تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۸.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲

اهدای ۶۰۰میلیون دوز واکسن ازآمریکا و بریتانیا به کشورهای فقیر

کد خبر: ۲۴۳۳۲
نیم میلیون دوز واکسن بایون‌تک-فایزر از سوی آمریکا و ۱۰۰ میلیون دوز واکسن از سوی بریتانیا به کشورهای فقیر اهدا می‌شود. این خبر در دیدار بایدن و جانسون پیش از آغاز نشست جی هفت اعلام شد.

به گزارش معاصر به نقل از دویچه وله، اولین رهاورد  نشست آغازنشده "جی هفت" برای مردم، اهدای حداقل ۶۰۰ میلیون دوز واکسن کروناست. این خبر در دیدار پیش از اجلاس جو بایدن و بوریس جانسون، رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر بریتانیا اعلام شد. 

بایدن در نشست خبری بعد از ملاقات گفت: «نیم میلیارد دوز واکسن کرونا از ماه اوت ارسال می‌شود، بسیار سریع انگار که روی یک ریل متحرک هستند.» به گفته رییس جمهوری آمریکا این اهدا بدون هیچ پیش شرطی انجام می‌شود و هیچ "لطف یا مصالحه‌ای" در پس آن نهفته نیست: «ما این کار را می‌کنیم تا زندگی‌ها را نجات دهیم.»

 بایدن این اقدام را حمایت از کمپین جهانی برای پایان دادن به پاندمی کرونا و یک وظیفه انسانی خواند.

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا نیز قول اهدای ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا را داد.
بایدن و جانسون پنج‌شنبه شب ۱۰ ژوئن با یکدیگر دیدار کردند. در این ملاقات هردو طرف بر احیا و تقویت پیمان "آتلانتیک-چارت" تاکید کردند. این پیمان پس از پایان جنگ جهانی دوم بین امریکا و بریتانیا بسته شد.

رهبران دو کشور آمریکا و بریتانیا بر تلاش مشترک برای "عملی کردن چشم انداز آینده‌ای صلح آمیز و مرفه" تاکید کردند و گفتند که با بقیه متحدانشان برای گسترش ارزش‌های دموکراتیک همکاری خواهند کرد.

نشست سران هفت کشور صنعتی جهان در شهر ساحلی سنت ایوس واقع در کورن‌وال بریتانیا روز جمعه ۱۱ ژوئن آغاز می‌شود. حمایت از کمپین جهانی واکسیناسیون یکی از اهداف این نشست اعلام شده است.

مبارزه با پاندمی در همه جای دنیا
کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود که ۵۰۰ میلیون دوز واکسن بایون‌تک-فایزر به برنامه جهانی کوواکس اهدا می‌شود تا به ۹۲ کشور فقیر و ۵۵ کشور عضو اتحادیه افریقا داده شود. ۲۰۰ میلیون دوز باید در فاصله ماه اوت تا پایان سال جاری میلادی ارسال شود. این مقدار تا کنون بیشترین اهدای واکسن از سوی یک کشور بوده است.

جو بایدن پیش از آغاز نشست جی هفت از سایر کشورها نیز خواست که همانند آمریکا این کار را انجام دهند. او تصریح کرد که مبارزه با پاندمی کرونا در سایر نقاط دنیا نیز جزو منافع امریکاست. او گفت: «تا زمانی که ویروس در هرجای دیگری خسارت به بار می‌آورد، خطر جهش تازه وجود دارد و این خطر ملت ما را نیز تهدید می‌کند.»

بایدن به پیامدهای اقتصادی پاندمی کرونا اشاره کرد که رشد اقتصاد جهانی را به عقب برده و بی‌ثباتی در کشورهای ضعیف را تشدید کرده است. او گفت این منافع همه کشورهاست که عوارض پاندمی برای اقتصاد جهانی را از بین ببرند. بایدن تاکید کرد: «این اتفاق نخواهد افتاد مگر آنکه  ما پاندمی را در تمام جهان کنترل کنیم.»

در نشست سه روزه هفت کشور صنعتی جهان، سران دولتی آمریکا، بریتانیا، آلمان، کانادا، فرانسه، ایتالیا و ژاپن حضور دارند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : جی7 آمریکا بریتانیا
ارسال نظر

آخرین اخبار روز