تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۳.۷۹°
۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳

این غذاها قاتل خستگی هستند

کد خبر: ۲۸۹۴۵
تا حد امکان در رژیم غذایی خود از کربوهیدرات‌های تصفیه شده استفاده نکنید و به جای آن از غلات کامل استفاده کنید. مطمئن باشید که فیبر کافی در اختیار بدن قرار می‌گیرد. 
 
نوع مواد غذایی و چگونگی مصرف آن‌ها نقشی مهم در سطح انرژی و خستگی دارند، استفاده از غذاهای مناسب و مصرف وعده‌های کوچک و پرتعداد در روز راهکار مناسبی برای مبارزه با این خستگی ها است.

علاوه بر نوع مواد غذایی، چگونگی صرف غذا نیز در احساس خستگی و رخوت موثر هستند. حتما متوجه شده‌اید که پس از یک وعده غذایی حجیم و سنگین چقدر احساس خستگی می‌کنید؛ دلیل آن این است که بخش عظیمی از انرژی شما صرف هضم آن وعده سنگین می‌شود.
محققان پیشنهاد می‌کنند که وعده‌های غذایی به وعده‌های کوچک و متعدد در طول روز تقسیم شود. در ادامه بایدهای غذایی برای جلوگیری از خستگی و افزایش سطح انرژی بیان شده است.  

۱- غذاهای فرآوری‌نشده
غذاهای فرآوری‌شده مانند غذاهای بسته‌بندی یا کنسروی، سوسیس‌ و کالباس، پیتزا و همبرگر آماده و انواع شکلات و شیرینی، حاوی افزودنی‌های غیرمجاز، چربی‌های ترانس و مواد مصنوعی هستند که شاید در لحظه خوردن احساس خوبی القا کنند، ولی مهمترین عامل در کاهش انرژی و خستگی هستند. تا حد امکان از مصرف این مواد غذایی اجتناب کنید.

۲- میوه‌ها و سبزیجات تازه و فصلی
هرچه غذا تازه‌تر باشد، ‌ حاوی مواد مغذی بیشتر است. برای شادابی و افزایش سطح انرژی مصرف این مواد غذایی را افزایش دهید.

۳- نوشیدنی‌های بدون کافئین
مصرف کافئین در حد اعتدال خوب است و برای سلامتی نیز فوایدی دارد. شاید به محض مصرف کافئین احساس سرزندگی و انرژی کنید؛ ولی بدانید این حس گذراست و به مرور سطح انرژی شما کاهش می‌یابد. از طرفی در صورت تمایل به مصرف چای و قهوه، ‌ آن را بدون شکر میل کنید.

از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز اجتناب کنید. مصرف نوشابه‌های انرژی‌ها موجب اختلال در ضربان قلب، افزایش فشار خون، ابتلا به بیماری کاردیومیوپاتی (بیماری عضلات قلب) و سایر عوارض قلبی می‌شود. مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا علاوه بر مشکلات قلبی، می‌تواند از عوامل تحریک‌کننده التهاب کبد باشد.

علاوه بر مشکلات کبد، افزایش فشار خون و افزایش احتمال اعتیاد به انواع مواد مخدر و الکل در نوجوانانی که به انواع نوشابه‌های انرژی زا تمایل دارند نیز وجود دارد.  

۴- پروتئین‌های فاقد چربی
سعی کنید در رژیم غذایی، پروتئین‌های بدون چربی شامل، مرغ، بوقلمون و ماهی جای دهید و از مصرف گوشت قرمز چرب اجتناب کنید.

۵- غلات کامل
 تا حد امکان در رژیم غذایی خود از کربوهیدرات‌های تصفیه شده استفاده نکنید و به جای آن از غلات کامل استفاده کنید. مطمئن باشید که فیبر کافی در اختیار بدن قرار می‌گیرد.

۶- آجیل و دانه‌ها
آجیل و دانه‌ها بهترین گزینه به عنوان میان‌وعده برای رفع خستگی هستند. این مواد سالم و مغذی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. بادام، ‌پسته، فندق، گردو، تخمه آفتابگردون و کدو را به عنوان میان وعده و به صورت خام و بدون نمک مصرف کنید.

۷- آب
به میزان کافی آب بنوشید؛ خواهید دید که انرژی بدن تا چه اندازه افزایش می‌یابد.

۸- مکمل و ویتامین
سبزی و میوه تمام ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کند؛ ولی اگر به میزان کافی میوه و سبزی تازه نمی‌خورید، ‌می‌توانید به پزشک مراجعه کرده و بخواهید ویتامین تجویز کند.

۹- موز
موز سرشار از فیبر، پتاسیم، ‌ انواع ویتامین و مقداری کربوهیدرات است و بهترین گزینه برای تامین انرژی مورد نیاز بدن است.

۱۰- جو دوسر
جو دوسر امروزه به صورت بسته‌بندی در تمام سوپرمارکت‌ها یافت می‌شود و حاوی فیبر فراوان است. می‌توانید جو را در وعده صبحانه به همراه شیر و آبمیوه میل کنید.

با رعایت این رژیم غذایی به همراه خواب کافی و فعالیت بدنی منظم، می‌توان از بالاترین سطح انرژی در طول روز برخوردار بود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : تغذیه سالم
ارسال نظر

آخرین اخبار روز