تهران ۹.۹۱° كمينه ۷.۷۹°  بیشینه ۹.۹۹°
۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰

۳۳ مکان جدید به فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو افزوده شد

در تازه‌ترین به‌روزرسانی این فهرست که با بررسی نامزدهای دو سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تهیه شده، کمیته بررسی در فوژوی چین ۳۳ منطقه دیدنی را به آن افزوده است.
کد خبر: ۲۷۶۸۲
راه‌آهن سراسری ایران و چشم‌انداز اورمانات نیز ثبت جهانی شدند
 
پل ورسک، راه‌آهن ایران نیز به‌عنوان میراث فرهنگی ثبت جهانی شد‌.

۳۳ مکان جدید از جمله جنگلی در تایلند، سازه‌‌ای صخره‌ای در عربستان سعودی و چشم‌اندازی صخره‌ای در شمال‌غرب ولز به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده شدند.

به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر به نقل از ایندیپندنت، یونسکو، نهاد آموزش، علوم و فرهنگ سازمان ملل متحد که عنوان میراث فرهنگی جهان را به‌دلیل دارا بودن ویژگی‌های خاص فرهنگی، تاریخی یا جغرافیایی به مکان‌های جهان اعطا می‌کند، فهرست خود را اولین بار در دهه ۱۹۷۰ معرفی کرد. پارک ملی یلو استون و مجمع‌الجزایر گالاپاگوس دو مکانی بودند که اولین بار و قبل از سایرین به این فهرست راه یافتند.

در حال حاضر ۱۱۵۳ نقطه کره زمین به عنوان میراث جهانی ثبت شده‌اند؛ شماری از محبوب‌ترین مکان‌ها مثل سازه سنگی استون‌هنج، تاج‌محل و صخره بزرگ مرجانی از شناخته‌شده‌ترین اسامی این فهرست به شمار می‌روند.
 
در تازه‌ترین به‌روزرسانی این فهرست که با بررسی نامزدهای دو سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تهیه شده، کمیته بررسی در فوژوی چین ۳۳ منطقه دیدنی را به آن افزوده است.

اعضای جدید فهرست میراث جهانی یونسکو گستره‌ای از ایتالیا تا هند و شیلی و ساحل عاج را در برمی‌گیرد.

در بریتانیا، منظره صخره‌ای اسنودونیا در شمال‌غرب ولز، به فهرست میراث جهانی راه یافت. این سی‌ودومین مکان در بریتانیا و چهارمین در ولز است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است.

نمایندگان کمیته انتخاب پس از شنیدن داستان معادن منطقه و اینکه کسانی که در آن کار می‌کردند چگونه «در ساختن سقف‌ها در قرن ۱۹ نقش داشتند»، به عضویت آن در فهرست میراث جهانی رای دادند.
هم مناظر طبیعی منطقه و هم شهرها و روستاهای تاریخی آن از جمله پورتماداگ، ابرگینولوین و تیوین موارد کلیدی مهمی بودند که در برجسته کردن اهمیت منحصر‌به‌فرد آن در جهان نقش ایفا کرده‌اند.

شهر باث در بریتانیا نیز برای دومین بار تایید شد و در فهرست بهترین شهرهای دارای چشمه‌های آب طبیعی در اروپا قرار گرفت.

ایتالیا کشوری است که در فهرست میراث جهانی یونسکو بیشترین مکان‌ها را دارد. امسال نیز رواق‌های ستون‌دار شهر بلونیا و نقاشی‌های دیواری پادوآ در ایتالیا به فهرست یونسکو افزوده شدند.

سنگ‌نوشته‌های دریاچه اونگا و دریای سفید در روسیه، آثار یوژه پلچنیک معمار اسلونیایی، پارک ملی ایویندو در گابن و سایت‌های ماقبل تاریخ جومون در شمال ژاپن از دیگر مکان‌هایی‌اند که به فهرست میراث جهانی یونسکو راه یافته‌اند.

هفته گذشته، لیورپول از این فهرست ارزشمند کنار نهاده شد و از آن‌جا که این شهر نتوانست وظایف خود در حفظ و حراست از منطقه را به‌درستی انجام دهد، مقام‌های یونسکو به حذف آن از فهرست رای دادند.

یونسکو، نهاد میراث جهانی ملل متحد، اعلام کرده است که آبنمای تاریخی لیورپول را از فهرست خود حذف می‌کند زیرا «ارزش برجسته جهانی» آن به دلیل ساختمان‌های جدید و مطرح از جمله استادیوم جدید ۵۰۰ میلیون پوندی باشگاه فوتبال اورتون، به خطر افتاده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز