تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۰

اجرای زیبای سمفونی «عاشورا» با رهبری لوریس هایکازی چکناواریان

کد خبر: ۲۸۹۲۳
محرم و عاشورا با زندگی ما ایرانی‌ها عجین شده است.
لوریس هایکازی چکناواریان از اهالی ارمنستان، در  21 مهر 1316 در  بروجرد متولد شد.  او یکی از چهره‌های معروف در عرصة موسیقی مذهبی ایران و ارمنستان به شمار می‌رود.  چکناواریان از آهنگسازان برجسته‌ای است که  تاکنون بیش از ۷۵ اثر شامل 6 اپرا، 5 سمفونی، 1 اوراتوریو، 1 رکوئیم، آثاری در زمینة موسیقی کُر، موسیقی مجلسی، موسیقی باله، پیانو و خوانندگی ساخته ‌است.

به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر، استاد چکناواریان بسیاری از ارکسترهای مهم جهان از جمله:  ارکستر «فیلارمونیک ارمنستان» «فیلارمونیک سلطنتی انگلستان»، «فیلارمونیک سلطنتی لیورپول»، «ارکستر مجلسی انگلیس»، «ارکستر سمفونیک لندن» را رهبری کرده ‌است.

یکی از بهترین نمونه های کارهای استاد چکناواریان، اجرای زیبای سمفونی «عاشورا» بود. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اخبار معاصر و بر اساس گفتگوهای صورت گرفته با لوریس چکناواریان، او در «سمفونی عاشورا» خود را در جایگاه  ناظری می‌داند که در واقعه عاشورا حضور یافته و از نزدیک شاهد همه اتفاقات تلخ است. او با اجرای زیبای این سمفونی، توانست خود را به واقعة تاریخ ساز عاشورا نزدیک سازد. اصوات و آهنگ‌های به کار رفته در این سمفونی نیز بر اساس واقعه عاشورا انتخاب شده‌اند. 

او می‌گوید ساختن سمفونی درباره عاشورا ریشه در خاطرات کودکی‌اش دارد: ‏‏«از بچگی ماه محرم برایم جایگاه والایی داشت و برای همین هم حتی زمان‌هایی هم که ایران نبودم، تلاش می‌کردم بتوانم خودم را ‏در دهه اول محرم به ایران برسانم و در مراسم‌های عزاداری شرکت کنم.» ‏

او همچنین می‌گوید: «من خودم را در وهله اول یک ایرانی می‌دانم چون در ایران به دنیا آمدم و برخلاف تصور عموم، من از کودکی خاطرات زیادی از ماه محرم و روز عاشورا دارم و معتقدم که این روز در زندگی ما از ابتدا بوده و با ما عجین شده است.»

وی افزود: «اصلاً نمی‌شود که شما ایرانی باشید و عاشورا را نادیده بگیرید. در این روز، نوعی موسیقی نهفته است که اول شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بعد غرق در لذت و تفکر می‌کند.»

چکناواریان همچنین گفت: «من در کودکی در دسته‌های عزاداری نقش سقا را ایفا می‌کردم و هنوز وقتی به آن زمان فکر می‌کنم، حس می‌کنم همچنان برایم زنده هستند. هر سال با رسیدن به ایام محرم این خاطرات را مرور می‌کنم.»


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : عاشورا سمفونی
ارسال نظر

آخرین اخبار روز