تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۳.۷۳°  بیشینه ۱۴.۷۹°
۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹

چرا به ادبیات کودک و نوجوان توجه چندانی نمی‌شود؟

شاید بتوان گفت که یکی از بخش‌های مهم حوزه ادبیات کشور، ادبیات کودک و نوجوان است. این حوزه ادبی، با وجود اهمیت فراوان، مورد توجه قرار نگرفته است.
کد خبر: ۲۹۰۳۵
به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر، تلاش بسیاری از  متخصصان این حوزه به صورت جدی از سده نوزدهم و با توجه به بسترهای آن آغاز شد. این نوع ادبی، در سده بیستم تکامل یافت و به اوج خود رسید. 

به طور کلی، ادبیات کودک و نوجوان در ایران، جوان است و حوزه کاری گسترده‌ای دارد. پس از دوره مشروطه نویسندگانی مانند جبار باغچه‌بان، عباس یمینی شریف، محمود کیانوش و مهدی آذریزدی به مطالعه و خلق اثر در این حوزه پرداختند. 

 مسیر تکامل ادبیات کودک و نوجوان در یک نگاه کلی 
در دهه ۴۰ ادبیات کودک جایگاه بسیار خوبی داشت. در این سال، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین شورای کتاب کودک تشکیل شد. اعضای این شورا به نقد و بررسی آثار تألیف شده در حوزه ادبیات کودک پرداختند. 

در دهه 60 که دوره جنگ نیز بود، آثار ادبی که در زمینه ادبیات کودک و نوجوان تألیف می‌شود، رنگ و بوی جنگ پیدا کردند. 

در دهه 70 و با پیروزی ا نقلاب اسلامی، ادبیات کودک از گرایش جنگ خالی شد و مسیر آزادی را طی کرد.  بسیاری از شاعران و نویسندگان حوزه ادبیات کودک، شروع به نگارش آثار خود از زندگی و دنیای کودکان و نوجوانان کردند.  در این دوره، مجلات مختلفی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به فعالیت پرداختند. نهادهای مختلفی مانند انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نیز در این دوره شکل گرفت.

از دهه 80  تا کنون توجه چندانی به حوزه ادبیات کودک و نوجوان نشده است. در حال حاضر، ادبیات کودک به یک رشته تخصصی در دانشگاه تبدیل شده است.  این در حالی است که این گرایش از ادبیات هنوز در کانون توجه مسئولان و متولیان و کارشناسان این حوزه قرار  نگرفته است.  

نگرانی انجمن نویسندگان از تقلیل جایگاه ادبیات کودک
سال گذشته بود که انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به عنوان نهادی مدنی که رویدادهای عرصه فرهنگ و اندیشه را دنبال می‌کند، هشدار و نگرانی خود را بابت تقلیل و کاهش جایگاه ادبیات و هنر کودک و نوجوان در جشنواره‌های دولتی اعلام و سیاست‌گذاران فرهنگی را به اصلاح و تغییر این روند دعوت کرد.

این انجمن در بیانیه خود آورد: «در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، سال‌هاست که کتاب برنده کودک و نوجوان اعلام نشده و همچنین تعداد گروه‌های داوری کودک و نوجوان کاهش یافته است. در جشنواره شعر فجر نیز، شعر کودک و نوجوان امسال همچون سال گذشته، برنده‌ای نداشت و گروه‌های شعر خردسال، کودک و نوجوان در هم ادغام شد. جشنواره کتاب کودک و نوجوان و جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان چند سالی است در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به فراموشی سپرده شده و از برگزاری جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی تصویرگری کتاب کودک خبری نیست.

همچنین جشنواره‌های بین‌المللی فیلم و تئاتر کودک نیز با کوچک‌سازی همراه بوده‌اند. مشکلات اقتصادی که کشور و دولت را دچار تنگناهای گوناگون کرده است، بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما اولویت‌بندی صحیح، عالمانه و عادلانه اولین پیش‌شرط حذف، ادغام و کاهش جوایز و هزینه‌های جشنواره‌های فرهنگی است.»

نویسنده: مریم شکوهی‌نیا

پایگاه خبری تحلیلی اخبار معاصر 


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : ادبیات کودک
ارسال نظر

آخرین اخبار روز