تهران ۲۶.۷۳° كمينه ۲۶.۵۱°  بیشینه ۲۶.۹۹°
۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲

افزایش انتقادات از تجویز بی‌رویه رمدسیویر

کد خبر: ۲۹۰۱۹
«چه کسی پاسخگوی خسارات است؟» 
انتقادات به مصرف بالای رمدسیویر در درمان کرونا بالا گرفته است. یک کانال تلگرامی به‌نام «نه به عوام فریبی» در واکنش به صحبت‌های اخیر قانعی ، عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره بی‌اثر بودن داروی رمدسیویر نوشته :« چه کسی پاسخگوی خسارت فراوانی هست که به جیب و جان مردم طبق ادعای دکتر قانعی وارد می‌شود؟»

به گزارش پایگاه خبری «اخبار معاصر»،  پس از انتقادات بی‌سابقه ی علیرضا زالی، عضو ستاد ملی مبارزه ویروس کرونا درباره نحوه مدیریت شیوع این بیماری، توجهات بیشتری به واردات حجم عظیم داروی رمدسیویر صورت گرفت و انتقادات به میزان تجویز این دارو افزایش یافته است. زالی 20 مرداد ماه امسال گفته بود:« ما 720 میلیون یورو خرج رمدسیویر کردیم و این پول را باید خرج واکسن می‌کردیم.» این عضو ستاد کرونا در ادامه افزوده بود:« هزینه داروهای کرونا چندبرابر واردات واکسن شده است اما اجازه خرید واکسن ندادند، چون فکر می‌کردند گران است.»

خرید داروی بی اثر از محل صندوق توسعه ملی 
خبرگزاری تسنیم، در واکنش به این اظهارات زالی، در گزارشی نوشته بود، ظاهرا تخصیص این مقدار پول برای واردات رمدسیویر، از محل اعتبار یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی بوده و این داروها، طبق رویه معمول، با ارز 4200 تومانی وارد کشور شده است. این خبرگزاری در ادامه از نحوه هزینه کرد هنگفت برای این داروی کم‌اثر انتقاد کرده بود. 

 رمدسیویر یک داروی ضدویروس ساخت شرکت آمریکایی گیلیاد ساینسز است که برای مقابله با ویروس ابولا تولید شده بود و تصور می‌شد در درمان کرونا نیز موثر باشد. با اعلام سازمان جهانی بهداشت در آبان ماه 99، این تصور زیر سوال رفت. به گفته این سازمان که این دارو را بر هفت هزار بیمار آزموده بود، رمدسیویر تاثیر چندانی بر مرگ و میر، نیاز به ونتیلاتور، و مدت زمان بهبود بالینی ندارد. 

نشت این دارو در بازار سیاه،  باعث شد برخی از بیماران در ایران، تا 12 میلیون تومان برای خرید رمدسیویر خرج کنند، درحالی که قیمت اولیه این دارو از 800 هزار تا یک میلیون تومان است. هادی احمدی، عضو شورای عالی داروخانه‌های کشور اخیرا گفته بود عامل نشت داروی رمدسیویر به بازار سیاه، «داروخانه‌های هلال احمر و دانشگاهی» بوده اند. 

افشاگری مقامات در ایران پس از انتقادات زالی 
پس از گفته‌های زالی، دیگر عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا، «مصطفی قانعی» 24 مرداد و در یک برنامه تلویزیونی با ارائه مستنداتی بر کم‌اثر یا بی‌اثر بودن این دارو در درمان کرونا تاکید کرد. او به این نکته نیز اشاره کرده است که این دارو تنها باید در موارد افت شدید اکسیژن استفاده شود.

قانعی در بخش دیگری از این برنامه تلوزیونی توصیه کرد به جای هزینه های هنگفت برای رمدسیویر و با توجه به شرایط تحریم، این پول ها برای «تامین اکسیژن، داروهای ضد انعقاد و تخت‌های مراقبت ویژه، هم‌چنین پرداخت حقوق کادر درمان» هزینه شوند.

به گزارش سایت وزارت بهداشت 25 مرداد نیز، «سیدحیدر محمدی»، مدیرکل دارو و مواد تحت‌کنترل سازمان غذا و دارو، لب به انتقاد از تجویز بی‌رویه رمدسیویر و دو داروی دیگر با نام‌های «فاوی پیراویر» و «توسیلیزومب» گشود و گفته بود:« بسیاری از بیمارانی که این دارو (رمدسیویر) را دریافت کردند، نیاز به مصرف آن نداشتند؛ چراکه این دارو صرفا در فاز ویروسی اثرگذار است؛ بنابراین نه در ابتدای مثبت شدن تست بیماری و نه در انتهای فاز التهابی شدید، اثرگذاری ندارد.» 

پیش از این هم هشدار داده بودیم
اکنون کانالی تلگرامی با عنوان «نه به عوام فریبی» که به «اخبار اختصاصی حوزه سلامت و رفاه اجتماعی» می‌پردازد، در واکنش به گفته‌های قانعی، نوشته است :« قبلا همین هشدارها را مهدی اسفندیار کارشناس رادیولوژی به جناب وزیر داروساز و متخصص ایمونولوژی داده بود.»

 این کانال در ادامه به طرح چندین سوال پرداخته :« چه کسی پاسخگوی خسارت فراوانی هست که به جیب و جان مردم طبق ادعای دکتر قانعی وارد می‌شود؟ چه چیزی و چه نگرانی قانعی را وادار به دادن هشداری به این صراحت کرد؟ مسئولان بیمه کجا هستند؟ چرا دنبال پیگیری گایدلاین های کووید نیستند که به این راحتی رمدیسیویر و فاوی پیراویر و سوداک وارد این راهنماهای بالینی می‌شوند، درحالیکه مراجع معتبر جهانی کارایی این داروها را رد و بر عوارض آن تاکید کردند؟» 

این کانال پیش از این نوشته بود:« رمدیسیویر دارویی که این روزها با مقیاس وسیع برای درمان کووید استفاده می شود ، اصولا داروی درمان ابولا بوده که بخاطر عدم کارایی موثر کنار گذاشته شده است و دارای عوارضی است که بخشی از آن یعنی تهوع و استفراغ و برهم خوردن آنزیم های کبدی و عوارض کلیوی آن را اکنون می‌دانیم اما اینکه در نهایت این دارو چه عوارض بلند مدتی داشته باشد مشخص نیست.» 

این کانال در ادامه این مطلب از ریاست جمهوری و دیگر مسئولان مرتبط خواسته بود در ارتباط با این دارو تحقیق کنند :« از ریاست محترم جمهور و مدیران عامل بیمه هایی که در نهایت گرفتار عوارض ناشناخته آن در میان بیمه شده ها می‌شوند و انجمن های پزشکی می‌خواهم فی الفور نسبت به این دارو و هزینه و فایده آن تحقیق کنند، تا دریابند کشورهای پیشرو در حوزه دارو مثل آلمان چرا مثل وزارت بهداشت ما از این دارو استفاده نکرده و آن را در پروتکل های درمانی خود لحاظ نگردند، حتی مطالعه شود که در کشورهایی که این دارو مجوز استفاده اضطراری پیدا کرده است سطح استفاده و موارد استفاده چقدر بوده است.» 

انتقادها درباره استفاده گسترده این دارو که به نظر می‌رسد، طبق تحقیقات مختلف، حتی بر درمان کرونا اثر منفی نیز داشته باشد، درحالی است که «کیانوش جهانپور»، سخنگوی سازمان غذا و دارو چندی پیش گفته بود که داروی رمدسیویر توسط ۸ شرکت داخلی نیز تولید می‌شود. او تولید ‏ماهیانه داخلی را ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار دز عنوان کرده بود.

افزایش نگرانی ها درباره وضعیت کرونا در ایران
کرونا، با سویه ی جهش یافته‌اش «دلتا»، همچنان در ایران می‌تازد و آمارهای اخیر، از فوت 500 نفر در هرروز خبر می‌دهند. پیک پنجم کرونا درحالی سپری می‌شود که کادر درمان در ایران به شدت فرسوده شده‌اند و نگرانی‌ها درباره ورود سویه «لامبدا» در ماه‌های آینده نیز به مجموع نگرانی‌ها درباره این ویروس ویرانگر افزوده است. 

مهدی اسفندیار، روزنامه نگار حوزه سلامت در کانال تلگرامی «نه به عوام فریبی» درباره نحوه آمادگی قبل از ورود این سویه خطرناک کرونا نوشته است: « (باید) نسبت به تامین مکمل‌های آنتی اکسیدان اقدامات جدی صورت گیرد و بساط تمرکز روی داروهای گران قیمت و بی فایده و پر ضرر جمع شود.» 






انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : رمدسیویر
ارسال نظر

آخرین اخبار روز