تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴

کساد بازار لوازم‌التحریر در دوران کرونایی

در بحث عرضه و تقاضا رکود کاملی بر بازار لوازم‌التحریر حاکم است.
کد خبر: ۳۰۰۲۲

کساد بازار لوازم‌التحریر در دوران کرونایی

به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر، محمد یقینی، مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی با اشاره به شرایط بازار نوشت‌افزار گفت: در حال حاضر در بحث عرضه و تقاضا رکود کاملی بر بازار حاکم است. این شرایط بیش از همه متأثر از وضعیت شیوع کرونا و همچنین نامشخص بودن وضعیت بازگشایی مدارس است.

وی گفت: پیش از این بازار حالت تدافعی و احتیاطی داشت. بسیاری از تولیدکنندگان یک میزان حداقلی تولید کرده و برای ادامه کار دست نگاه داشته‌ بودند؛ چرا که به اوضاع بدبین بودند، بعد از اعلام خبرهای شیوع کرونا و اما و اگرهایی که در رابطه با بازگشایی مدارس وجود دارد، تقاضایی از سوی مردم و مغازه‌داران در بازار نیست. اجناسی که عرضه می‌شوند، عموماً محصولاتی است که در سال گذشته تولید شده یا حداقلی است که تولیدکنندگان در این مدت تولید کرده‌اند.

مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت در پاسخ به این پرسش که تولیدات انواع نوشت‌افزار در سال جاری چه میزان کاهش داشته است نیز توضیحاتی داد و تصریح کرد: اگر میزان تولید در برخی از اقلام در سال گذشته 30 درصد بود، امسال این میزان نصف شده است. در برخی از اقلام مانند جامدادی، میزان تولید به صفر رسیده است.

یقینی همچنین به طرح مشق احسان  افزود: در سال گذشته این طرح از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انجام شد که کمکی به رونق چرخه تولید بود، آن هم در شرایطی که بازگشایی مدارس منتفی شده بود. اما امسال این طرح با توجه به دغدغه‌های ستاد برای بحث تولید واکسن، برگزار نمی‌شود.  

وی از ارائه بسته پیشنهادی به وزرای صنعت، ارشاد و کار خبر داد و اضافه کرد: الان زمان آن است که تشکل‌‎ها و انجمن‌های مردمی براساس مشکلاتی که دارند، پیشنهادات خود را ارائه دهند. اگر هر کدام از وزارتخانه‌ها پذیرای پیشنهادات مردمی باشند، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. اگر آنها آمادگی این تعامل را داشته باشند، کارها خوب پیش خواهد رفت. در برنامه برخی از وزرا مانند وزارت ارشاد، سپردن کار به جریان‌های مردمی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در این حوزه به خوبی دیده می‌شد. اگر دستگاه‌های دولتی ورودهای تنظیم‌گری، حمایت‌کنندگی و تقویت جریان‌های مردمی و سپردن کار به آنها را داشته باشد، به نتایج خوبی خواهیم رسید. 

یقینی همچنین یادآور شد: پیشنهاد عملیاتی و دقیق در این حوزه دادن، کار سختی است. ما مانند خیلی از صنایع سهم‌خواهی عجیب و غریبی نداریم. بسیاری از صنایع و بازارهایی که در کشور از کرونا آسیب جدی دیده‌اند. اگر موضوع واکسیناسیون با انجام شود و محدودیت‌ها روز به روز کمتر شود، بیشترین کمک به صنایع مختلف خواهد بود. از سوی دیگر، وقتی شرایط بازار سخت می‌شود، به همکاران توصیه می‌کنیم که استراتژی تدافعی به کار ببرند و به جای اینکه جنس را تبدیل به محصول کنند، صبر کنند و از سوی دیگر، می‌توانند در این مدت اشکال‌یابی کنند و به سمت کارهای جدیدی بروند که پیش‌تر فرصت انجام آن را نداشتند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا علی‌رغم موفقیت‌هایی که در تولید نوشت‌افزار در داخل کشور داشتیم گفت: یکی از مزیت‌هایی که ما در حوزه صادرات داریم، هزینه تمام شده محصولات است. اما از سوی دیگر، دو کشور هند و چین که قطب تولید نوشت‌افزار در جهان هستند، کشورهای منطقه را تسخیر کرده‌اند. در حال حاضر داریم بازار کشورهای منطقه و ذائقه مصرف‌کننده را بررسی می‌کنیم. 

یقینی معتقد است صادرات امر پیچیده‌ای است که حتماً باید با مطالعه و بررسی این کار انجام شود. امید داریم که نهادهای مربوطه در این زمینه به کمک تولیدکنندگان بیایند و زمینه را با همکاری انجمن‌های مردمی باز کنند. 


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : لوازم التحریر
ارسال نظر

آخرین اخبار روز