تهران ۱۰.۶۷° كمينه ۷.۷۹°  بیشینه ۱۰.۹۹°
۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵

در مرداد به اندازه شش ماه قبل واکسن کرونا وارد ایران شد

وارد کردن واکسن کرونا به ایران میانه بهمن ماه سال ۹۹ آغاز و تزریق آن یک هفته بعد با تعداد محدودی واکسن روسی "اسپوتنیک وی" شروع شد.
کد خبر: ۲۹۰۱۱
با بحرانی شدن گسترش کرونا در ایران و افزایش نارضایتی عمومی، تعلل در واردات واکسن تا حدود زیادی کاهش یافته است. بر پایه برآورد سازمان بهداشت جهانی، ایران در دو هفته گذشته آلوده‌ترین کشور جهان به کرونا بوده است.

به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر به نقل از دویچه وله، مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت جمعه ۲۹ مرداد اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۲۸ هزار و ۸۳۳ مورد جدید ابتلا به کرونا در ایران شناسایی شد و ۵۵۵ نفر از مبتلایان به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

ایران در میانه پنجمین موج پاندمی قرار دارد. در این دوره به نسبت موج‌های قبلی، ویروس کرونا با شدت بی‌سابقه‌ای رو به گسترش است و رکورد موارد ابتلا و مرگ روزانه در ماه مرداد بارها شکسته شده است.

وارد کردن واکسن کرونا به ایران میانه بهمن ماه سال ۹۹ آغاز و تزریق آن یک هفته بعد با تعداد محدودی واکسن روسی "اسپوتنیک وی" شروع شد.

روند واردات واکسن به ایران تا ابتدای مرداد ماه بسیار کند پیش رفت و کارشناسان داخلی و بین‌المللی یکی از علت‌های اصلی شدت گرفتن موج‌های اخیر پاندمی، به خصوص صدها مورد مرگ در روز در پیوند با کووید۱۹ را کم‌توجهی به واکسیناسیون عمومی شهروندان ارزیابی می‌کنند.

در روزهای گذشته انتقادها به مسئولان ارشد حکومتی به خاطر اهمال و تعلل در تامین واکسن مورد نیاز افزایش یافته است. عده‌ای از وکیلان دادگستری و فعالان مدنی که در پی طرح شکایت از رهبر جمهوری اسلامی به خاطر ممنوع کردن ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی بودند بازداشت شدند.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت چندی پیش منکر این ممنوعیت شده و ادعا کرد منع واردات شامل واکسن‌های تولید شده در خود بریتانیا و آمریکا می‌شود.

ایران آلوده‌ترین نقطه جهان
سازمان بهداشت جهانی روز پنج‌شنبه نقشه‌ای از وضعیت کرونایی کشورهای مختلف منتشر کرد که مطابق آن ایران در دو هفته اخیر آلوده‌ترین نقطه جهان به لحاظ درگیری با ویروس کرونا بوده است.

جهش واردات واکسن در مرداد
مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک روز جمعه به خبرگزاری فارس گفت تا کنون ۳۸ محموله واکسن کرونا شامل حدود ۲۵ میلیون و ۵۴۴ هزار دوز واکسن وارد ایران شده است.

به گفته ارونقی، از ابتدا تا ۲۹ مرداد حدود ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دوز واکسن وارد ایران شد. به عبارت دیگر میزان واردات واکسن در همین یک ماه تقریبا به اندازه کل شش ماه قبل از آن بوده است.

جهانپور اسفند ماه سال پیش گفته بود برای رسیدن به ایمنی جمعی در ایران باید ۵۶ میلیون نفر از جمعیت واکسینه شوند. برخی کارشناسان این تعداد را ۶۰ میلیون نفر و عده‌ای بیشتر اعلام کرده‌اند.

برای واکسینه کردن کامل ۶۰ میلیون نفر دست‌کم به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز است. اگر واردات واکسن به سرعت بی‌سابقه مرداد هم انجام شود تامین واکسن مورد نیاز برای ایجاد ایمنی جمعی ماه‌ها طول خواهد کشید.

از ابتدای مرداد ماه روند واکسیناسیون به تبع افزایش واردات واکسن، به نسبت ماه‌های گذشته شتاب گرفته است. تا کنون نزدیک به ۲۱ میلیون و ۸۰۶ هزار دوز واکسن در ایران تزریق شده است.

تعلل در واکسیناسیون عامل مرگ ده‌ها هزار نفر
با این همه تعداد کسانی که به طور کامل واکسینه شده‌اند پنج میلیون و ۵۲۷ هزار بیشتر نیست که برای یک جمعیت حدود ۸۴ میلیون نفری، در قیاس با بسیاری از کشورها ناچیز است.

در آلمان، با جمعیتی تقریبا برابر با ایران تا ۱۹ اوت ۴۸ میلیون و ۶۵۲ هزار نفر به طور کامل واکسینه شده‌اند که ۵۸ و نیم درصد کل شهروندان را شامل می‌شوند.

مطابق پژوهشی از موسسه روبرت کخ آلمان، واکسیناسیون برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در این کشور جلوی مرگ بیش از ۳۸ هزار نفر را گرفته است.

با این حساب اگر در ماه‌های ابتدایی شروع واکسیناسیون، واردات واکسن به ایران به کندی پیش نمی‌رفت ده‌ها هزار ایرانی قربانی بیماری کووید۱۹ نمی‌شدند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : واکسن کرونا ایران
ارسال نظر

آخرین اخبار روز