تهران ۵.۹۹° كمينه ۵.۹۹°  بیشینه ۷.۷۹°
۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵

رضوانی فر هم به سرنوشت صالحی دچار شد!

کد خبر: ۲۹۱۰۰
در شرایطی که محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت روحانی آخرین روزهای کاری اش در این سمت را می‌گذراند، برکناری دقیقه نودی رضوانی‌فر، مدیرعامل شستا، سوابق دیگری از این دست عزل و نصب‌های وزیر رفاه را به خاطر آورد. 

به گزارش اخبارمعاصر، گفته‌های «محمد رضوانی فر»، مدیرعامل عزل شده‌ی شستا به خبرگزاری فارس، بسیاری را به یاد برکناری زودهنگام «میعاد صالحی»، مدیرعامل پیشین صندوق بازنشستگی کشوری در سال 98 انداخت. فردی که افشاگری را به عنوان رویکرد مدیریتی اش برگزیده کرده بود و پیش از انتشار اسنادی دیگری برکنار شد. 

 وزرای پیشنهادی حجت الاسلام رئیسی، در صف رای اعتماد مجلس شورای اسلامی هستند و «حجت الله عبدالملکی» نیز، یکی از این گزینه‌های پیشنهادی است که با توجه به نظر مثبت عده ای از نمایندگان از شانس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخوردار است. در شرایطی که دفاع از گزینه‌های پیشنهادی و رای اعتماد به آن‌ها، سرخط اخبار رسانه‌هاست، یک برکناری نگاه‌ها را به سمت شستا جلب کرد: «محمدرضوانی فر»، مدیرعامل این شرکت زیر مجموعه وزارت رفاه با حکم محمد شریعتمداری برکنار شد و «سید ضیاءالدین شجاعی برهان»،دیگر عضو هیات مدیره، به سرپرستی شستا منصوب شد. 

علت برکناری: مقابله با دریافت زودتر از موعد سهام
«محمد رضوانی فر» که از سال 97 این سمت را برعهده داشت، حال پس از برکنار شدن و در گفتگو با «خبرگزاری فارس» از دلایلی گفت که به نظرش این تحول یک شبه را در شستا رقم زد: «چیزی که بنده می‌دانم، علت این برکناری، پیگیری سازمان تامین اجتماعی برای دریافت سود سهام زودتر از موعد قانونی از شستا بوده است.»

 به گفته رضوانی فر، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی یک شرکت بورسی است و براساس اساسنامه نمونه بورس، قانون تجارت و قانون بازار سرمایه، نمی‌تواند با سهام دارانش رفتاری غیرمساوی داشته باشد و سود عده ای از سهام داران را زودتر از موعد پرداخت کند. او در ادامه به این رسانه گفته است قبل از بورسی شدن این شرکت، شستا «حیاط خلوت» عده ای از مدیران بوده و اکنون دیگر نمی‌توان هرزمان و بدون سازوکار مشخص به منابع آن دست اندازی کرد. 

این مدیرعامل سابق شستا در ادامه گفته: «نباید اینگونه باشد که یک سازمانی دولتی بگوید چون من احتیاج دارم، برای رفع این احتیاج از شستا پول بر می‌دارم. برای این کار یا باید دارایی منتقل می‌شد و یا سازوکار قانونی برای آن طراحی می‌شد و این درخواستی بود که دوستان دنبال می‌کردند. سازمان بازرسی اعلام کرد سازمان تامین اجتماعی اجازه برداشت بیش از سهم خود از سود ندارد و از هر فرد مطلعی بپرسید متوجه می‌شوید که این درخواست خلاف قانون بوده است.» 
رضوانی دلیل دیگری هم برای برکناری اش عنوان کرده است: «پیگیری پرونده‌های حقوقی در فقره ایران‌سازه و خیلی از موضوعات دیگر حتماً در ایجاد دشمنی برای ما بی‌تأثیر نبوده است. بخشی از این بی‌اخلاقی‌ها در فضای رسانه‌ای کسانی هستند که ذی‌نفع در پرونده ایران‌سازه بودند. مستندات آن در سازمان بازرسی، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و... وجود دارد و همه مطلع هستند.» او وعده داده است با گذر زمان و در دولت جدید مشخص می‌شود «چه‌کسانی به‌دنبال چه‌چیزی بوده اند.» 

به گزارش «اقتصادنیوز»، روایت طرف مقابل اما این است که «رضوانفر در پرداخت منابع مورد نیاز برای پرداخت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تعلل کرده و تامین اجتماعی نیازمند حداقل 5 هزار میلیارد تومان منابع در ماه برای پرداخت حقوق بوده است». این گفته‌ها و عزل لحظه آخری رضوانی فر از آنجا عجیب به نظر می‌رسد که شریعتمداری پیش از این رضایت خود را از عملکرد رضوانی فر ابراز کرده بود. 

صالحی، مدیرجوان دیگری که به خاطر افشاگری برکنار شد
عزل رضوانی فر که یکی از جوان‌ترین مدیران یک دهه اخیر این مجموعه به شمار می‌رفت و گفته‌هایش درباره مقابله برخوردها و عملکردهای غیرقانونی، برای بسیاری یادآور عزل سوال برانگیز مدیر دیگری از زیرمجموعه‌های همین وزارت خانه بود. 

میعاد صالحی، مدیرعامل سابق صندوق بازنشستگی کشور، که او نیز از مدیران جوان شرکت‌های زیرمجموعه وزارت رفاه به شمار می‌رفت، در سال 98 و به صورت زودهنگام از سوی شریعتمداری عزل شد. فردی که باوجود ریاست چهارماهه اش بر این سمت، تبدیل به مدیری جنجالی شده بود که دست به افشاگری از اتفاقات درون مجموعه تحت ریاستش می‌زد. 

صالحی در مدت مدیریتش به این سمت، برای اولین بار مدارک تحصیلی مدیران صندوق و شرکت‌های تابعه را منتشر کرده بود. او همچنین برای اولین بار جمع حقوق و مزایای مدیران صندوق و شرکت‌های تابعه اش را نیز برملا کرد. از دیگر اقدامات صالحی انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های صندوق بازنشستگی کشوری بود. اعمالی خلاف عادت که نشان از رویه ای جدید و بی سابقه در این مجموعه داشت. 

این مدیر جوان اما، پس از انتشار یک توییت و وعده‌ی انتشار کردن اسنادی دیگر، ناگهان از سوی شریعتمداری برکنار شد. صالحی در این توییت نوشته بود:  «هرچه امور صندوق بازنشستگی را شفاف‌تر می‌کنیم، فشارها و تخریب‌ها نیز بیشتر می‌شود. گام مهم بعدی، انتشار جزییات پرونده‌ها و پروژه‌های چندصد و چندهزار میلیارد تومانی است.»

 صالحی، پیش از عزل شدنش، بارها انتشار این اسناد را عاملی برای فشار بر خود خوانده بود. اگرچه از دیگر حواشی برکناری او، صحبت‌ها پیرامون نامرتبط بودن مدرک و سوابق صالحی به این سمت بود اما همزمانی وعده‌ی صالحی به انتشار اسنادی دیگر با برکناری اش می‌تواند سرنخی برای دلایل این عزل زودهنگام باشد. 

این عزل و نصب‌های دوراز ذهن، خبر از تعارضاتی می‌دهند که پرده افتادن از آن ها، حقایق مهمی را درمورد وضعیت این مجموعه روشن می‌کند. تامین اجتماعی به همراه شرکت‌های مربوط به آن از جمله سازمان‌های پرحاشیه است و اخبار و تحلیل‌های مختلف از وضعیت مالی آن نشان می‌دهد از وضعیت خوبی نیز برخوردار نیست. از ادعای ورشکستگی تا گفته‌های تحلیل گران مبنی بر فاسد در این سازمان و زیرمجموعه‌هایش، حرف و حدیث بسیار است و اخبار عزل و نصب‌ها و اظهارات برخی مدیران خط شکن، بر جزییات بیشتری از عملکرد و وضعیت این مجموعه نور می‌اندازد. 



انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز