط ویژه کرنا، تصریح کرد: متاسفانه دولت در زمینه کرونا کوتاهی کرد. وزیر بهداشت اگر به موقع عمل کرده بود، به موقع واکسن را وارد می کرد و بخش خصوصی را به درستی فعال کرده بود امروز وضعیت کرونا این نبود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: صدها شرکت در بخش خصوصی داریم که می توانند در زمینه واکسیناسیون کار را پیش ببرند. قیمت واکسن کرونا حداکثر ۱۰ دلار است که با قیمت آزاد، دویست هزار تومان هزینه دارد. بارها گفته ام اگر وزارت بهداشت دست از مافیابازی برمی داشت و اجازه وارد کردن واکسن حتی به قیمت آزاد را می داد امروز گروه زیادی از مردم واکسینه شده بودند.

مهرعلیزاده وعده واکسناسیون سه ماهه کل کشور را داد و گفت: اینطور نمی شود که وزیر بهداشت بخواهد با شعر و شعار مسئله را حل کند، اینطور بحث پا برجا خواهد بود و حل نخواهد شد. کرونا این طور تمام نمی شود. برنامه من این است که به عنوان رئیس جمهور در عرض سه ماه همه مردم را واکسینه خواهم کرد و این قول را به مردم می دهم.

وی بیان کرد: همچنین در مورد مهارت افزایی جوانان برنامه دارم.

**نیمه دوم مناظره

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به همت دانشمندان جوان در سال‌های گذشته، دانش هسته‌ای در زمینه‌های مختلف پزشکی و داروسازی پیشرفت پیدا کرده است، باید این دانش بومی شده و در اختیار توسعه فناوری‌های جدید کشور قرار گیرد. این کار با ایجاد انستیتوهای تحقیقاتی قابل انجام است.

مهرعلیزاده تأکید کرد: باید به جوانان میدان داد، آنها را حفظ کرد و نگه داریم؛ نباید جوانان را از کشور فراری دهیم، عمده این دانش در دست جوانان است و آنان با کسب درجات علمی توانسته‌اند به موفقیت‌های زیادی دست یابند.

۳ وزیر من از زنان است

وی ادامه داد: جمعیت قابل توجهی از کشور، جوانان و زنان هستند که به دلیل برخی فشارها نتوانستند از حقوق اجتماعی خود دفاع کنند. باید بانوان را در فضاهای کارشناسی و مدیریتی به کار گرفت؛ تصمیم گرفتم در هر استان یک نفر از معاونان استاندار، از زنان باشم. سه وزیر خود را از میان زنان انتخاب خواهم کرد. اگر مجلس همکاری کرد که خوب است وگرنه به عنوان معاون از زنان در کابینه استفاده خواهم کرد تا تبعیض از بین برود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: میانگین سنی دولتم را ۴۵ سال اعلام کردم. این افراد، جوانان نخبه و باسوادی هستند.

**بخش دوم نیمه دوم مناظره

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه اش برای حل مشکلات فضای مجازی گفت: امروز اقتصاد، مسائل اجتماعی و فرهنگی راه حل های معمولی ندارند. اقتصاد، حکمرانی  و همه سیستم مدیریتی هوشمند شده است.

مهرعلیزاده افزود: امروز برخی از شرکت ها مانند هوآوی شاید ۱۰ برابر کشوری مانند ایران درآمد دارند که ما باید فضا را برای فعالیت جوانان در عرصه فضای مجازی باز کنیم تا آنها بدون هیچ گونه ممانعتی در جهت پیشرفت بتوانند کار خود را جلو ببرند.

وی اظهارداشت: متأسفم که ما همچنان درگیر اینترنت و فیلترینگ آن هستیم. البته وزیر جوان در دولت روحانی خوب کار کرده و زیرساخت ها را درست کرده است اما همچنان در سهمیه گذاری و فیلترینگ سخت گیری می کنیم. آقای رئیسی در خصوص اقتصاد فضای مجازی مطالبی را مطرح کردند، درست است فعالیت و معیشت یک میلیون نفر در فضای مجازی است، همچنین بخش قابل توجهی از تجار و صنعتگران در برخی شلوغی ها و قطعی اینترنت ضررهای فراوانی کردند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: آقای زاکانی گفتند ۳۰ سال پیش منافع عده‌ای در اقتصاد مدنظر قرار گرفت، باید بگویم نباید مسائل را به این میزان سیاه ببینید. از سال ۷۰ به این طرف دولتی داشتیم که دولت اصلاحات و آقای خاتمی بود که عدالت محوری، پاک دستی و عدالت اقتصادی در جامعه ایجاد کرد که شهره خاص و عام بود، حتی در دولت آقای احمدی نژاد نیز اقداماتی داشتیم که قابل توجه است، مثلا در حوزه مسکن، طرح مسکن مهر را داشتیم که بعدا معیوب شد اما به هر حال طرحی بود که با پنج میلیون تومان فرد را صاحب خانه می‌کرد.

مهرعلیزاده تصریح کرد: در خصوص بانوان یاد سال ۸۶ افتادم که بانوان در ورزشگاه حضور داشتند و ما به جام جهانی راه یافتیم.

**بخش جمع‌بندی مناظره

مهرعلیزاده خطاب به مردم گفت: مردم شریف ایران! می‌دانم که از تبعیض، فساد، رانت، توهین و تخریب و  سختی‌ها خسته شده اید و این خستگی ها نهال امید را در وجود شما خشکانده است.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: حتما با خود می گویید اینها هم مثل قبلی ها هستند و وعده هایی می‌دهند و می‌روند. تازه اگر در وعده هایشان صادق باشند چقدر اجازه می دهند که به وعده هایشان عمل کنند. چه فرقی می‌کند چه کسی رأی بیاورد.

مه و خورشید و فلک را بسیج کردند که یک نفر خاص رأی بیاورد

وی خاطرنشان کرد: اگر رأی شما اثر نداشت چرا گزینه های ریاست جمهوری را این قدر محدود و خاص کردند و مه و خورشید و فلک را بسیج کردند که یک نفر خاص رأی بیاورد و انتخابات حداقلی را دنبال می کنند.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: به خاطر اینکه از تصمیم و رأی هوشمند شما نگران هستند. ندیدید که چگونه با ما سخن می‌گویند و به جای ارائه راهکار برای معیشت مردم، می‌گویند تمام اقتصاددانان را به خط می‌کنیم و یا کاندایداها را تهدید می‌کنند که شما را ممنوع‌الخروج و محاکمه می‌کنیم و طوری صحبت می کنند که گویی مردم رعیت هستند و آنها ارباب. مردم سربازند و آنها امیر. مردم متهم هستند و آنها قاضی.

وی تأکید کرد: امروز حتی مناظره به محلی برای تنزل جایگاه ریاست جمهوری تبدیل شده است. به جای سوالات اساسی در مورد سیاست خارجی، تحریم و اقتصاد کشور، سوالات جزئی و کوچک پرسیده می شود.

مقابله با فیلترینگ را در برنامه‌ام خواهم داشت

مهرعلیزاده بیان کرد: مردم! من در پیشگاه خداوند با شما پیمان می‌بندم که سامانه‌های شفاف، ثبت و درج کلیه قراردادها را ایجاد کنم. توسعه آزادی‌های سیاسی از جمله آزادی بیان، تقویت مطبوعات و رسانه‌ها، مقابله با فیلترینگ را در برنامه‌ام خواهم داشت. در راستای آزادی مطبوعات و ارتباط مداوم با خبرنگاران، گام برمیدارم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: شایسته سالاری بدون در نظر گرفتن جنسیت و قومیت را در دستور کار دارم. با مانع زدایی برای تولید، رفاه را برای مردم به ارمغان خواهم آورد. بیایید دست در دست بگذاریم و نگذاریم عده ای قلیل برای ما تصمیم بگیرند.

عبدالناصر همتی:

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در دومین برنامه مناظره انتخاباتی گفت: لازم می‌دانم در ابتدا از شیوه برگزاری مناظره‌ها انتقاد کنم. در یک مصاحبه نیز عرض کردم، شیوه مناظره مثل مسابقه هفتگی شده است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم ملت شریف ایران، مواضع ما را به روشنی بداند، بهتر بود سوالات مهمتری مطرح شود. سوالاتی که مردم عزیز برایشان مهم است. آن وقت ببینیم فرق کاندیداها در نحوه پاسخ‌دهی و عمل به این سوالات چگونه خواهد بود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: واقعیت این است که این، یک نوع انحصار است. من مخالف انحصار در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و رسانه هستم. انحصار عامل اصلی ناکارآمدی و عامل اصلی فساد است.

همتی تصریح کرد: ببینید الان انتخاب بین بد و بدتر یا خوب و خوب‌تر نیست. انتخاب بین افرادی است که، معتقد هستند نباید بگذاریم این درب بر روی کنشگری شهروندان عزیز بسته شود و نفس جامعه را بخواهد بگیرد.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم مهمترین وظیفه ما و وظیفه مردم این است که راجع به این موضوع تصمیم بگیریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: من صدای بی ‌صدایان و قدرت بی قدرتان هستم. چرا این جملات را عرض کردم؟ به خاطر اینکه دولت من، حامی آسیب پذیرترین افراد جامعه خواهد شد. گروه‌هایی را که در جامعه آسیب پذیر هستند را عرض می‌کنم.

همتی ادامه داد: اعتقاد دارم موفق ترین و بهترین کاری که می‌توان انجام داد، این است که برای شهروندانی که آسیب پذیرتر هستند، شانس زندگی بهتر و شرایط بهتر فراهم کنیم.

وی ادامه داد: کولبرها، سوخت برها، بی شناسنامه‌ها، قربانی‌های فقر شدید، بی‌خانمان‌ها، افراد دارای معلولیت، بیکاران، کارگران، کارگران غیر رسمی، مهاجران، کودکان، کودکان کار، زنان سرپرست خانوار و کودکان بی‌سرپرست، اینها واقعاً معضل بزرگ جامعه ما است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: آنقدر درگیر مسائل کوچک شده‌ایم که همه اینها را فراموش کرده‌ایم. پس توجه ما در دولت همین‌ها خواهد بود.

وی گفت: آموزش از مسائل مهم است. در نگاه من بازار رقابتی و فاقد انحصار نقش مهمی در توسعه کشور دارد. اما دولت در سه حوزه حتماً باید جدی وارد شود. ۱- سلامت ۲- آموزش ۳- افشار آسیب‌پذیر

همتی ادامه داد: برای آموزش باید از پایه کار بکنیم. ما مدارس دولتی را کم اهمیت کرده‌ایم. یکی از برنامه‌هایی که من دارم، این است که از پایه مدارس دولتی را تقویت کنیم.

**بخش دوم؛ نقد به دیدگاه‌های نامزدها

همتی گفت: جوانان تحصیل‌کرده بیکار هستند. علت آن رشد منفی تولید و اشتغال و شیوع بیماری کرونا است، که ظرف دو سال گذشته، آسیب زیادی به بخش خدمات زده است.

وی ادامه داد: امیدوارم هر چه سریع تر بتوانیم مشکل کرونا را در دولت آینده حل کنیم. با واکسیناسیون بخش خدمات از جمله گردشگری، استارتاپ‌ها و کسب وکارهای اینستاگرامی که زمینه ی خوبی برای اشتغال دارد ، فعال خواهند شد.  تسهیل صدور مجوزها برای برداشتن موانع کسب و کار ضروری است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آقای جلیلی گفتند ما نباید هیچ کاری را طول بدهیم. شما  دو سال در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اف ای تی اف را زندانی کرده اید. یا آن را رد کنید و به مردم بگویید آن را رد کردیم و یا آن را بپذیرید که ما بتوانیم کارهای اساسی انجام دهیم.

آقای رئیسی! اجازه ادامه ارز ۴۲۰۰ تومانی را ندهید

همتی گفت: آقای رئیسی گفتند، ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب افزایش فاصله طبقاتی شده است. شما دو سال عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی هستید. شما دیدید که من با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف بودم. چرا جلوی آن را نگرفتید. محکم بایستید و اجازه ندهید ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: مگر شما و بقیه اعضای شورای هماهنگی اقتصادی نبودید که من را مجبور کردید که ۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی ارز مسدود شده را به ریال تبدیل کنم و نقدینگی ایجاد کنم که حالا شما همراه با آقای زاکانی آن را بر سر من میزنید.

همتی تصریح کرد: دوستانی که از کاسبان تحریم حمایت می‌کنند، فکر می‌کنم باید نامه‌ای به آقای ترامپ بنویسند و خیلی خوشحال باشند و اعلام کنند که  تمام بلاهایی که سر مردم ما آورده اند را  الام بر سر بانک مرکزی و همتی خراب می‌کنیم. همان‌هایی که ستادهایشان پول هنگفت برای تخریب من خرج می‌کنند. چرا به آن‌ها اشاره نمی‌کنید

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای زاکانی می‌گویند که چرا مناظره نمی کنید. من امروز فهمیدم که ترکیب عوض شده است. به جای یار کمکی و پوششی تبدیل شده است به پلیس بد و پلیس خوب! اینطوری که نمی‌شود مناظره کرد. برنامه هایتان را بفرمایید.

همتی گفت: دو سال رئیس بانک مرکزی بودم و همه گفتند شخصیتت خراب می‌شود، من گفتم عیبی ندارد. برای کشور کار می‌کنم.

وی ادامه داد:  آقای رئیسی ۴۰ سال در قوه قضائیه بودند و باید پاسخ دهند.

همتی گفت: ۵ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی گذاشته‌ایم برای تامین کالاهای اساسی مردم. دوستان انصاف بیشتری برای طرح این مسائل داشته باشند.

وی ادامه داد: خواهش می کنم به این مسئله توجه کنیم که در ۲۰ سال گذشته، رشد سرمایه ثابت ما چهار و نیم درصد بوده است. اما از لحظه‌ای که تحریم‌ها شروع شد سرمایه‌گذاری در کشور منفی شده است؛ تولید منفی است؛ لذا معلوم است که بیکاری افزایش پیدا می‌کند.

**بخش سوم؛ پاسخ نامزدها به نقدها

همتی گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند اقوام و مذاهب تهدیدی برای کشور هستند. من معتقدم که اقوام و مذاهب برای کشور می‌توانند مولفه قدرت باشند. بنابراین در انتصابات حتماً به شایستگی‌ها، فارغ از اینکه از برادران اهل تسنن باشند یا از اهل تشیع انتخاب خواهم کرد.

از برادران اهل تسنن استفاده خواهم کرد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: حتماً برای مدیریت‌های ارشد، از خواهران و برادران شایسته و دارای صلاحیت، حداقل سه برابر آن چیزی که الان وجود دارد، استفاده خواهم کرد. در تجربه و در عمل نیز نشان داده‌ام و مشاور ارشدم در بانک مرکزی، آقای دکتر رحمانی از برادران خوبم از اهل تسنن بودند.

مخالف بازداشت معتادان هستم

وی تصریح کرد: در مورد معتادان نیز، مخالف بازداشت و زندانی کردن معتادان هستم. باید با توانمند سازی آن‌ها را برگردانیم و به آن‌ها شغل و توانایی بدهیم. با داغ و درفش نمی‌شود با معتادان  برخورد کرد. این‌ها حجم عظیمی از مردم عزیزمان هستند که باید به آنها توجه کنیم.

همتی تصریح کرد: اعتیاد ناشی از بیکاری و سیاست های غلطی بوده که در کشور اجرا شده است. ما باید توجه جدی به آنها داشته باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: اولویت بعدی، معلولین عزیز هستند که من به زندگی اقتصادی و اجتماعی آنها توجه جدی خواهم کرد. باعث شرمندگی است که ما پل بر روی سد می سازیم اما برای یک معلول و جانباز عزیزمان نمی‌توانیم چند صد متر در یک پیاده راه ایجاد کنیم.  شمار زیادی از هموطنان عزیزمان این مشکلات را دارند.

وی ادامه داد: محیط زیست برای من مهم است. حتما محیط زیست در اجرای پروژه‌های اقتصادی حق وتو خواهد داشت و توجه بودجه‌ای برای پروژه‌های محیط زیست خواهم داشت.

باید حکمرانی اقتصادی را اصلاح کنیم

همتی گفت: حکمرانی اقتصادی را باید اصلاح کنیم. بخشی از آن این است که آن قسمتی که میدان و دیپلماسی، که حاج قاسم عزیز و محمد جواد ظریف ایجاد کردند، برای بهره‌برداری و توسعه اقتصادی کشور بکار ببریم. حرکت ما در منطقه و قدرت ما باید بر مبنای اقتصاد برای مردم عزیز باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: لغو تحریم ضروری است و من آن را پیگیری خواهم کرد. لغو تحریم جزو ضروریات است.

*نیمه دوم مناظره

همتی گفت: آسیب‌های اجتماعی در بخش شهری و یا در کل کشور ناشی از یک ساختار بسیار غلط و ناشی از گروه‌های ذی‌نفع و رانت خوار است که متاسفانه بر اقتصاد، فرهنگ و جامعه چنبره زده اند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر نتوانیم مشت این افراد را باز کنیم و این فسادی که این‌ها ایجاد کرده‌اند را از بین ببریم، آنوقت می‌بینیم مسائلی ایجاد می‌شود که عواقب آن در جامعه قابل حل نیست.

در مقابل من جریانی قرار دارد که می‌گویند می‌خواهیم کاخ سفید را حسینیه کنیم

وی تصریح کرد: این افراد، ارتباطات بسیار وسیعی در حوزه‌های صادرات، واردات، ارتباط زنجیره‌ای با کاسبان تحریم در حوزه سیاست خارجی، در ارتباط با قاچاق (واردات و صادرات) پولشویی دارند.

همتی افزود: دوستانی که الان اینجا نشستند و به عنوان رقیب من هستند، تقریباً همین حرف‌ها را می‌زنند. یعنی تقویت وضع موجود.  باید شفاف باشیم و مردم بدانند چه خبر است. در مقابل من جریانی قرار دارد که می‌گویند می‌خواهیم کاخ سفید را حسینیه بکنیم.

وی ادامه داد: افرادی که الان در جلسه هستند، این‌ها را مطرح می‌کنند. دنیا را نمی‌شناسند. به سفارت عربستان حمله می کنند. ارزش پول را به هم می‌زنند. چه کسی پشت این ها است. فکر می‌کنم همه این‌ها یک زنجیره است. اگر کشور هم بتواند این زنجیره را قطع کند، سوال شما قابل حل است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ظرف دو سال گذشته ۷۵ میلیارد دلار از درآمد ارزی کشور کاهش پیدا کرده است و این یعنی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان!

۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان از درآمد کشور رفته است

همتی گفت: ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان از درآمد کشور رفته است. افرادی که بر اقتصاد کشور چنبره زده‌اند، چون از این طریق سود می‌برند، سالی ۲۰ درصد هزینه معاملاتی ما را بالا برده‌اند.

وی گفت: با ۲۰ درصد از ۸۰ میلیارد حجم تجارت خارجی پارسال ما و یا ۸۰ میلیارد دلار سال گذشته‌اش که می‌شود ۱۶ میلیارد دلار، می‌توان چند کشور را اداره کرد. ما آن را از دست می‌دهیم و بعد می‌گوییم چرا توسعه ایجاد نمی‌شود؟ چرا فقر ایجاد می‌شود؟ من آمده ام که این روند را در کشور عوض می کنم.

**بخش دوم نیمه دوم مناظره

همتی گفت: یکی از مسائل مهم ما خانواده است. در شعار انتخاباتی هم گفتم، هدف من تعامل از خانه تا جهان است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نمی‌خواهم به صورت شعاری با مسائل اجتماعی برخورد کنم. مشکلی که الان در خانواده‌های ما ایجاد شده، یک نوع گسستگی فرهنگی است. الان بچه های دهه هفتاد، هشتاد و نود آنگونه که ما فکر می‌کنیم و یا اصرار می کنیم زندگی کنند را قبول ندارند.

وی در ادامه افزود: باید در خانه خود را آماده کنیم و بتوانیم یک رابطه متقابل داشته باشیم. باید با هم تفاهم کنیم و با هم گفتگو کنیم. همین مشکل در جامعه نیز وجود دارد.

همتی ادامه داد: در مورد شرایطی که آقای قاضی‌زاده فرمودند؛ شما ۵ نفر یک تفکر دارید و می خواهید با جوان‌ها اینگونه برخورد شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: جوانان آزادی اجتماعی را می‌خواهند و برای همین می‌خواهند از کشور بروند.

وی ادامه داد: این را همه می دانند. من نمی‌خواهم چیزی را کتمان ‌کنم.

همتی گفت: جوانان ما بخاطر مسائل اقتصادی نمی‌توانند ازدواج کنند. مشکلات اقتصادی که آقای رئیسی می‌فرمایند می‌توانیم حل کنیم.

من جزو فرماندهان خنثی‌سازی تحریم‌ها بودم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من خودم جزو فرماندهان خنثی‌سازی تحریم‌ها بودم.

وی ادامه داد: در مورد نکته‌ای که آقای مهرعلیزاده اشاره کردند، در این دو و سه روز، به من تذکر دادند که چرا شما گفتید به دختر خانم‌ها پیامک ندهند. چرا حجابشان را رعایت کرده و یا نکرده‌اند.

همتی افزود: ما باید قانونی بنویسیم و این ها را ممنوع کنیم. این نحوه برخورد گشت ارشاد را ممنوع کنیم. ما زندگی می‌کنیم.

حداقل ۵ زن در کابینه خواهم داشت

وی ادامه داد: تعارض منافع، کشور را فرا گرفته است لذا آن روستایی به وزیر جهاد خوب گفت؛ گفت به خودتان و دولتتان مربوط است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: من در کابینه حداقل ۵ زن خواهم داشت و تبعیض جنسیتی در محیط کار و درآمد آن‌ها را لغو خواهم کرد.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی:

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز(سه‌شنبه)، در بخش اول نیمه اول دومین مناظره انتخاباتی در خصوص برنامه‌اش برای مدیریت میان‌بخشی دولت،  گفت: یکی از مشکلاتی که ما در نظام اداری کشور داریم و دولت سلام به دنبال اصلاح آن است، نظام اداری و نحوه تقسیم وظایف است.

وی افزود: از یک‌طرف وزارتخانه‌های بخشی داریم و از طرف دیگر وزارتخانه‌های موضوعی و در کنار اینها شوراهای سرپرستی و نهادهایی داریم که در بدنه دولت و بعضاً در خارج از دولت وجود دارند که تقریباً وظایف شبیه هم را اداره می‌کنند. مثلاً ما در حوزه فرهنگ ۳۸ سازمان فعال داریم، همین وضع در آموزش، بهداشت و سایر حوزه‌ها دیده می‌شود و برای فرار از پاسخگویی، شوراهایی درست شده تا وزرا که مسئولین امر هستند و باید به مجلس و مردم پاسخگو باشند، با وجود این شوراها و مصوبات آنان، دیگر مسئول این تصمیمات نیستند.

مدل حکمرانی طراحی کرده‌ایم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما یک مدل حکمرانی بر اساس نظریه مردم رشید طراحی کرده‌ایم که بر اساس آن تصدی‌ها را کاملاً محیطی می‌کنیم و بر اساس اصل ۱۳۷ قانون اساسی در اختیار استانداران قرار می‌گیرد، یعنی مجموع بودجه، منطقه‌ای توزیع می‌شود. همچنین به آنها اختیارات هیئت وزیران را می‌دهیم.  دولت پنج فرماندهی در پنج حوزه اصلی پیدا خواهد کرد که هر کدام از این فرماندهان، فرمانده شورای عالی مربوطه هم خواهند بود؛ یعنی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان معاون رئیس‌جمهور، مسئول حوزه فرهنگی هم خواهد بود.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: در حوزه دستگاه‌های امنیتی، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و در حوزه دستگاه اقتصادی، شورای اقتصاد مسئولیت خواهند داشت. همچنین سه حوزه کلی ایجاد خواهد شد، متشکل از رئیس‌جمهور، وزیر کشور و استانداران و مثلث دیگر میان رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اقتصادی است که نظام تحولی را دنبال می‌کند و یک حوزه، رئیس‌جمهور، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، معاون برنامه و بودجه و رئیس سازمان اداری و استخدامی است که نظام تحولی دولت را دنبال خواهد کرد. حوزه بعدی، حوزه رئیس‌جمهور، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و شورای عالی خواهد بود.

واکنش به مواضع مهرعلیزاده: ساحت علم را نباید محصور کرد

وی بیان کرد: در جلسه بعد صحبتی در خصوص جایگاه علمی علما شد که مصداقش در این جلسه‌ آقای رئیسی است و امروز نیز دوباره درباره این موضوع صحبت شد. ما در میان علمای اسلام، دانشمندان بسیار بزرگی در حوزه‌های مختلف داریم از جمله علوم انسانی و اقتصاد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه بخواهیم ما ساحت علم را محصور کنیم، یک نوع انحصارطلبی است.

بخش دوم؛ نقد به دیدگاه‌های نامزدها

قاضی‌زاده هاشمی، پیروزی تیم فوتبال و والیبال را تبریک گفت و اظهار داشت: شیطنتی در مورد محل برگزاری مسابقه فوتبال شد. به نظر من، وزارت خارجه و وزارت ورزش و جوانان باید قوی‌تر ظاهر شوند. ان‌شاءالله در دولت سلام اجازه نخواهیم داد که نهادهای بین‌المللی هر کاری دلشان خواست با ما انجام دهند.

وی این پیروزی را نشان‌دهنده توانمندی جوانان خواند و گفت: شادترین و پرانرژی‌ترین روزهای جوانی جوانان ما با مشکلاتی مواجه است؛ پنج سال محصول در یک اتاق به خاطر گذراندن کنکور، سربازی و کیفیت سربازی، تحصیل طولانی و درازمدت و گرفتن مدارک متعدد بدون فرا گرفتن مهارت‌های کافی.

خانه‌دار شدن برای جوانان خواب و خیال است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بنده یک جراح سر و گردن هستم، وقتی به دوران تحصیل خود نگاه می‌کنم، برای علم و مهارتی که الان دارم، نصف این تحصیل کافی بود. اگر از جمع حاضر سئوال کنیم، بین کاری که الان انجام می‌دهید و عمری که برای تحصیل گذاشته‌اید، چه نسبتی وجود دارد؟ دوستان هم چنین نظری دارند.

وی مهاجرت را در سال‌های اخیر پدیده‌ای رو به رشد خواند و گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نرخ مهاجرت نخبگان چندین برابر شده است، جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله ما یا خسته از کنکور هستند، یا مشکل اشتغال و سربازی دارند، خانه‌دار شدن برایشان خواب و خیال است و در حسرت ازدواج و تشکیل خانواده هستند. کولبران نیز در دو راهی نان و جان هستند زیرا دولت سیاست روشنی برای آنها ندارد.

تلاش می‌کنیم که کنکور حذف شود

وی اظهار داشت: نقش‌آفرینان اصلی دولت جوان انقلابی، جوانان خواهند بود. جوانان گره‌گشای مسائل کشور هستند. تلاش خواهیم کرد کنکور حذف شده، مسئله سربازی را حل و فصل خواهیم کرد، سربازی مشکل بودجه‌ای دارد که بر عهده دولت است و در گفتگو با نیروهای مسلح به طرح جامع سربازی خواهیم رسید.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: شهر به شهر وضعیت‌های شغلی را درآورده‌ایم که برای جوانان هر شهر، شغل ایجاد خواهیم کرد. برای حل مشکل ازدواج، جهیزیه و مسکن جوانان نیز اقدام خواهیم کرد.

*بخش سوم؛ پاسخ نامزدها به نقدها

وی خاطرنشان کرد: در تهیه برنامه و رویکردها، باید برخی موضوعات به عنوان موضوعات پیشران باشد، اگر بنده معتقد باشم که مدل اداره کشور دچار اختلال است باید حکمرانی را تغییر دهیم.

معلولان نیاز به صدقه ندارند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: مناظره را می توان به شکل دیگری هم برگزار کرد تا تفاوت در رویکردها دیده شود. به عنوان بخشی از جامعه که باید به آنها توجه ویژه شود، معلولین به عنوان شهروندان درجه یک هستند. ۱۰ درصد جامعه را معلولین تشکیل می دهند که آنها می توانند زندگی خود را اداره کنند و نیاز به صدقه و حمایت به عنوان محروم ندارند. باید صرفا ابزار زندگی معمولی و وسایل و آمادگی محیط برای آنها فراهم شود.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: در دولت سلام بنا داریم برای مناسب سازی معابر و غربالگری افراد دارای معلولیت و مسائل اجتماعی آنها مثل ازدواج طلاق برنامه ریزی می کنیم.

وی تصریح کرد: نکته دوم بسیار مهمی که در مطالب ندیدم موضوع جانکاه «کرونا» است و جهان گرفتار آن است و ما متأسفانه آمار فوت بالایی در کشور داریم که غیر قابل توجیه هم است. صدا و سیما آمار کشورهایی که اوضاع خرابی دارند را مرتب اطلاع رسانی می کند اما هیچ وقت از کره جنوبی و ویتنام و چین که آمار پایینی دارند چیزی نمی گوید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: بسیاری از این کشورها هنوز واکسیناسیون را شروع نکردند. آنها یک دولت مقتدر و مدیر قاطع داشتند و دچار بی ثباتی در تصمیم گیری نبودند. اخیرا عزیزی در کلاب هاوس گفتند در مرداد ماه می توانستند ۱۸ میلیون دوز واکسن بیاورند و دولت همراهی نکردند.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: این میزان واکسن یعنی کاهش ۸۰ درصدی مرگ و میر در کشور. ابن حرف خیلی حرف وحشتناکی بود که زده شد که ما امکان آوردن واکسن داشتیم و از انجام آن جلوگیری شده است.

**نیمه دوم مناظره

قاضی‌زاده هاشمی خطاب به رقیبان خود گفت: این مناظرات برای فهم مردم از برنامه ها و تیم فکری همراه کاندیدای نامزدها است. حرکات نمایشی و پرداختن به حواشی برای جلب توجه این بار اثر نخواهد کرد.

وی ادامه داد: برخی دوستان در کلام خود صفات را جمع می بندند و می گویند کسانی که اینجا هستند اینگونه‌اند و جملات این چنین به کار می‌بندند. اینکه همه را به صورت جمع خطاب قرار می دهند موضوع درستی نیست و اگر درباره موضوعی همه را جمع می بندند و خطاب می کنند باید برای حرف خود دلیل بیاورند.

آموزش و پرورش، مهمترین وزارتخانه دولت است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره اجرای سند بنیادین تحول آموزش و پرورش و علل عدم موفقیت کامل آن اظهار کرد: مسئله آموزش و پرورش اساسی ترین مسئله هر کشور است. هر کشوری با وضعیت آموزش و پرورش سنجیده می شود. به نظر من مهم ترین وزارتخانه کشور همین وزارت آموزش و پرورش است.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: البته در نظام تعلیم و تربیت به تحولات بنیادین نیاز داریم و باید ببینیم محصولی که وزارت آموزش و پرورش قرار است به ما بدهد چه باید باشد. فارغ‌التحصیل در دوره عمومی باید کسی باشد که سواد زمان خود را داشته باشد، مهارت اجتماعی موثر برای ارتباط با دیگران را کسب کرده باشد و همچنین مهارت شغلی ساده ای برای اداره زندگی خود آموخته باشد.

