تهران ۱۳.۷۳° كمينه ۱۳.۷۳°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
بررسی مصوبات شورای عالی آب کشور (1)

صورتجلسه نخست شورای عالی آب کشور بازگوکننده چیست؟ + تصویر صورتجلسه

کد خبر: ۳۰۱۴۲



به گزارش پایگاه خبری معاصر، آنچه که در ابتدا در ترکیب اعضای شورای عالی آب خودنمایی می‏کند، جامع ‏بودن اعضای این شورا به ویژه حضور رییس سازمان مدیریت و برنامه ‏ریزی و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و دو نفر متخصص آب و کشاورزی می‏باشد. در بند (3) مصوبات نخستین جلسه، تشکیل کمیته تخصصی شورا مصوب شده است.

داریوش مختاری کارشناس ارشد حوزه مدیریت آب در این خصوص به پایگاه خبری معاصر گفت:

 نخستین جلسه شورای عالی آب کشور در تیرماه سال 1381 یعنی به طور تقریبی دو سال پس از تصویب قانون تشکیل این شورا برگزار شده است. آیا تشکیل کمیته تخصصی می‏تواند زمینه‏ ساز حذف سازمان مدیریت و برنامه‏ ریزی کشور از فرایند تصویب طرح‏‌های بخش آب باشد و به احتمال سبب شود رعایت دستورالعمل‏ های فنی این سازمان به حاشیه برود و مانع طی کردن فرایندهای لازم برای انجام مطالعات پروژه‏ های بخش آب مطابق دستورالعمل ‏های این سازمان شود؟

 پرسش حقوقی دیگری که پیش می ‏آید این است که آیا حضور رییس سازمان محیط زیست سبب نمی‏‌شود که دستورالعمل ‏ها و ضوابط محیط زیستی رعایت نشوند؟ حضور نماینده قوه مقننه نیز می ‏تواند نفی کننده اصل تفکیک قوا باشد، به ویژه آنکه در این شورا نقش ناظر را دارد و همان کار نظارت بر عملکرد قوه مجریه که وظیفه مجلس است به سادگی در امضای یک نفر نماینده مجلس در این شورا خلاصه می ‏شود و امضای ایشان برابر با تایید مصوبات شوراست.

 در نتیجه حضور اعضای دستگاه های نظارتی در شورای عالی آب، عملا رفع کننده مسولیت قانونی این دستگاه می‏باشد. 

مختاری در ادامه گفت: صورتجلسه نخست اساسا نشان می‏دهد که شبهات حقوقی فحوایی فراوانی بر شورای عالی آب وارد است. 

اگر چه انگیزه تشکیل این شورا، پدیدآوردن هماهنگی بین دستگاه ‏های اجرایی بوده است ولی این هماهنگی نمی ‏باید نفی ‏کننده استقلال دستگاه ‏های ناظر یا استقلال قوا می ‏بود؛ اتفاق ناگواری که در این سال‏ ها در متن این شورا پدید آمده و یک ساده ‎انگاری در قانون‏ نویسی، شالوده مشکلات فراوان بعدی در بخش آب کشور شده است؛ مشکلاتی که به احتمال در ارزیابی مصوبات بعدی شورا، بیشتر خودنمایی خواهند کرد.
 
صورتجلسه نخست شورای عالی آب کشور بازگوکننده چیست؟ + تصویر صورتجلسه

صورتجلسه نخست شورای عالی آب کشور بازگوکننده چیست؟ + تصویر صورتجلسه

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز