تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۶

افزایش سفرهای جاده‌ای با وجود کاهش آمارها

کد خبر: ۲۴۳۴۶
در شرایطی رکه روزهای نخست هفته گذشته ممنوعیت‌های تردد کرونایی در محورهای برون شهری وجود داشت، سفرهای جاده‌ای مردم در هر روز افزایش پیدا کرد و به ویژه از روز و ساعات پایانی ممنوعیت، تردد وسایل نقلیه مختلف روز به روز بیشتر و بیشتر شد و این در حالی است که مجموع سفرهای مردم نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، در پی اعلام ممنوعیت‌های جدید برای سفرهای بین استانی که براساس آن از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه دو هفته گذشته (دوازدهم خردادماه) تا ساعت ۱۲ ظهر دوشنبه هفته گذشته ( ۱۷ خردادماه) اعلام شده بود، انتظار می‌رفت که سفرهای بین استانی روند کاهشی نسبت به تعطیلات گذشته و هفته های گذشته داشته باشد، اما به نظر می‌رسد تنها این کاهش‌ها در آمار و ارقام قابل مشاهده است و سفرهای رو به افزایش مردم بیانگر مسئله‌ دیگری است.

چرا که بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده میانگین تردد در هفته گذشته (در بازه زمانی از جمعه ۱۴ خرداد ماه تا پنجشنبه ۲۰ خرداد ماه) به یک میلیون و ۷۳۷ هزار و ۳۳۱ وسیله نقلیه در روز رسید که نسبت به مدت مشابه هفته گذشته هفت درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

اما نگاهی به نمودار تردد وسایل نقلیه در هفته مورد بررسی نشان می‌دهد که نه تنها ممنوعیت‌های تردد چندان جدی گرفته نشده است بلکه مردم تنها تاریخ و ساعات سفرهای خود را جا به جا کرده‌اند و دقیقا قبل از اعمال ممنوعیت و پس از آن سفرهای رفت و برگشت خود را آغاز می‌کنند.

به عنوان مثال در همین هفته گذششته طی روزهای جمعه، شنبه، یکشنبه و نیمه روز دوشنبه وضعیت سفرهای مردم رو به کاهش بود و حداقل سفرها را شاهد بودیم اما دقیقا از نیمه روز دوشنبه (۱۷خرداد ماه) تا روزهای پایانی هفته گذشته شاهد افزایش سفرهای مردم بودیم به گونه‌ای که برای نخستین بار در سال جاری و در ایام پس از اعمال ممنوعیت‌ها تردد وسایل نقلیه مختلف در محورهای مواصلاتی تا مرز دو میلیون خودرو رسید.

البته طبق آمارهای منتشر شده هشت میلیون ۴۲۷ هزار پلاک یکتا و خودرو شخصی مردم در جاده‌های کشور در طول هفته گذشته تردد کرده‌اند و این مسئله نشان دهنده افزایش سفرهای مردم بوده است چرا که آمار از این حیث نیز گویای کاهش تردد نیست. همچنین عمده این خودروها طی هفته گذشته متعلق به استان‌های تهران و البرز، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، مازندران، گیلان و غیره بوده استو این خودروها عمدتا در استان‌هایی از جمله قم مازندران، مرکزی، قزوین، گیلان و... مشاهده شده‌اند.

حالا و با توجه به اینکه مسئولان  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده‌اند که با توجه به ساده‌انگاری در اعمال و اجرای ممنوعیت‌های تردد و دیگر پروتکل‌های بهداشتی احتمال و خطر بروز پیک پنجم کرونا در کشور وجود دارد، باید پرسید چرا سفرهای برون شهری مردم آن هم در جاده‌های کشور روز به روز افزایش پیدا کرده و بیشتر و بیشتر می‌شود. انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : سفر
ارسال نظر

آخرین اخبار روز