تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۲.۷۹°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵

دستور رئیس جمهوری چین؛ مقابله با درآمدهای نجومی و بازتوزیع ثروت در کشور

رئیس جمهوری چین با هدف آنچه که ایجاد «رفاه مشترک برای همه مردم» عنوان کرد، خواستار مقابله با درآمدهای نجومی و بازتوزیع ثروت در جامعه شد.
کد خبر: ۲۸۹۴۳

به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر به نقل از یورونیوز، بر پایه خلاصه‌ای از سخنرانی شی جین پینگ که روز سه‌شنبه توسط شینهوا، خبرگزاری رسمی چین منتشر شد، وی خطاب به سران ارشد حزب کمونیست چین گفته به منظور افزایش سطح «عدالت اجتماعی» دولت باید سیستمی را برای بازتوزیع ثروت در کشور طراحی کند. به همین منظور او خواستار «وضع مقرراتی برای تنظیم درآمدهای بیش از اندازه بالا» و«تشویق افراد و بنگاه‌های اقتصادی با درآمد بالا به بازگرداندن هر چه بیشتر درآمدهای خود به جامعه» شده است.

رئیس جمهوری چین ایجاد «رفاه مشترک» در بین همه مردم چین را برای حفظ قدرت حزب حاکم کمونیست ضروری دانسته و تاکید کرده است که کشورش باید تا سال ۲۰۴۹ به یک کشور «کاملاً توسعه یافته، ثروتمند و قدرتمند» بدل شود.

«توزیع مجدد ثروت» سیاست و ابزاری بود که نخستین بار مائو تسه تونگ در اواسط قرن گذشته با هدف جلب حمایت اقشار مختلف مردم از مالکان ثروتمند و کشاورزان تا روستاییان از اصلاحات اقتصادی حزب کمونیست چین به کار گرفت. پس از درگذشت او در سال ۱۹۷۶ و روی کار آمدن دنگ شیائوپینگ، چین چندین دهه است که اجرای سیاست‌ آزادسازی اقتصادی را در پیش گرفته است.

تهدید آزادی اقتصاد در چین توسط دولت؛ حزب کمونیست فعالیت بخش خصوصی را محدود می‌کند
در نتیجه اجرای این سیاست، تعداد ثروتمندان چین برای نخستین بار در سال ۲۰۱۹ از شمار ثروتمندان آمریکا فراتر رفت ولی در عین حال، شکاف میان فقیر و غنی در این کشور به بیشترین سطح خود رسید.

اما در طول این سال‌ها، چین از یک کشور فقیر به دومین اقتصاد بزرگ جهان و یکی از قطب‌های تجارت و فناوری بدل شده است. رشد سریع اقتصاد چین اقتصاد آمریکا را در خطر پایین آمدن از رتبه بزرگ‌ترین اقتصاد جهان قرار داده است.

البته تازه‌ترین داده‌های منتشر شده در مورد اقتصاد چین نشان می‌دهد که رشد اقتصادی این کشور در حال کُند شدن است و نرخ بیکاری جوانان نیز به بدترین سطح در یک سال گذشته رسیده است.
اقتصاددانان معتقدند که افزون بر همه‌گیری گونه جهش‌یافته ویروس کرونا و رخداد بلایای طبیعی در این کشور، وضع مقررات محدود کننده فعالیت بخش خصوصی موجب کاهش اشتیاق به سرمایه‌گذاری در چین شده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز