تهران ۵.۹۹° كمينه ۵.۹۹°  بیشینه ۵.۹۹°
۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹

"بیت‌کوین" ارز قانونی السالوادور شد

السالوادور به عنوان نخستین کشور، رمزارز "بیت‌کوین" را به عنوان یک ارز پرداختی به رسمیت شناخته است.
کد خبر: ۲۴۲۴۴
کنگره السالوادور با تصویب یک قانون "بیت‌کوین" را یک ارز قانونی اعلام کرد. رئیس‌جمهوری این کشور گفت که این اقدام به شکوفایی مالی، سرمایه‌گذاری، گردشگری و نوآوری کشور کمک خواهد کرد. در ایران نیز رمزارز طرفداران زیادی دارد.

 السالوادور
یک صرافی محلی در السالوادور که با بیت‌کوین معامله می‌کند

به گزارش معاصر به نقل ازدویچه وله، نایب بوکله، رئیس‌جمهوری السالوادور در شامگاه سه‌شنبه ۱۸ خرداد (۸ ژوئن) در یک پیام توییتری نوشت که در نهاد قانونگذاری کشور "بیت‌کوین با یک اکثریت شایسته به تصویب رسید". او در این پیام سپس افزود: "تاریخ!"

به راستی هم این یک گام تاریخی محسوب می‌شود. السالوادور به عنوان نخستین کشور، رمزارز "بیت‌کوین" را به عنوان یک ارز پرداختی به رسمیت شناخته است.

رئیس‌جمهوری السالوادور می‌گوید لایحه‌ای که او یک هفته پیش به کنگره این کشور ارائه داده بود با ۶۲ رأی از ۸۴ رأی نمایندگان به تصویب رسیده است.

نمایندگان اپوزیسیون که در اقلیت هستند به دلیل سرعت عمل در تصویب این لایحه، از شرکت در رأی‌گیری خودداری کرده بودند.

یکی از درآمدهای اقتصادی این کشور، مبالغ واریزی شهروندانی است که در خارج از کشور کار می‌کنند که ۲۲درصد کل تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد. مجموع این مبالغ واریزی ۵،۹ میلیارد دلار است. واحد پول فعلی السالوادور دلار آمریکا است.

رومئو آوئرباخ، نماینده مجلس از جناح اتحاد برای وحدت ملی و از هم‌پیمانان رئیس‌جمهوری بوکله در این رابطه می‌گوید: «این قانونی است که می‌تواند السالوادور را بر روی صفحه رادار جهانی قرار دهد، زیرا کشور ما بدین گونه برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی جذابیت خواهد یافت".

قیمت بیت کوین اندکی پس از رای‌گیری در مجلس السالوادور با ۵ درصد افزایش به ۳۴۲۳۹.۱۷ ۳۴هزار و ۲۳۹دلار و ۱۷ سنت رسید.

این پرسش در مورد جایگاه حقوقی بیت‌کوین همواره مطرح بوده است که آیا رمزارز می‌تواند جای تراکنش با ارزهای سنتی را بگیرد.

گسترش خرید و فروش رمزارز در ایران
همزمان یک عضو اتاق بازرگانی ایران آماری تخمینی از تعداد دست‌اندرکاران خرید و فروش رمزارز در این کشور ارائه کرده است.

فرزین فردیس، عضو اتاق بازرگانی تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری شفقنا با بیان این‌که "دولتی‌های ما، ماینینگ را تبدیل به امری زیرزمینی کردند" گفت درباره کسانی که خرید و فروش رمز کرده‌اند تخمین‌های متعددی وجود دارد.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی تهران، یک تخمین ریشه در تعداد اکانت‌های فعال بر صرافی‌های دیجیتال دارد. بر اساس آمارهای اعلام شده ۲.۵ میلیون اکانت در این صرافی‌ها وجود دارد، با این برآورد که "هر نفر احتمالا برای حدود ۳ نفر از اطرافیانش هم خرید و فروش می‌کند" رقم تخمینی همه دست‌اندرکاران رمزارز در ایران را به "حدود هفت میلیون نفر می‌رساند".

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز