تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷

انتظارات هنرمندان صنایع دستی از دولت آینده/ ضرورت احیای هنر‌های از یادرفته

کد خبر: ۲۴۲۵۷
هنرمندان صنایع دستی، از وعده‌های عملی نشده این سال ها و انتظارات خود از دولت آینده گفتند. 

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، روز انتخاب رئیس جمهوری آینده کشور نزدیک است و دغدغه شهروندان برای انتخاب بهترین فرد، بیشتر شده است. در این میان هنرمندان صنایع دستی، از سوزن دوزان تا قالیبافان، امید به مساعدت رئیس جمهوری آینده دارند. هنرمندان و تشکل‌های مردم نهادی که از خرید مواد اولیه تا فروش و بازاریابی آن، گله و شکایت دارند.

در این خصوص، پای درد و دل تعدادی از هنرمندان صنایع دستی نشستیم تا سهم اندکی در گره گشایی مشکلات آن‌ها داشته باشیم. آن‌ها از مشکلات حرفه خود و انتظاراتی که از دولت آینده دارند، گفتند.

خرید صنایع دستی برایمان گران تمام می‌شود
محمدرضا دانش گهر، نماینده خانه هنرمندان صنایع دستی تبریز، در خصوص مشکلات این حوزه اظهار کرد: با بالا رفتن قیمت مواد اولیه، خرید چوب گردو برای منبت کار، بسیار گران تمام می‌شود؛ بنابراین هزینه محصول نهایی بالا بوده و مردم، قدرت خرید آن را ندارند.

دانش گهر درباره انتظارات خود از رئیس جمهوری آینده بیان کرد: متاسفانه در دولت فعلی از تشکل‌های مردم نهاد حمایت نمی‌شود. انتظار می‌رود رئیس جمهوری آینده از حمایت خود از این صنعت دریغ نکند.

پای دلالان روی گلوی هنرمندان صنایع دستی
مسعود ملکی مطلق، نماینده کانون سوزن دوزان ممقان، در خصوص مشکلات این حوزه اظهار کرد: عمده مشکل سوزن دوزان، وجود دلالان است. عموما مواد اولیه با چند واسطه به دست هنرمندان این حرفه می‌رسد که در بالارفتن قیمت نهایی محصول اثرگذارند. به عنوان نمونه نخ ویسکوز یا همان ابریشم مصنوعی، که قیمت واقعی آن ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان است و با قیمت ۱۷۰ هزار تومان به دست هنرمندان می‌رسد.

ملکی مطلق درباره انتظارات خود از رئیس جمهوری آینده بیان کرد: به ما وعده وام داده شده بود؛ بنابراین از سوزن دوزان مدارک لازم را گرفتیم و با تشکیل پرونده، در مشاغل خانگی ثبت نام کردیم، اما متاسفانه تخصیص وام در حد یک حرف باقی ماند.

او ادامه داد: مسئله دیگر بحث بازار این حرفه است. از زمان شیوع کرونا نمایشگاه برگزار نشده و از طرف دولت حمایتی صورت نگرفته است. علاوه براین، این صنعت باید بتواند فروش به کشور‌های دیگر را نیز تجربه کند. همچنین باید امکان واردات مستقیم نخ، از کشور‌های مجاور مانند روسیه، ازبکستان و غیره فراهم شود که از جولان دلالان در بازار جلوگیری شود.

کنار کشیدن جوانان از شغل بافندگی
علی مدنیان دارنده کارگاه قالی بافی در نایین در خصوص مشکلات این حوزه اظهار کرد: از مسائل مهم در این حوزه، مشکل بیمه بافندگان است. متاسفانه ردیف بودجه این بیمه برداشته شده است. این موضوع باعث شده جوانان به دلیل نداشتن بیمه، دیگر کار بافندگی انجام ندهند. متاسفانه صنعت ما بسیار پیر شده و میانگین سنی افراد شاغل در این حوزه ۴۵ سال است.

مدنیان درباره انتظارات خود از رئیس جمهوری آینده بیان کرد: در دولت های قبل، بیمه قالیبافی تامین شده بود، اما متاسفانه در دولت فعلی این مسئله نادیده گرفته شده است. انتظار می‌رود رئیس جمهوری آینده بیمه صنایع دستی قالیبافی را در دستور کار خود قرار دهد.

بی کلاه ماندن سر هنرمندان بومی
احمدرضا امینی، عضو انجمن‌های دوستی ایران و ژاپن و نماینده صنایع دستی کشور‌های آسیای شرقی، اظهار کرد: به عنوان کسی که حدود ۱۵ سال در حوزه صنایع دستی فعالیت کرده‌ام، می‌توانم بگویم از هنر صنایع دستی به خوبی حمایت نمی‌شود. هنرمندان بومی زیادی در روستا‌ها وجود دارد که نیازمند حمایت هستند. متاسفانه این موضوع منجر به سوء استفاده دلالانی شده که صنایع دستی را با قیمت‌ بسیار پایین  خریداری کرده و با قیمتی گزاف به فروش می‌رسانند.

او با اشاره به مشکلات این حوزه بیان کرد: متاسفانه دولت و میراث فرهنگی از این هنر حمایت نمی‌کند. زمانی که مشکلات مطرح می‌شود، مسئولان ادعا می‌کنند که بودجه کافی ندارند. متاسفانه از هنرمندان بومی در روستا‌ها حمایت نمی‌شود.

امینی درباره انتظارات خود از رئیس جمهوری آینده بیان کرد: انتظار می‌رود توسعه و شناخت صنایع دستی در کشور بیشتر مطرح شود. می‌توان مجله‌هایی برای معرفی صنایع دستی و گردشگری ایران به کشور‌های دیگر، ایجاد کرد. امید است که به این هنر فاخر در حوزه بین الملل توجه ویژه‌ای شود.

ضرورت احیای هنر‌های از یادرفته
محمد مهدی فرخی مدیرعامل انجمن هنرمندان صنایع دستی استان گلستان در خصوص مشکلات این حوزه اظهار کرد: ما سه بازارچه، اعم از بازارچه‌ای در بافت قدیم گرگان، برای فروش صنایع دستی به وجود آوردیم که متاسفانه از طرف مسئولان واگذاری شد. دست هنرمندان این حوزه خالیست و باید مکان مناسب برای فروش محصولات آن‌ها فراهم شود. در حال حاضر ۳۰۰ عضو انجمن در ۲۸ رشته داریم. هنر‌هایی مثل زین سازی، گلیم و جاجیم وجود دارد که استاد کار‌ها می‌توانند آن را احیا کنند.

فرخی درباره انتظارات خود از رئیس جمهوری آینده بیان کرد: اصلاح آشفته بازار امروز امری ضروری است. کسانی که در رأس امور قرار دارند باید به فکر مکان مناسب برای بازار این صنعت و احیای صنعت‌های فراموش شده باشند.

نیاز به تامین مربی برای آموزش این هنر
شهربانو صفری مدیر موسسه یکی از آموزشگاه‌های صنایع دستی در خراسان شمالی اظهار کرد: اولین مسئله، فروش صنایع دستی مانند تابلو فرش، گلیم، سرمه دوزی و چرم است. مشکل عمده، بازارچه و مکانی برای فروش است. همچنین در این حوزه برای مشاغل خانگی وام داده می‌شود، اما مشکل ضامن وجود دارد.

صفری درباره انتظارات خود از رئیس جمهوری آینده اظهار کرد: در سال‌های گذشته، میراث فرهنگی و گردشگری تامین مربی کرده و کمیته امداد افراد تحت پوشش را به صورت رایگان آموزش می‌داد. اما متاسفانه در حال حاضر این طرح اجرا نمیشود. امید است به آموزش این هنر توجه بیشتری شود.

همیشه پای دلالان در میان است
عمده هنرمندان این حرفه، از نیاز به وجود بازارچه در شهر یا روستای خود برای فروش صنایع دستی سخن گفتند. آن‌ها از دلالانی گفتند که با سوء استفاده از این موضوع، آثار هنری را با قیمت بسیار پایین از هنرمندان خریداری کرده و با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسانند. دلالانی که نه فقط به محصول این صنعت، بلکه به مواد اولیه آن نیز رحم نکرده و مواد اولیه را با قیمت‌های بالا به هنرمندان می‌فروشند. گفتنی‌ها را، هنرمندان گفتند. باید دید که مسئولان این حوزه و رئیس جمهوری آینده، تا چه اندازه مسئولانه عمل خواهند کرد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : صنایع دستی
ارسال نظر

آخرین اخبار روز