وی ادامه داد: ۱۵ هزار نوع مهارت مختلف داریم. زمان این موضوع وقتی است که فرد به بلوغ می رسد یعنی در حدود سن ۱۵-۱۶ سالگی باید مهارت آموزی اتفاق بیفتد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره نظام حاکم آموزشی عنوان کرد: ما از سن ۷ سالگی تا ۱۸ سالگی اطلاعات زیادی را به دانش آموزان می دهیم؛ اما امروز نظام تعلیم و تربیت به سمت استعدادیابی رفته که در سن ۷-۸ سالگی انجام می شود و افراد بر اساس استعدادهایشان ارتقا پیدا می کنند.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: این روش استعدادیابی به نوعی هدایت تفصیلی برای افراد را محقق می کند. اما در نظام ما اینگونه نیست، دانش‌آموز را رها می کنیم و در نهایت یک مسابقه گذاشته ایم که برای همان مسابقه اطلاعات اضافه بسیاری به آنها تحمیل می کنیم.

وی در رابطه با اصلاح امور آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم وارد اصلاح آموزش و پرورش بشویم، مسئله ورودی ما معلمان و موضوع منزلت آنها خواهد بود، باید کاری بکنیم که بالاترین رتبه شغلی در کشور رتبه معلمان باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اهمیت اجرای عدالت آموزشی عنوان کرد: نکته دوم بحث عدالت آموزشی است. امروز در برخی مدارس شمال تهران فردی برای تحصیل ۱۶ برابر دانش آموزانی در مراکز سایر استان ها هزینه می‌کند. همچنین ۱۹ مدل مدرسه کوچک و بزرگ داریم که انواع مختلفی از مدارس را ایجاد کرده است.

آینده را به پولداران می‌فروشیم

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: این روش نشان می‌دهد که آینده را داریم به پولداران می‌فروشیم، یعنی سیاستمداران، دانشمندان و نخبگان آینده کسانی خواهد بود که با پول آمده اند و وارد دانشگاه ها شده‌اند

وی در انتهای زمان خود اظهار کرد: در تحول بنیادین آموزش و پرورش، مسئله حرفه‌آموزی و مهارت آموزی نکته مهم دیگری است که باید به آن پرداخته شود.

**بخش دوم نیمه دوم مناظره

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر خطاب به رقیبان خود، متذکر شد: در این جمع برای جلب توجه نباید هر حرفی را بزنیم. نزدیک انتخابات که می شویم یاد زنان کوله بران و معلولان و مستضعفان میفتیم. بارها این صحبت ها تکرار شده و مردم از پشت گیرنده‌ها با شنیدن این حرف ها می گویند، یادمان هست که قبلی ها هم این حرف را زدند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: وقتی دیدم در جمع نرخ به کار گیری بانوان داشت کم کم بالا می رفت می خواستم بگویم کل کابینه را از خانم ها انتخاب می کنم که دیگه دستی بالاتر از دستم نباشد، اما این تلقی ایجاد کردن برای بیننده هم مورد سوال خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه موضوع ما شایسته سالاری است، تصریح کرد: من کسی هستم که رئیس ستاد انتخاباتی ام یک بانو است که مادر سه فرزند است، می خواهم بگویم مادران هم می توانند در عرصه حاضر شوند و جایگاه بانوان چنین جایگاه خوبی است ولی خود زنان هم از ما شایسته سالاری می خواهند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: وقتی قرار است کاری به عهده کسی گذاشته شود باید بر اساس شایستگی باشد و بانوان بسیاری هم داریم که واقعا می شود تمام کابینه را از بانوان تشکیل داد.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به وضعیت بیکاری در نقاط مرزی کشور، گفت: حالا که از مذاهب و اهل سنت صحبت می کنید، اگر راست می‌گویید به بیکاری در استان های مرزی کشور بپردازید که بیشترین میزان بیکاری کشور را دارند. بیکاری است که باعث شده برادران بلوچ ما به قیمت جان خود سوخت رسانی کنند و برادران کُرد ما کوله بری انجام دهند . باید به جای حرف های بیهوده این مشکلات اساسی را حل و فصل کنیم.

وی در رابطه با تصمیمات خود برای شوراها، اظهار داشت: این شوراها قانونی و مندرج در قانون اساسی هستند، اما یک گسست ساختاری بین شوراهای قانونی و نهادهای اجرایی وجود دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما یک طراحی کرده ایم که دبیر هر شورای عالی، معاون رئیس جمهور و مسئول فرماندهی یک حوزه است. یکی از مشکلات دولت ها این بوده که در حوزه های مختلف از جمله اقتصاد، فرهنگ، سلامت، امور اجتماعی و مثل اینها مسئول مشخص نداشته‌اند. در معضلات مهم با این مشکل رو به رو هستیم که دستگاه‌های مختلف متولیان متعدد دارد.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: اگرچه رئیس جمهور، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما حق وتو ندارد. مصوبه، مصوبه جمعی خواهد بود و رئیس جمهور مجری مصوبات خواهد بود و مسیر اجرای آنها را فراهم خواهد کرد.

علیرضا زاکانی:

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش اول نیمه اول دومین مناظره تلویزیونی در پاسخ به سوالی درخصوص نرخ رشد جمعیت گفت: موضوع جمعیت در کشور ما به نقطه بسیار بحرانی رسیده است و نیاز به تدبیری خاص دارد.

وی ادامه داد: نرخ رشد در کشور ما به ۸ دهم درصد رسیده که نرخ رشد بحرانی است. در حوزه باروری هم از ۶.۹ در سال ۶۰ به ۱.۷ رسیده‌ایم باید نرخ باروری را به ۲.۳ برسانیم تا از این وضعیت اسفناک خارج شویم. برای رسیدن به این هدف چند سطح برنامه داریم .۴ خط تلاش را دنبال می‌کنیم. تعلیم و تربیت، تحکیم خانواده و رشد جمعیت، احیای تندرستی، نشاط و رفاه اجتماعی و صیانت از محیط زیست از برنامه‌های مهم دولت ما در این راستا است.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: ۳.۵ میلیون زوج نابارور داریم، از هر ۵ زوج یک زوج نابارور هستند، ۸۰ مرکز باروری داریم که زوج‌ها باید در نوبت طولانی با هزینه‌های گزاف قرار بگیرند، اولین اقدام دولتم این خواهد بود که زوجین نابارور را بیمه خواهم کرد، تا داغ بچه دار نشدن بر دل زوج‌های جوان به عنوان یک آرزو باقی نماند.

وی گفت: سال ۸۴ پیمایشی انجام شد، ۷۰ درصد مردم ایران اعلام کردند که قائل به دو فرزندی هستند در سال ۹۸، حدود ۶۰ درصد مردم اعلام کردند سه فرزندی را مطلوب می‌دانند اما از عواقب آن می‌ترسند.

زاکانی گفت: نماینده دولت آقای روحانی اینجاست اما حاضر به مناظره با من نیست این هم مدلی است برای اینکه ضعف خود را پوشش دهند، فرار به جلو می‌کنند و حاضر نیستند از نظر عدد و رقمی و کمی و کیفی با نامزدهای دیگر مناظره کنند. دولت آقای روحانی کاری کرده که پوشک بچه ۳۶ میلیون تومان برای پدر و مادرها ظرف سه سال هزینه داشته باشد.

زاکانی ادامه داد: این دولت بلایی را بر سر مردم آورده که ۵۸ درصد حقوق خانوار در ماه به هزینه‌های تامین مسکن اختصاص می‌یابد لذا این دولت امیدی باقی نگذاشته است. علاوه بر بیمه زوج‌های نابارور توجهم را معطوف به حل مشکلات مسکن، اشتغال و ایجاد امید می‌کنم تا امکان فرزندآوری بهتر فراهم شود.

وی تاکید کرد: شرایط ازدواج را تسهیل خواهم کرد تا شرایط بهتری برای کشور حاصل شود.

**بخش دوم؛ نقد به دیدگاه‌های نامزدها

زاکانی اظهارداشت: برخی نامزدها می‌گویند من صدای کولبران هستم، باید دید ۲۵ میلیارد دلار قاچاقی که سالانه در کشور صورت می‌گیرد و ۹۵ درصد آن از مبادی رسمی و از طریق افراد مشخصی انجام می‌شود، چرا در طول هشت سال گذشته متوقف نشده است و افرادی که در دولت بودند برای جلوگیری از قاچاق رسمی همت نکردند تا از این طریق اشتغال ایجاد کنند.

وی ادامه داد: تا کولبران به جای اینکه در کوه‌ها در فصل سرما بروند، با اشتغال رسمی زندگی آبرومندی داشته باشند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی نامزدها اعلام می‌کنند ما به دنبال آزادی هستیم، اولاً باید بدانند آزادی از عدالت قابل تفکیک نیست.

زاکانی ادامه داد: بنده به عنوان یک پزشک و رزمنده می گویم ما که هشت سال به جنگ رفتیم، نگفتیم در داخل کشور افراد دارای چه رنگ و عقیده سیاسی هستند، معتقد بودیم جان ما فدای همه ملت ایران است، این را در عمل ثابت کردیم.

وی تأکید کرد: آقایان در جامعه طبقه بندی برای خودشان قائل هستند و شرایط را به گونه‌ای قرار نمی‌دهند که عموم مردم منتفع شوند. امروز مشکل فقر و غنا، بی عدالتی در مقابل تبعیض و فساد، آزادی خواهی در مقابل استبداد، استقلال طلبی در برابر بیگانه پرستی است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: آقایانی که در دولت تدبیر بودند بگویند کدام سمت این ماجرا ایستاده‌اند. اگر به اندرونی اینها سر بکشیم می‌بینیم که چگونه با جان، مال، آبرو و عِرض مردم بازی می‌کنند.

برخی سال ۹۲ از مردم رأی گرفتند اما هیچ تعهدی به آن ندارند

وی تأکید کرد: اینجا نیاز به مظلوم نمایی نیست، نیاز به ارائه برنامه و کارنامه است، در سال ۹۲ عده‌ای به صورت نمایشی از مردم رأی گرفتند و بعد هم معلوم شد هیچ تعهدی به آنچه اعلام کرده بودند ندارند. مردم نباید دوبار از یک سوراخ نیش بخورند.

مشکل امروز کشور ناشی از عملکرد بانک مرکزی است

زاکانی تصریح کرد: افرادی که از دولت قبل در جمع نامزدها حضور دارند به گونه‌ای صحبت کنند که با کارنامه و برنامه‌هایشان تطبیق داشته باشد. مشکلات امروز کشور ناشی از عملکرد بانک مرکزی و قیمت دلار است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مشکل تأمین نهاده‌های دامی، بی توجهی به نوع سیاستگذاری و نظارت بر بانک‌ها، خلق نقدینگی و افزایش پایه پولی به عملکرد بانک مرکزی برمی گردد. «کی بود کی بود، من نبودم راهکار درستی نیست».

تحقق وعده‌های محسن رضایی کار سختی است

وی با اشاره به برخی وعده‌های داده شده ازسوی محسن رضایی گفت: معتقدم باید روی منابع تجدیدنظر کنند، این عدد و رقم‌هایی که می‌گویند عجیب است. موضوع را نباید سیاسی کرد. ما وظیفه داریم ناظر به منافع ملی نظر بدهیم.

زاکانی اظهارداشت: بنده این وعده‌ها را محاسبه کرده و با دارایی‌ها و امکانات کشور تطبیق داده‌ام. تحقق آنها کار سختی است. آقای رضایی دقیق بگوید این ۱۳۷ میلیارد چیست و چگونه می‌خواهند این منبع را محقق کند.

**بخش سوم؛ پاسخ به نقد نامزدها

آرزو می‌کردم دو به دو مناظره می‌کردیم تا عیار سخنان نامزدها مشخص شود

زاکانی اظهار داشت: در کشور ما انسداد وجود ندارد، مشکلات کشور ناشی از نوع مدیریت و رویکرد، زیاده‌خواهی‌ ها و باندبازی ها است.

وی نامزدهای انتخابات را دعوت به مناظره کرد و گفت: معتقدم بهتر از این می‌توان مناظره کرد؛ آرزو می‌کردم دو به دو مناظره می‌کردیم تا عیار سخنان نامزدها مشخص شود.

کشور را نمی‌توان کاریکاتوری اداره کرد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: معتقدم بسته‌ای که رئیس‌جمهور برای اداره کشور ارائه می‌کند، باید بسته جامعی باشد. نمی‌توان کشور را کاریکاتوری اداره کرد. باید به سیاست، امنیت، سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ توجه کرد.

زاکانی تأکید کرد: برای ارتقاء هر بخش باید بسته‌های جدی ارائه داد تا بتوانند همپوشانی و همبستگی جدی داشته باشند.

وی تصریح کرد: در بخش سلامت معتقدم دولت می‌تواند اقدامات جدی انجام دهد تا مریض غیر از بیماری، درد دیگری نداشته باشد؛ در این راستا بسته جدی را تنظیم کرده‌ام.

زاکانی با تأکید بر اینکه معتقدم در سال اول ریاست جمهوری می‌توانم ریشه فقر مطلق را بَرکنم، گفت: در این راستا برنامه شش سرفصله ای را تدوین کردم که منابع، امکانات و اقدامات آن موجود است و همین امروز می‌توان اجرای آن را آغاز کرد.

وی در مورد آزادی‌های مدنی گفت: معتقدم که دولت باید پیرو و پاسخگوی مردم باشد بنابراین قائل به شفافیت و ایجاد نهادسازی نوین در جهت پذیرش موضوع نظارت، مطالبات و اعتراضات مردم هستم.

زاکانی گفت: بنده معتقدم که به راحتی می‌توان اصل ۸ تا ۲۷ قانون اساسی را اجرا کرد. به درستی می‌توان اصل ۱۰ و ۲۱ قانون اساسی را اجرا کرد. ما صحبت از ۳.۵ زن سرپرست خانواده می‌کنیم که ۱۷۷هزار نفر از آنان تحت پوشش بیمه هستند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: دولت آینده باید برای همه ابعاد و ساحت‌های زندگی برنامه داشته باشد و برنامه‌هایش شعاری نباشد بنابراین معتقدم باید نامزدها و صدا و سیما تغییر رویه بدهند.

**نیمه دوم مناظره

زاکانی گفت: مردم عزیز بیش از سه دهه است که عده ای بر اقتصاد مملکت خیمه زده اند و تمام سرمایه ها و امکانات کشور را به سمت و سویی سوق داده اند که از قِبل تبعیض، خودشان امروز از کاخ نشینان هستند و مردم را در کوخ نشینی نگه داشته اند.

مسئولان دچار خوش اشرافی شدند

وی افزود: اوایل انقلاب به گونه ای بود که یک موی کوخ نشین به هزاران کاخ نشین می ارزید. با کمال تأسف مطلب خوب اول انقلاب تبدیل به شرایطی شد که امروز مسئولان ما دچار خوی اشرافی گری شدند.

دولت را از اشرافی‌گری به نوکری مردم وادار می‌کنم

زاکانی گفت: بنده اولین کاری که می کنم این است که دولت را از اشرافی گری به نوکری مردم وادار می کنم. در راستای توزیع عادلانه ثروت گام خواهم برداشت و توانمند سازی شرایط را به گونه ای تغییر می دهم که مفسدین راهی برای تنفس نداشته باشند.

انتقال خلاف قانون ۱۲۰۰ میلیارد تومان از بانک دولتی به بانک خصوصی

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه فساد از قبیله گرایی و باند بازی ایجاد می شود، خطاب به همتی،اظهار داشت: روز قبل از تعطیلات عید و در آخر وقت، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بانک دولتی به بانک خصوصی به صورت خلاف منتقل می شود و ذیل مسئولیت آقای همتی این اقدام انجام می شود.

با گردن کلفت‌ترین و قوی‌ترین شبکه فساد مبارزه خواهم کرد

وی تأکید کرد: آقای همتی! شما نتوانستید به حوزه خود نظارت کنید، حالا مدعی بقیه حوزه ها هستید. با گردن کلفت‌ترین، قوی‌ترین و با شبکه فساد که مایه فقر و فساد در جامعه هستند، مبارزه خواهم کرد و ریشه آن را خواهم کند.

زاکانی افزود: دو دهه است که بنده با معاون وزیر، معاون رئیس‌جمهور، وزیر نفت، وزیر  اطلاعات و دادستان تهران و موارد اینچنینی با دست خالی درگیر شده ام. ریشه فساد در دولت بنده خشک خواهد شد.

وی با  اشاره به اظهارات محسن رضایی گفت: درباره نکته ایشان عذرخواهی کردم زیرا اشتباه جدی انجام شده بود.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در مورد بحث انرژی EIA  حدود ۸۶ میلیارد دلار اعلام کرده است که البته به زندگی مردم بر می‌گردد و درباره این موضوع می توان بحث کرد.

**بخش دوم نیمه دوم مناظره

زاکانی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات  در مورد ورزش همگانی گفت: ورزش امر حیاتی است. در حال حاضر ۷۰ درصد مردم ایران ورزش نمی کنند و به دنبال ورزش همگانی و یا قهرمانی نیستند.

وی گفت: شرایط اینقدر سخت شده است که به گفته رئیس فدراسیون کشتی، سال‌های قبل یک میلیون نفر از ابعاد مختلف درگیر کشتی بودند اما امروز حدود ۴۰ هزار نفر درگیر این ورزش هستند. این یک فاجعه بزرگ است.

دولت روحانی برای مردم حوصله ورزش باقی نگذاشته است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت آقای روحانی حوصله برای مردم باقی نگذاشته که به ورزش بپردازند گفت: دولت برای مردم فرصتی باقی نگذاشته که به فراغت و یا ورزش بیاندیشند. عملا ۳ دلار خرج ورزش کنیم ۱۶ دلار در حوزه سلامت برای ما صرفه جویی می‌شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات گفت: ورزش با ایجاد نشاط موجب جهش کشور می‌شود.

زاکانی با بیان اینکه امروز متاسفانه مردم ما درگیر تامین نیازهای اولیه برای خود هستند، گفت: آقای همتی درباره کدام قشر از زنان و جوانان صحبت می کنند.

آقای همتی! اگر ما نامزد پوششی هستیم، شما نامزد روکشی هستند

وی ادامه داد: خیلی شیک می‌گویند که این ۵ نامزد یکی هستند. آقای همتی من در مناظره قبلی به شما توضیح دادم این بار دیگر توضیحی نمی دهم اگر ما نامزد پوششی هستیم شما نامزد روکشی هستید که آمده اید ۸ سال فاجعه ای که بر سر ملت آورده اید را روکش کنید.  

همتی جرأت مناظره با من را ندارد

زاکانی تاکید کرد: شما جرأت مناظره با من را ندارید و به آن کسانی که به شما یاد داده‌اند که این حرف‌ها را بزنید بگویید که شما نمی‌خواهید مشت کسی را باز کنید، ما مشت آنها را باز خواهیم کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات گفت: اجرای یک سرانه بالا برای ورزش همگانی و توسعه باشگاهداری و فعالیت در عرصه ورزش در کف هرم اجتماعی این امکان را ایجاد می کند که بسیاری از مشکلات کاهش یابد.

زاکانی ادامه داد: ورزش برای جوانان، زنان و افراد مسن بسیار مهم است. پنجره جمعیت به سمت میانسالان است. لذا پرداختن به ورزش همگانی برای کشور ما امری حیاتی است. به ورزش قهرمانی، همگانی و پهلوانی می اندیشیم و برنامه داریم.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : مناظره انتخابات
ارسال نظر

آخرین اخبار روز