تهران ۱۹.۸۴° كمينه ۱۹.۸۴°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲

پکن؛ چینی ها اکنون می توانند سه فرزند داشته باشند

بر اساس سیاست جدید چین، پکن به زوج‌های چینی اجازه می دهد تا بطور قانونی ۳ فرزند داشته باشند.
کد خبر: ۲۹۰۷۷

چین اعلام کرده است که این سیاست جدید برای جلوگیری از بحران جمعیتی این کشور گرفته شده است.

 مقامات پکن امیدوارند که این سیاست جدید شکوفایی اقتصادی و نفوذ جهانی چین را افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری اخبارمعاصر به نقل از یورونیوز، انونگذاران روز جمعه قانون تنظیم جمعیت و خانواده را بعنوان بخشی از چندین دهه تلاش حزب کمونیست حاکم برای تعیین تعداد افراد خانواده‌ها اصلاح کردند. این اصلاح تنها شش سال پس از آخرین تغییر صورت می‌گیرد.

چین از دهه ۸۰ میلادی خانواده‌ها را مجبور کرد تا یک فرزند داشته باشند، سیاستی که با تهدید به جریمه یا از دست دادن شغل اعمال می شد و منجر به سوء استفاده‌های گوناگون از جمله سقط جنین اجباری می شد. ترجیح خانواده‌ها برای داشتن فرزند پسر باعث می شد تا والدین، جنین‌های دختر را سقط کنند، اقدامی که باعث عدم تعادل گسترده در نسبت جنسی جمعیت شد. چین تا چند سال گذشته سیاست تک فرزندی خود را بعنوان سیاستی موفق معرفی می کرد که مانع افزایش ۴۰۰ میلیونی جمعیت این کشور شده است.

این قوانین نخستین بار در سال ۲۰۱۵ تسهیل شد و خانواده‌ها اجازه پیداکردند دو فرزند داشته باشند زیرا مقامات به پیامدهای خطرناک کاهش نرخ باروری اذعان کردند. ترس چین این است که کشور قبل از ثروتمند شدن، دچار پیری شود.

تعداد افراد در سن کار در چین طی یک دهه گذشته کاهش یافته و در مقابل به تعداد سالمندان افزوده شده است. آمارها نشان می دهد که در سال گذشته ۱۲ میلیون نوزاد در چین متولد شده‌اند که نسبت به تولد ۱۴.۶ میلیون نوزاد در سال ۲۰۱۸، میزان موالید ۱۸ درصد کاهش داشته است.

چینی‌های بالای ۶۰ سال تعدادشان ۲۶۴ میلیون نفر است که ۱۸.۷ درصد جمعیت کشور را در سال ۲۰۲۰ تشکیل می دادند که ۵.۴۴ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۰ است. همچنین جمعیت در سن کار طی یک دهه گذشته از ۷۰.۱ درصر به ۶۳.۳ درصد کاهش یافته است.

تغییر قانون از تک فرزندی به دو فرزندی به افزایش موقت زایمان در چین انجامید اما این تغییر زودگذر بود و تعداد زایمان ها همچنان رو به کاهش گذاشت.

اکنون کنگره ملی خلق سیاست های جدیدی را در زمینه کمک‌های مالی،‌ مالیاتی، تحصیل برای زنان و خانواده‌ها در نظر گرفته است تا آنها را تشویق به فرزند آوری کنند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز