تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴

دلایل داغ شدن بیش از حد لپ تاپ ها

کد خبر: ۲۹۹۴۳

 تهویه ضعیف

احتمالاً علت اصلی دمای بالا و گرم شدن بسیاری از لپ تاپ‌ها تهویه ضعیف باشد. در صورتی که  لپ تاپ خود را بر روی فرش، بالش، پتو یا پاهایتان می‌گذارید، ممکن است منافذ ورود و خروج هوا مسدود شود که باعث بالا رفتن دما می‌شود. به همین دلیل بهتر است همیشه از لپ تاپ خود بر روی سطوح صاف و سخت استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید از کول پدهای مجهز به فن استفاده کنید.

گرفتگی مجرای هوا و فن‌ها

هرچقدر هم که در نگه داری لپ تاپ خود کوشا باشید، نمی‌توانید از شر گرد و خاک خلاص شوید. به مرور گرد و خاک و دیگر آلودگی‌های محیط بر روی مجاری هوا و اجزایی چون فن، حرارت گیر و دهانه‌های ورود و خروج هوا می‌نشینند که باعث کاهش گردش هوا و در نتیجه آن بالا رفتن دما می‌شود. در صورتی که صدای چرخش فن به خوبی شنیده می‌شود اما حجم هوای خروجی از لپ تاپ بسیار کم است، شانس گرفتگی آن وجود دارد. به همین دلیل، از هوای فشرده برای تمیز کردن مجرای هوا استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از بلوور (دمنده) و کمپرسور هوای فشرده مورد استفاده برای تمیز کردن اتومبیل استفاده کنید. هشدار: هرگز از سشوار، جاروبرقی و اسپری‌های شیمیایی (اسپری ناهید و...) برای تمیز کردن لپ تاپ استفاده نکنید.

 خرابی یا ضعیف شدن فن، خشک شدن خمیر رسانای گرما

بسیاری مواقع با گذشت چند سال از تولید، فن لپ تاپ و همچنین خمیر ناقل گرما کارایی اولیه خود را از دست می‌دهد که باعث افزایش دما می‌شود. صدای غیر عادی فن علی رغم تمیز بودن نیز می‌تواند نشان از خرابی آن باشد. برای رفع این مشکل، می‌توانید فن لپ تاپ را با یک نمونه نو تعویض کنید.  همچنین تعویض خمیر رسانای گرما می‌تواند سودمند باشد.

هشدار: هرگز از خمیرهای متفرقه چینی استفاده نکنید، چراکه خیلی زود کارایی خود را از دست می‌دهند یا از همان ابتدا عملکرد خوبی ندارند. برای این کار از خمیرهای شناخته شده چون دیپکول، کولرمستر، گرین و... استفاده کنید.

نصب نبودن درایور یا استفاده از درایور قدیمی

نصب نبودن درایور مناسب و به روز می‌تواند باعث شود اجزای لپ تاپ (چون CPU و گرافیک) همواره با حداکثر توان خود یا در حالت غیر بهینه کار کنند که خود باعث بالا رفتن دما و مصرف باتری می‌شود. البته گاهی درایورهای جدید خود می‌توانند علت افزایش دما باشند، در این صورت به نسخه قبلی آن بازگردید. برای رفع این مشکل از درایور اجزای لپ تاپ را  از وب سایت سازنده دریافت و نصب کنید. هرگز از درایورهای غیر اختصاصی و قدیمی استفاده نکنید. 
مشکلات نرم افزاری و کُهنگی سیستم عامل

گاهی خطاهای نرم افزاری و برنامه‌های معیوب باعث می‌شوند CPU لپ تاپ شما همواره درگیر باشد که خود باعث افزایش دمای آن می‌شود. همچنین اجرای ناخواسته برنامه‌ها با راه اندازی ویندوز می‌تواند باعث افزایش لود پردازنده و در نتیجه آن افزایش دما شود. برای رفع این مشکل، برنامه‌های ناقص یا معیوب را به طور کامل پاک کنید. با بررسی لیست StartUp ویندوز مانع از اجرای ناخواسته برنامه‌های غیر ضروری شوید. در صورت خرابی سیستم عامل یا سپری شدن مدت طولانی از نصب ویندوز، مجدداً نسبت به نصب ویندوز و برنامه‌ها اقدام کنید.

 استفاده از آنتی ویروس‌های سنگین

از آنجایی که معمولاً سخت افزارهای لپ تاپ ضعیف‌تر از PC هستند، برخی از آنتی ویروس‌ها و برنامه‌های امنیتی برای نصب بر روی لپ تاپ مناسب نیستند و باعث لود شدید CPU می‌شوند که یکی از عواقب آن افزایش دمای CPU است. برای رفع این مشکل،  از آنتی ویروس‌های سبک و کم حجم بر روی لپ تاپ استفاده کنید.

  آلودگی به بدافزار

در صورتی که Task Manager ویندوز استفاده شدید از منابع سخت افزاری چون CPU و گرافیک را نشان می‌دهد اما پردازش‌های آن برای شما آشنا نیست، آلودگی به بدافزارها، به ویژه بدافزارهای CryptoMining مطرح است. این بدافزارها از قدرت پردازشی لپ تاپ شما برای استخراج ارزهای مجازی و کسب درآمد استفاده می‌کنند.

برای رفع این مشکل، یک آنتی‌ویروس قوی و به روز لپ تاپ خود را اسکن کنید. در صورتی که از آنتی ویروس‌های متفرقه یا آنتی‌ویروس خود ویندوز استفاده می‌کنید، یک آنتی‌ویروس دیگر را امتحان کنید.

منبع: دنیای فناوری

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : لپ تاپ داغ شدن
ارسال نظر

آخرین اخبار روز