تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷

ساخت اولین خانه در آلمان با استفاده از چاپگر سه‌بعدی

ساخت این گونه خانه‌ها به کمک چاپگر سه‌بعدی کلا تنها به ۱۰۰ ساعت زمان نیاز داشته یعنی فقط کمی بیشتر از چهار روز.
کد خبر: ۲۷۴۸۷
از نخستین خانه ساخته‌شده به کمک چاپگرهای سه‌بعدی در بکوم (Beckum) در آلمان رونمایی شد. این خانه لایه به لایه از بتون "چاپ" شد. سازندگان خانه تک‌خانواری می‌خواهند انقلابی در صنعت ساختمان‌سازی ایجاد کنند.

به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر به نقل از دویچه وله، وایدمار کروته، معمار آلمانی با افتخار درب ورودی خانه ۱۶۰ متری را باز می‌کند. نگاه‌ها بلافاصله متوجه دیوار خانه می‌شود که با لایه‌های جداگانه بتون ساخته شدند.

کورته می‌گوید به عنوان یک برنامه‌ریز چاپگر بتونی، آزادی عمل بیشتری دارد و می‌تواند به بتون فرم بیشتری بدهد. به گفته او ساخت خانه‌های سه‌بعدی سریع انجام می‌گیرد و در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی می‌شود.

این معمار که سال‌ها روی ساخت خانه‌ها با چاپگرهای سه‌بعدی کار کرده می‌گوید، دیگر نیاز شدیدی به کارگر ماهر نیست و مشکل کمبود نیروی ماهر در صنعت ساختمان حل می‌شود.

خانه جدا و تک‌خانوادگی که کورته ساخته از همه نظر بی‌نظیر است. ساخت این گونه خانه‌ها به کمک چاپگر سه‌بعدی کلا تنها به ۱۰۰ ساعت زمان نیاز داشته یعنی فقط کمی بیشتر از چهار روز.

کورته و تیمش امیدوارند که فناوری ساخت‌وساز را در سطح کشور سرعت ببخشد و در درازمدت حتی ارزان‌تر کند.

به گفته کورته قیمت ساخت خانه‌های سه‌بعدی در حال حاضر ۱۵ درصد بالاتر از ساخت خانه‌های معمولی است. اما این معمار چاپگر امیدوار است، حداکثر تا پنج سال دیگر ساخت خانه‌های سه‌بعدی مقرون به صرفه  باشد و قیمت آن از ساخت خانه‌های معمولی ارزانتر.

در بدنه ساختمان سه‌بعدی که این معمار ساخته است، لایه به لایه بتون به صورت روی هم گذاشته شده و آن را در شومینه و حمام  هم می‌توان مشاهده کرد.

چاپگر ظرف پنج دقیقه یک متر مربع دیوار می‌سازد و یا به عبارتی "چاپ می‌کند" و در مسیر برنامه‌ریزی شده خود حرکت می کند.

فایبان مایر بروتز از شرکت ساختمان سازی PERI شرح می‌دهد: «هنگام چاپ با بتون ما به ماده‌ای نیاز داریم که به اندازه کافی پایدار و متسحکم باشد تا بتواند لایه‌های بعدی را نگه دارد و این ماده باید از نظر شیمیایی نیز فعال باقی بماند تا به مواد متصل شود.»

تیم سازنده خانه سه‌بعدی با استفاده از سرشلنگ بتون را در محلی که باید دیوارها ساخته شود، می‌ریزد و در جایی که درها یا پریزها نصب شوند شکاف ایجاد می‌کنند.

مایر بروتز با شور و شوق تعریف می‌کند این کار انقلابی در کل صنعت ساختمان‌سازی است و فقط دیوارها نیستند که چاپ می‌شوند، بلکه برنامه‌ریزی و سایر فرایندهای ساختمانی نیز تحت تأثیر این فناوری جدید قرار گرفته‌اند.
 
فلیکس پاکله، مدیر کل انجمن مرکزی صنعت ساختمان آلمان می‌گوید در میان ۳۰۰ هزار خانه‌ که سال ۲۰۲۰ ساخته شده تنها دو خانه سه‌بعدی توسط چاپگرها ساخته شدند.

آقای پاکله هم از مزایای خانه‌های سه‌بعدی تعریف می‌کند و می‌گوید: «خانه‌های سه‌بعدی بازار خود را پیدا خواهد كرد. برخی از قطعات مورد نیاز خانه را می‌توان توسط چاپگر در سالن تولید کرد و با انتقال به محل ساخت به صورت مدولار مونتاژ کرد.»

او تاکید می‌کند چاپگر همیشه نباید در محل ساخت‌وساز نصب شود.

برای ساخت خانه سه‌بعدی بکوم تنها یک چاپگر و چند متخصص در محل حضور داشتند که مجبور بودند "روند چاپ" را کنترل کنند.

ویژگی منحصر به فرد خانه‌های سه‌بعدی در این است که مواد به‌کار برده شده را می‌توان دوباره برای "چاپ" استفاده کرد. خانه را ویران کرد و از نو ساخت و یا به قول معروف از نو چاپ کرد.

معمار، سازنده و یا چاپگر خانه سه‌بعدی بکوم می‌گوید فعلا خانه‌اش خالی می‌ماند. کورته و تیمش می‌خواهند به مدت یک سال و نیم از خانه سه‌بعدی خود برای تحقیقات بیشتر استفاده کنند. 

کورته نسبت به آینده ساخت خانه‌های سه‌بعدی بسیار خوشبین است. شرکت او حالا می‌خواهد با استفاده از چاپگرهای سه بعدی در آریزونای آمریکا پروژه بعدی خود را عملی کند. آنها با فناوری و علم و دانش خود می‌خواهند در ساخت خانه‌ها تحول و دگرگونی ایجاد کنند. 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز