تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰

سد زاینده رود 20 درصد آب دارد

در شهریور ماه، بارشی پیش‌بنی نشده و در پاییز هم بارش ها با تأخیر خواهد بود.
کد خبر: ۳۰۰۲۶
 بر اساس گزارشات دریافت شده، منصور شیشه فروش – مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان-  با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰۹ میلیمتر میانگین کل بارش ها در استان اصفهان گزارش شده است، اظهار کرد: این میزان بارش نسبت به بلندمدت حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه میزان کاهش بارش ها در سرچشمه های آبی تا کمتر از ۴۵ درصد گزارش شده است، افزود: در مناطق غرب و شمال استان نیز افزایش دما داشته ایم و بیش از ۹۸ درصد از مساحت استان تحت تأثیر خشکسالی است.

به گفتة مدیرکل مدیریت بحران استانداری: دمای هوا صبح ها کمی خنک تر و مثل دمای نرمال شده است، اما بعد از ظهرها یک درجه نسبت به نرمال افزایش دارد و تا پایان شهریورماه نیز همینطور خواهد بود.

شیشه فروش، با بیان اینکه شرایط اقلیمی استان طوری است که در پاییز و زمستان گذشته و بهار امسال بارشی نداشتیم، ادامه داد: افزایش دما بین دو تا سه درجه سانتیگراد در ماه های تابستان امسال گزارش شد که بیشتر در مناطق بالا دست بود.

وی با اعلام اینکه سد زاینده رود فقط ۲۰ درصد آب دارد، گفت: با افزایش دما در تابستان با قطعی و افت فشار آب مواجه بودیم و برخی مناطق شهر اصفهان با تانکر آبرسانی شد و در حال حاضر نیز ۳۲۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: ۴.۳ متر مکعب کمبود آب شرب در طرح آبرسانی اصفهان بزرگ شامل ۵۷ شهر و ۳۸۰ روستای استان داریم.

وی با بیان اینکه خشکی، گرمای هوا، نبود بارش ها و وزش بادهای فصلی و گرم باعث افزایش گرد و غبار در استان شده، تصریح کرد: ۱۶ کانون گرد و غبار در استان شناسایی و مطالعه شده که یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار وسعت آنها است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون به علت خشکی هوا و وزش بادها ۴۵ روز ناسالم در شهر اصفهان داشتیم، گفت: منشأ روزهای ناسالم اصفهان کانون های گرد و غبار بود. علاوه بر آن به دلیل عدم بارش ها، خشکی رودخانه زاینده  رود و عدم تأمین آب برای بخش کشاورزی، حدود صد هزار هکتار از اراضی حاصلخیز استان کشت نشده و این  اراضی ها تبدیل به کانون های گرد و غبار محلی و نقطه ای در استان شده است.

وی با بیان اینکه گرمای هوا، خشکی و عدم بارش ها همچنین باعث فقر پوشش های گیاهی در استان شده است، گفت: وقوع پدیده حریق در مراتع استان تشدید شده است، به طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۳ حریق در مراتع اتفاق افتاد و ۱۵۵ هکتار از مرتع های استان دچار آسیب شد.

شیشه فروش با بیان اینکه ۹۰ درصد از حریق ها در شهرستان سمیرم در جنوب استان و همچین در غرب استان اتفاق افتاده است، گفت: علت اصلی بروز حریق در مراتع استان خطاهای انسانی است.

  پایگاه خبری تحلیلی اخبار معاصر

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : سد زاینده رود
ارسال نظر

آخرین اخبار روز