تهران ۲۴.۸۴° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۴.۹۹°
کد خبر: ۲۷۲۲۱
۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰

ابتلای بیش از ۱۰۰ مامور سازمان سیا به «سندروم هاوانا»

این افراد جزو ۲۰۰ مقام آمریکایی و خویشان آن‌ها در سراسر جهان‌اند که بنا به گزارش‌ها به این بیماری مرموز مبتلا شده‌اند.
ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا)، روز پنجشنبه ۳۱ تیر اعلام کرد دست‌کم ۱۰۰ مامور این سازمان و اعضای خانواده‌هایشان به «سندروم هاوانا» مبتلا شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری داخبار معاصر به نقل از ایندیپندنت، این افراد جزو ۲۰۰ مقام آمریکایی و خویشان آن‌ها در سراسر جهان‌اند که بنا به گزارش‌ها به این بیماری مرموز مبتلا شده‌اند.

آقای برنز روز پنجشنبه در نخستین مصاحبه‌اش پس از آنکه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، او را در ماه مه به ریاست سیا برگزید به شبکه رادیوی عمومی ملی (ان‌پی‌آر) از تلاش‌های این سازمان برای تقویت تحقیقات در مورد این سندروم گفت. خبر شیوع این سندروم نخستین ‌بار پنج سال پیش انتشار یافت.

او ستاد بحرانی برای یافتن دلایل و منشا این بیماری تشکیل داده است و ریاست آن با مامور ارشدی است که در سال ۲۰۱۱ به ردگیری اسامه بن لادن کمک کرد.

او در پاسخ به سوالی در مورد تعداد ماموران مبتلا گفت: «احتمالا از زمانی‌که هاوانا [اولین بار] در سال ۲۰۱۶ به ثبت رسید تا کنون چند صد نفر در دولت ایالات متحده و در کل جهان مبتلا شده‌اند.»
او افزود: «از این تعداد مبتلا، شاید حدود ۱۰۰ نفرشان همکاران و ماموران من و اعضای خانواده‌هایشان باشند.»

آثار شناخته‌شده در نوع وخیم این بیماری شامل آسیب‌های شدید مغزی و از دست دادن شنوایی و همچنین سرگیجه و سردردهایی است که منجر به بازنشستگی قبل از موعد تعدادی از ماموران ایالات متحده شده است.
 
ده‌ها مورد دیگر (از ابتلا به این بیماری) در دفترهای دیپلماتیک ایالات متحده در چین و روسیه گزارش شده است. دولت بایدن هفته پیش اعلام کرد مشغول بررسی سایر موارد گزارش‌شده در وین است. در سال ۲۰۱۶ پس از گزارش موارد متعددی از ابتلا به این سندروم در سفارت ایالات متحده در کوبا، نام پایتخت کوبا را بر این سندروم گذاشتند.

آقای برنز گفت به شدت معتقد است ظهور این سندروم «به احتمال بسیار قوی» ناشی از اقدام‌های عمدی بوده است.

او همچنین در تایید گزارش‌های پیشین رسانه‌های ایالات متحده گفت سازمان متبوعش (سیا) مسئولیت این ستاد بحران را به افسر ارشد ناشناسی سپرده است، فردی که پیشتر عملیات پیدا كردن بن لادن را در پاکستان رهبری كرده است.

آقای برنز به ان‌پی‌آر گفت: «من به طور کامل مصمم هستم و در مدت چهار ماه خدمتم در مقام رئیس سازمان سیا زمان و انرژی زیادی صرف این موضوع کرده‌ام تا دریابم چه‌‌کسی یا چیزی مسبب بروز این سندروم بوده است.»

او همچنین افزود: «تمام توان خود را در حل این مساله به کار گرفته‌ایم، زیرا نه‌تنها برای همکارانمان، بلکه برای همه مردم ایالات متحده مساله‌ای بسیار جدی است. به هرحال معتقدم مراقبت از مردم وظیفه اساسی هر مسئولی است.»

آقای برنز گفت: «به این باور رسیده‌ام ​​آنچه سر ماموران ما و برخی اعضای خانواده آن‌ها و همچنین سایر كارمندان دولت آمریكا آمده واقعی و بسیار جدی است.»

او سپس افزود چند «مظنون بالقوه» بیشتر نداریم که توانایی انجام چنین عملیاتی در سطح جهانی را داشته باشند. بر اساس نظریه‌هایی، روسیه این حملات را علیه افسران آمریکایی ترتیب داده است، اما مسکو هرگونه دخالتی در این مورد را رد کرده است.

در گزارش‌های پیشین فرهنگستان‌های ملی علوم، مهندسی و پزشکی، «منطقی‌ترین» دلیل این بیماری تابش احتمالی پرتوهای ریزموج عنوان شده است.

او همچنین در مصاحبه با این شبکه رادیویی گفت زمان انتظار برای پذیرش و بستری کارکنان سیا و مبتلایان به این سندروم در مرکز پزشکی نظامی ملی والتر رید از هشت هفته به دو هفته کاهش یافته است.

آقای برنز گفت: «فکر می‌کنم هر مسئولی باید به طور جدی بکوشد از مردم حفاظت کند و من در این کار مصمم هستم.»

انتهای پیام
گزارش خطا
ارسال نظر