تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۵.۹۹°
۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴

جلیلی: دانشگاه ها در کشور باید مأموریت محور باشند

کد خبر: ۲۴۲۶۸
سعید جلیلی تأکید کرد: فرهنگ عرصه ایجابی است و ما باید روی داشته های فرهنگی خود سرمایه گذاری کنیم و بعضا کسانی که در این حوزه مسئولیت داشته اند دارای این شأن و جایگاه نبوده اند.
 
به گزارش ایسنا، سعید جلیلی یکی از کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح روز پنج شنبه در دیدار با تعدادی از جوانان در ارتباط با رویکرد فرهنگی وی و نگاهش به این حوزه گفت: ما در عرصه اجتماعی و فرهنگی با مشکلاتی روبرو هستیم و مهم این است که با چه رویکردی می خواهیم با این مسائل روبرو شویم. برخی این دغدغه را دارند که می گویند اگر ما بیاییم محدودیت های شدید ایجاد می شود و می گویند فلانی آقای دگمی است و برخی می گویند که اگر اوضاع را ول کنیم وضعیت بدتر می شود و موضوع تهاجم فرهنگی جدی است.

وی ادامه داد: باور من این است که ما دارای فرهنگ قوی هستیم و باید روی داشته های فرهنگی مان سرمایه گذاری کنیم.

جلیلی ادامه داد: آب دریا آنقدر فراگیر و گسترده است که نگرانی نداریم که اگر دستمان فرضا خونی بود و به آن خورد چه اتفاقی برای آن می افتد و حجم آن به مانند حجم یک استکان نیست. در همین چارچوب باید بگویم که ظرفیت فرهنگی ما مانند این دریاست. متأسفانه بر روی سرمایه گذاری در موضوع داشته های فرهنگمان کوتاهی شده است و بعضا کسانی که در این حوزه مسئولیت داشته اند در این شأن نبوده اند و به نوعی قد کوتاه برای این کار بوده اند.

وی با بیان اینکه باید در این حوزه کسانی مشغول به کار شوند که با این داشته های فرهنگی آشنا و آن را قبول داشته باشند، گفت: عرصه فرهنگ عرصه ایجاب است و ما باید در راستای مطرح کردن این ظرفیت های فرهنگی که سرشار و قوی هستند حرکت کنیم.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به موضوع فضای مجازی خاطر نشان کرد: سوال این است که ما در این فضا چقدر داشته هایمان را مطرح می کنیم. اگر حرف ما درست باشد آنقدر می توانیم در این فضا فعالیت کنیم که طرف مقابل نگران فعالیت ما باشد نه اینکه ما نگران فعالیت طرف مقابل باشیم. ما باید مدل حضورمان را در این عرصه از مدل منفعل به مدل فعال تبدیل کنیم.

جلیلی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اهمیت ارتقای سطح علمی کشور از جمله دانشگاه ها گفت: یکی از موضوعات مهمی که دولت آینده باید روی آن تمرکز کند بحث دانشگاه ها است. قسمت مهمی از عمر جوانان ما در دانشگاه طی می شود و این یک سرمایه است که نباید از کنار آن عبور کرد. هر چقدر دانشگاه های ما موفق باشند این موفقیت این پتانسیل را فراهم می کند که کشور به جلو برود. اگر کشورهای غربی حرف و یا قدرتی دارند این قدرت را به خاطر کارهای علمی شان به دست آورده اند و آن علم را تبدیل به قدرت کرده اند.

وی با بیان اینکه دانشگاه های ما باید مأموریت محور باشد و این مأموریت باید در حوزه های مختلف تعریف شود، ادامه داد: پایان نامه هایی که دانشجویان نیز نگارش و در مورد آن تحقیق می کنند باید متناسب با نیاز کشور باشد.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید به این سمت برویم که ظرفیت ها در کشور آزاد شود، ادامه داد: در همین چارچوب باید تلاش کنیم که ظرفیتی در کشور معطل و یا از مسیر خود منحرف نشود و هر کسی به کاری مشغول شود که دارای ظرفیت و توانمندی در آن است.

جلیلی همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود در این برنامه با اشاره به صحبت های برخی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: من در این ایام تلاش می کنم آنچه که به واقع به آن باور دارم را بیان کنم و نگاه ابزاری به مسائل از جمله به موضوع زنان و جوانان نداشته باشم.

وی با بیان اینکه برنامه دولت ما جهاد و جهش است و در این زمینه ما واقعا بررسی و برنامه ریزی کردیم، افزود: در این سال ها من به نقاط مختلف کشور سفر کرده ام و از نزدیک با ظرفیت ها و همچنین مشکلات کشور در شهرستان ها و استان های مختلف آشنا شده ام و در کارگروه های مختلفی که تشکیل داده ایم این مسائل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مورد موضوع رمزارزها نیز گفت: رمزارزها با توجه به اینکه ما در حال حاضر در شرایط تحریم به سر می بریم یک فرصت بزرگ است و نظام باید در مورد آن تصمیمات اجرایی بگیرد و از این فرصت به نحو مناسب استفاده کند.

وی همچنین در بخشی دیگر از صحبت های خود در ارتباط با موضوع توجه به مقوله فرهنگ و امر کتاب گفت: متأسفانه بعضا شاهد این هستیم که کتاب فروشی ها در حال تبدیل شدن به مغازه های دیگر از جمله اغذیه فروشی هستند و این موضوع ناراحت کننده است.

جلیلی همچنین با بیان اینکه کشور نباید معطل سلایق در حوزه های مختلف از جمله فرهنگ و اقتصاد باشد چرا که این باعث ایجاد نوسان در کشور خواهد شد، گفت: در حوزه فرهنگ اگر هر چهار سال بخواهد سلایق با توجه به تغییر دولت عوض شود این باعث می شود که کسی نتواند کاری انجام دهد و ما در این حوزه باید تابع قانون باشیم. اگر ملاک قانون باشد بسیاری از امور پیش می رود و سلایق تأثیر چندانی نخواهد داشت.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین جامعه اهل تسنن در کشور را یکی از ظرفیت های کشور عنوان کرد و گفت: در امر دیپلماسی فرهنگی باید به این ظرفیت توجه کنیم.

وی همچنین در این سخنرانی خود بار دیگر به صورت تلویحی از شیوه برگزاری مناظره ها در تلویزیون انتقاد کرد.

جلیلی همچنین موفقیت روز گذشته تیم ملی والیبال کشورمان در برابر آمریکا را نیز تبریک گفت.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
برچسب ها : انتخابات1400 جلیلی
ارسال نظر

آخرین اخبار روز