تهران ۲۶.۷۳° كمينه ۲۶.۵۱°  بیشینه ۲۷.۷۹°
۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰

اهداء خون در دوران همه‌گیری کرونا کاهش یافته است

مدیر تضمین کیفیت اداره انتقال خون استان تهران درباره اهمیت اهداء خون در دوران همه‌گیری کرونا می‌گوید: «در زمان افزایش موارد ابتلا، تعداد اهداءکنندگان کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل، به قطع بر ذخایر اهدا خون تأثیرگذار است.»
کد خبر: ۲۸۹۲۹

به گزارش «اخبار معاصر»، طرح «نذر خون»، که باهدف تشویق مردم به اهداء این فراورده حیات‌بخش در ایام محرم سال‌های گذشته اجراشده بود؛ امسال نیز از سوی سازمان انتقال خون برگزار شد. رخدادی که این بار با تعطیلات پیک پنجم کرونا هم‌زمان شده و نیازمند توجه بیشتری از سوی شهروندان است. 

به همین مناسبت، خبرنگاران اخبار معاصر به مرکز جامع اهداء خون «وصال»، واقع در خیابان انقلاب رفته‌اند تا از وضعیت این مرکز گزارش کرده و با مسئولان اداره انتقال خون استان تهران گفتگو کنند.
دکتر «مسعود ناظمی»، مدیر تضمین کیفیت اداره انتقال خون استان تهران با اشاره به غیرقابل جایگزین بودن اهداء خون از سوی شهروندان به اخبارمعاصر می‌گوید: «همان‌طور که اطلاع دارید خون ازجمله فراورده‌هایی است که فقط از طریق اهداءکنندگان تأمین می‌شود، به این معنی که ما امکان تهیه خون به‌صورت مصنوعی را نداریم.

او در ادامه با اشاره به لزوم تداوم اهداء این فراورده از سوی مردم می‌گوید: «خداراشکر در حال حاضر شرایط بحرانی نیست و در حال تأمین درخواست‌های اورژانسی بیمارستان‌ها هستیم، اما به‌هرحال ادامه پیک کرونا بر ذخایر خون تأثیر خواهد گذاشت.

به گفته ناظمی، در شرایط کرونا، اهداء خون با استقبال کمتر مردم مواجه می‌شود: «در دوران شیوع کرونا، به‌ویژه در زمان افزایش موارد ابتلا، تعداد اهداکنندگان کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل، به قطع بر ذخایر اهدا خون تأثیرگذار است.

مراکز فعال اهداء خون تهران
به گفته مسعود ناظمی درکل 11 پایگاه انتقال خون در استان تهران فعال هستند: «ما در ایام عزاداری عاشورا هشت مرکز فعال داریم. مرکز جامع وصال، مراکز جامع دیگر شامل مراکز منطقه یک، چهار، پنج و 20 تهران است و سه پایگاه اقماری انتقال خون تهران در «ورامین» و «شهریار» و محله «پیروزی» قرار دارد. ساعت کاری این پایگاه‌ها در بیشتر اوقات، از هشت صبح تا ساعت 24 است.» لازم به ذکر است که این مراکز در روزهای عاشورا و تاسوعا فعال هستند. 

 مسئولان سازمان انتقال خون در مصاحبه‌های گوناگون خطاب به شهروندان اطمینان داده‌اند که طبق اعلام مراکز علمی معتبر، کرونا از طریق خون انتقال پیدا نمی کئد و اهداء خون با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و وسایل استریل انجام می‌شود.

اگرچه به گفته این مقام اداره انتقال خون تهران، در حال حاضر وضعیت ذخایر این فراورده در این استان بحرانی نیست، اما طبق اخبار منتشرشده در روزهای اخیر، برخی از شهرها مانند «مازندران» و «آستارا» با کمبود ذخایر خون مواجه بودند.

 «پیمان عشقی»، مدیرعامل سازمان انتقال خون نیز، نهم مرداد در یک نشست خبری، از کاهش هشت‌درصدی اهدای خون در ایران خبر داده بود. اگرچه به عقیدهٔ او، وضعیت ایران در مقایسه با کشورهای منطقه که با کاهش 20 تا 30 درصدی اهداء خون مواجه بودند بهتر بوده است.

خون، ماده‌ای حیاتی و غیرقابل جایگزین است که هربار اهداء آن از سوی هر فرد، جان سه تن دیگر را نجات می‌دهد. از یک واحد خون می‌توان هم‌زمان در جراحی‌ها، کمک به بیماران سرطانی و کبدی و درمان سوختگی استفاده کرد.






انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : اهدای خون
ارسال نظر

آخرین اخبار روز