تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۳.۷۹°
۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴

۵۵ نشانه "کووید طولانی"

به تازگی مطالعه ای انجام گرفته که در آن نتایج هزاران مطالعه در مورد اثرات کووید طولانی مدت را مورد بازبینی قرار گرفته است. متخصصان ۴۷ هزار و ۹۱۰ بیمار ۱۷ تا ۸۷ سال را مورد بررسی قرار دادند.
کد خبر: ۳۰۱۳۵
۵۵ نشانه

متخصصان علوم پزشکی در یک مطالعه جدید به ۵۵ تاثیر "کووید طولانی" بر بدن پی بردند. 

به گزارش پایگاه خبری معاصر به نقل ار ایسنا، براساس مطالعه ای که اخیرا در بخش گزارش های علمی نشریه "نیچر" به چاپ رسیده، یکی از مشخصه های بیماری کووید-۱۹ که آن را متفاوت ساخته این است که حتی افراد مبتلا به نوع خفیف بیماری که در بیمارستان بستری نشده اند نیز تا مدت زمانی نسبتا طولانی از عوارض جانبی و علائم بیماری شکایت دارند.

مطالعاتی که تاکنون انجام گرفته نشان می دهد حدود یک سوم از بزرگسالان مبتلا به کووید-۱۹ با علائمی از بیماری مواجه هستند که ممکن است بیش از دو هفته ادامه داشته باشد.

نتایج یک مطالعه در انگلیس نشان داد که ۲۵ درصد از افراد بین ۳۵ تا ۶۹ سال پنج هفته پس از تشخیص بیماری هنوز با علائم آن مواجه بودند. همچنین در صورت بستری شدن در بیمارستان به احتمال زیاد ماه ها بعد از ترخیص شدن همچنان علائم بیماری کووید-۱۹ ادامه خواهد داشت.

این علائم بیماری که برای طولانی مدت ادامه پیدا می کند، دقیقا چیست؟

به تازگی مطالعه ای انجام گرفته که در آن نتایج هزاران مطالعه در مورد اثرات کووید طولانی مدت را مورد بازبینی قرار گرفته است. متخصصان ۴۷ هزار و ۹۱۰ بیمار ۱۷ تا ۸۷ سال را مورد بررسی قرار دادند.

آنان دریافتند که شایع ترین عارضه جانبی طولانی مدت بیماری کووید-۱۹ احساس خستگی است که ۵۸ درصد از افراد حاضر در این مطالعه را تحت تاثیر قرار داده است.

طبق این بررسی همچنین ۲۵ نشانه شایع کووید طولانی نیز به شرح زیر است:

خستگی (۵۸ درصد)، سردرد (۴۴ درصد)، اختلال نقص توجه (۲۷ درصد)، ریزش مو (۲۵ درصد)، تنگی نفس یا مشکل در تنفس (۲۴ درصد)، از دست دادن حس چشایی (۲۳ درصد)، از دست دادن حس بویایی (۲۱ درصد)، افزایش تعداد تنفس بعد از فعالیت یا تنفس شدید/نفس نفس زدن/تعریق (۲۱ درصد)، درد مفاصل (۱۹ درصد)، سرفه (۱۹ درصد)، تعریق (۱۷ درصد)، حالت تهوع یا استفراغ (۱۶ درصد)، درد قفسه سینه (۱۶ درصد)، از دست دادن حافظه (۱۶ درصد)، از دست دادن قدرت شنوایی یا شنیدن صدای زنگ در گوش (۱۵ درصد)، اضطراب (۱۳ درصد)، افسردگی (۱۲ درصد)، اختلالات گوارشی (۱۲ درصد)، کاهش وزن (۱۲ درصد)، مشکلات پوستی (۱۲ درصد)، افزایش ضربان قلب در حالت استراحت (۱۱ درصد)، تپش قلب (۱۱ درصد)، درد (۱۱ درصد)، تب متناوب (۱۱ درصد) و اختلال خواب (۱۱ درصد).

به نوشته ایسنا به نقل از fox8، همچنین کووید طولانی ممکن است با ۳۰ علامت دیگر همراه باشد که کمتر شایع هستند که از آن جمله می توان به اختلالات روانی و نارسایی کلیوی اشاره کرد.
انتهای پیام
انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز