تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶

از مصرف گوشت تازه خودداری شود/ بیماری بی علامت در گوشت‌های تازه

تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که این ویروس می‌تواند در بدن اکثر دام‌های اهلی و برخی دام‌های وحشی وجود داشته باشد.
کد خبر: ۲۴۲۲۰
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: از آنجایی که بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو در دام، بدون علامت است، باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود و لاشه دام پس از ذبح تا ۲۴ ساعت در دمای دو تا مثبت چهار درجه سانتی گراد (پیش سرد کشتارگاه ) قرار گیرد و پس از گذراندن زمان پیش سرد قطعه بندی و مصرف شود.

مسعود دادفر، امروز چهارشنبه ۱۹ خرداد به رسانه‌های گروهی گفت: بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک (زئونوز ) بین انسان و دام بوده و عامل اصلی انتقال آن، کنه هیالوما است.

به گزارش ایسنا، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: بیماری cchf یا تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که این ویروس می‌تواند در بدن اکثر دام‌های اهلی و برخی دام‌های وحشی وجود داشته باشد.

وی افزود: این بیماری در بدن دام‌ها بدون علامت است و بیشتر مواقع توسط کنه منتقل می‌شود که همه‌گیری بالایی دارد. در شش ماه اول سال و در گرمای هوا و زمان فعالیت کنه ها و به دنبال کاهش نزولات جوی در سال جاری و خشکسالی شدید، افزایش انگل‌های خارجی بدن دام بخصوص کنه‌ها دور از انتظار نبوده و شرایط مناسبی برای تکثیر این ویروس به‌حساب می‌آید، این بیماری از طریق گزش کنه یا از طریق رعایت نکردن اصول بهداشتی در هنگام ذبح دام و  بعد از آن در منزل اتفاق می‌افتد.

دادگر ادامه داد: به این ترتیب کسانی که در دامداری و قصابی‌ها هستند، بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. همچنین با وجود اینکه پرندگان به غیر از شتر مرغ به این بیماری مقاومند اما می‌توانند با پخش کنه‌های آلوده در انتقال بیماری تاثیرگذار باشند.

وی بیان کرد: در سال 99 تعداد ۴۴۱ هزار و ۳۳۴ راس دام سبک و سنگین و ۸۱۶ هزار و ۵۰ متر مربع جایگاه دام از اعتبارات این اداره کل علیه انگل‌های خارجی مورد سم پاشی قرار گرفته که از این میزان تعداد ۱۵۵ هزار و ۲۲۸ راس دام سبک، ۱۳ هزار و ۹۸۶ راس دام سنگین و ۲۳۷ هزار متر مربع در قالب طرح cchf در مناطقی که وجود انگل‌های خارجی بیشتر محسوس بود سم پاشی شده است و این روند در سال جاری کماکان ادامه دارد.

وی گفت: از راه‌های پیشگیری از بیماری می‌توان به سم پاشی جایگاه  نگهداری دام و حمام دادن دام‌ها جهت از بین بردن کنه‌ها، کشتار دام در کشتارگاهها، عدم کشتار در معابر عمومی، استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی (ماسک و عینک و دستکش )حین کشتار دام و شستشو و ضدعفونی مکان‌های آلوده به خون و ترشحات دام ها در کشتارگاه‌ها نام برد.

دادفر تصریح کرد: مبارزه با زئونوزها یا بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان از دو جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده که در بیشتر کشورهای جهان تلفات و خسارات سنگینی ناشی از این بیماری‌ها ایجاد می‌شود. انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : گوشت بیماری
ارسال نظر

آخرین اخبار روز