تهران ۶.۹۹° كمينه ۵.۷۹°  بیشینه ۶.۹۹°
۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴

تعطیلی۲۰ واحد نانوایی گلستان به دلیل ابتلای کارکنان به کرونا

کد خبر: ۲۷۰۴۰
 مدیرعامل اتحادیه خبازان گلستان از تعطیلی حدود ۲۰ واحد نانوایی در این استان به دلیل ابتلا همه کارکنان آن به کرونا خبر داد و گفت که با تداوم روند صعودی آمار مبتلایان به این بیماری، احتمال افزاش شمار تعطیلی واحدهای خبازی بیشتر خواهد شد. 

به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر به نقل از ایرنا، محمدرضا حجی‌زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از ابتدای شیوع کرونا در کشور ۹۰ درصد گروه‌های شغلی در مقاطع مختلف تعطیل شدند اما فعالیت نانوایی‌ها به عنوان تامین کننده غذای اصلی مردم با وجود ارتباط مستقیم با خریدار، هیچ وقت متوقف نشد.

وی افزود: با توجه به روند صعودی آمار مبتلایان به کرونا در گلستان و احتمال افزایش ابتلای کارکنان نانوایی‌ها به این بیماری و نیز به منظور جلوگیری از تعطیلی واحد خبازی از مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی گلستان تقاضا می‌شود، تزریق واکسن کرونا به فعالان این صنف را در برنامه قرار دهد.

به گفته وی، ۲ هزار و ۳۸۰ واحد نانوایی شامل هزار و ۸۳۰ واحد نانوایی دولتی، ۵۰۰ واحد نانوایی آزادپز (نیمه دولتی) و ۵۰ واحد نانوایی سوپر آزادپز با کسب مجوزهای لازم در مناطق شهری و روستایی گلستان فعالیت دارند.

حجی‌زاده با اشاره به اینکه مجوز فعالیت واحدهای نانوایی سوپر آزادپز با رای دیوان عدالت اداری در سوم اسفند ۱۳۹۹ با هدف افزایش اشتغالزایی در این صنف صادر شد، افزود: بیشترین تعداد این نانوایی‌ها  در استان با ۳۰ واحد مربوط به گنبدکاووس است که کیسه آرد ۴۰ کیلوگرمی را با قیمت آزاد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال از کارخانه خریداری و هر قرص نان را در سه قیمت ۲۰، ۲۵ و ۳۰ هزار ریالی به مردم عرضه می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه خبازان گلستان ادامه داد: قیمت هر کیسه آرد ۴۰ کیلوگرمی برای نانوایان دولتی ۳۵۰ هزار ریال و برای نانوایان آزادپز (نیمه دولتی) ۵۰۰ هزار ریال است که تفاوت قیمت آن با بازار آزاد سبب شده تا شماری از خبازان گلستان برخلاف قانون اقدام به فروش آرد یارانه‌ای با قیمت هر کیسه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در بازار کنند که نانوایان سوپرآزادپز بیشترین مشتریان این آرد هستند.

وی خام فروشی آرد، افزایش قیمت نهاده‌های دامی و چند نرخی بودن قیمت نان را از عوامل اصلی ایجاد صف در مقابل واحدهای نانوایی‌ گلستان دانست و بیان کرد: خیلی از دامداران به‌جای خرید خوراک دام با قیمت مثلا هر کیلوگرم ۵۰ هزار ریال تمایل به خرید نان به‌ویژه دولتی با قیمت هر کیلوگرم ۲۵ هزار ریال دارند.

حجی‌زاده، قیمت نان بربری دولتی را هفت هزار و ۵۰۰ ریال، نان بربری آزادپز با چانه متفاوت را ۱۰ و ۱۵ هزار ریال و نان بربری سوپر آزادپز را ۲۰، ۲۵ و ۳۰ هزار ریال اعلام کرد و افزود: قیمت فعلی نان نسبت به دستمزد پرداختی به کارگر، اجاره واحد، هزینه‌ خرید مواد بهداشتی و لباس و پرداخت بهای آب، برق و گاز مصرفی، کم است و نانوایان گلستان درخواست افزایش قیمت نان را از مسوولان استان دارند.

وی اظهارداشت: نانوایان گلستان یک سوم سهمیه آرد خود را صبح‌ها و دو سوم باقی مانده را در شیفت عصر و شب پخت می‌کنند که دامداران در بیشتر مواقع با خریداری بیش از ۱۰۰ قرص نان مشتری ثابت نانوایی‌ها در اول وقت نوبت صبح هستند که باعث تمام شدن سهمیه آرد در همان ساعات اولیه و افزایش مراجعه مردم در ساعات عصر و شب برای خریداری نان و تشکیل صف‌های طولانی می‌شود. 

مدیرعامل اتحادیه خبازان گلستان ادامه داد: فعالیت نانوایی‌ها در تعدادی از روستاهای گلستان که تقاضای بیشتری توسط دامداران برای خرید نان وجود دارد، تک شیفت شده و از دهیاران درخواست داریم نانوایی‌های متخلف را به اتحادیه خبازان استان معرفی کنند تا برخورد لازم با آنها انجام شود.
حجی‌زاده گفت: بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ سهمیه آرد برای نانوایی‌های نوع یک (دولتی) گلستان ماهانه ۱۳ هزار تُن و سهمیه نوع ۲ (آزادپز) پنج هزار تُن تعیین شده است که با توجه به افزایش جمعیت استان با انجام سرشماری جدید در سال ۱۴۰۰ سهمیه نانوایی‌ها افزایش خواهد یافت.

وی بهترین راهکار برای جلوگیری از خام فروشی آرد را حذف کامل سهمیه آرد دولتی و پرداخت یارانه آرد به دهک‌های پایین جامعه و آزاد گذاشتن نانوایی‌ها در تعیین قیمت نان دانست و گفت: در این شرایط افراد بر اساس توان مالی نان مصرفی خود را خریداری می‌کنند و راه برای توزیع خارج از شبکه آرد و نان بسته می‌شود.

حجی زاده به فعالیت هفت هزار و ۵۰۰ کارگر در واحدهای نانوایی‌ گلستان اشاره کرد و اظهارداشت: با توجه به افزایش مشکلات اقتصادی و به صرفه نبود حقوق روزانه یک میلیون ریالی، ۲۰ درصد از کارگران نانوایی‌ها طی ۲ سال اخیر از ادامه فعالیت در این حرفه انصراف دادند و در سایر مشاغل مشغول شدند.

مدیرعامل اتحادیه خبازان گلستان گفت: هم اکنون ۹۰ درصد کارگران واحدهای خبازی استان بیمه هستند و بیمه کارگران باقی مانده نیز در دستور کار صاحبان نانوایی ها قرار دارد.

طبق مصوبه آبان پارسال کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان گلستان، قیمت انواع نان یارانه‌ای با احتساب گندم هر کیلوگرم ۶ هزار و ۶۵۰ ریال و قیمت نان آزاد با احتساب گندم هر کیلوگرم ۹ هزار ریال تعیین شده بود.

بر این اساس نان بربری دولتی هفت هزار و ۵۰۰ ریال، نان لواش ۲ هزار و ۷۵۰ ریال، نان بربری آزادپز با چانه متفاوت ۱۰ و ۱۵ هزار ریال، نان لواش آزادپز سه هزار ریال و نان سنگک ۱۵ هزار ریال قیمت‌گذاری شده بود.

استان گلستان حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز