تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۸.۷۹°
۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰

جزئیات اولین اجرای عربی فصل شیدایی در عراق / انگار عراقی ها کم حوصله تر از همه هستند

نمایش میدانی فصل شیدایی با نام قیامة‌الارض در عراق اجرا شد و با استقبال خوب مخاطبان روبرو شد.
کد خبر: ۳۰۲۴۶
به گزارش پایگاه خبری معاصر به نقل از  موج نیوز، نمایش میدانی  فصل شیدایی» امسال برای اولین بار در شهر بغداد و صرفا برای مخاطبان عراقی با نام «قیامة الارض» اجرا شد. این نمایش میدانی کمتر از چند هفته دیگر دوباره در عراق اجرا خواهد داشت.  

سعید اسماعیلی کارگردان فصل شیدایی  در مورد  اجرای این نمایش در عراق گفت: «حدود بیست سال است که این گونه اجرای میدانی یا محیطی را انجام می‌دهم که در دو سوم از شهرهای ایران هم اجرا شده است. اتفاق بزرگی است که به گونه‌ای پرمخاطب‌ترین نمایش ایران نام گرفته و حدود چهل و پنج روز پیش در کشور عراق هم اجرا شد و قرار است که در اوایل مهرماه در شهر بغداد مجددا اجرا شود.

وی در مورد تعداد روزهای اجرای فصل شیدایی در عراق گفت: پیش از این ده اجرا در بغداد داشتیم و در روزهای پیش رو هم دوازده اجرا خواهیم داشت.»

بیش از بیست هزار عراقی، فصل شیدایی را دیدند

کارگردان فصل شیدایی (قیامة‌الارض) در مورد استقبال تماشاگران عراقی از فصل شیدایی گفت: من خیلی امیدی به موفقیت در آن کشور نداشتم چرا که مردمانش خیلی اهل نشستن و تمرکز نیستند و بیشتر در حرکتند؛ ولی اتفاق خوبی رخ داد و به طور متوسط هر شب حدود دو هزار نفر به تماشای کار می آمدند و برایم جالب بود که بلند نمی‌شدند و برنامه را ترک نمی‌کردند.

اسماعیلی در مورد زبان اجرای فصل شیدایی در عراق و بازیگران آن گفت: این اولین باری نبود که در عراق اجرا داشتیم بلکه پیش از این در مسیر پیاده روی اربعین و تقریبا برای مخاطب ایرانی اجرا می‌کردیم. اما این اجرا، اولین اجرای ما برای مردم و مخاطبان صرفا عراقی و با بازیگران عراقی و به زبان عربی بود. البته تیم فنی از ایران بودند.

وی در مورد تجربه کارگردانی اش با بازیگران عراقی و تغییرات احتمالی به نسبت مخاطب متفاوت کار گفت: کار بسیار سختی بود. ما خیلی زود به این ننتیجه رسیدیم که مردمان عراقی خیلی تمایل ندارند که به طور متمرکز برای شنیدن یک داستان از ابتدا تا انتها بنشینند. بر همین اساس، کارکردن با ایشان هم سخت است و به همین دلیل باید با سرعت بیشتری صحبت کرد و در حداقل زمان، بیشترین اطلاعات را داد. فضای ذهنی‌شان خیلی هیجانی است و از رجزخوانی و اشعار حماسی لذت می برند. ما هم با این مخاطب‌شناسی، زمان کار را کوتاهتر کرده و بُعد حماسی آن را افزایش دادیم. اگرچه همه دنیا کم حوصله شده‌اند اما انگار عراقی ها کم حوصله‌تر از همه هستند و سرعت دادن به کار اهمیت زیادی داشت.

استفاده از بازیگران عراقی در یک نمایش ایرانی

کارگردان فصل شیدایی در مورد استفاده از بازیگران حرفه‌ای برای نسخه عربی آن گفت: مدل این پروژه اینگونه است که همه را در دل یک نمای باز (لانگ شات) می بینیم و بر روی بازیگران تمرکز (فوکوس) خاصی نیست؛ بنابراین نیازی به بهره بردن از بازیگران حرفه‌ای نداشتیم و از نابازیگران استفاده کردیم. اما راوی این کار آقای دکتر میمون خالدی بود که از بزرگان تئاتر عراق هستند.

وی در مورد نحوه برگردان متن فصل شیدایی از فارسی به عربی گفت: ترجمه این اثر هم کار پیچیده‌ای نبود. دوبله ایران روزگاری در اوج بوده و هنوز هم از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. در نسخه فارسی کار از دوبلورهای درجه یکی همچون مرحوم زنده یاد پرویز بهرام و احمد رسول‌زاده استفاده کردیم. در نسخه عربی هم از مترجمان و دوبلورهای خیلی خوب ایرانی بهره بردیم. معاونت برون مرزی صدا و سیما دوبلورهای بسیار خوب و موفقی دارد و تیمی که برای تبدیل متن از فارسی به عربی به کمک ما بودند از عرب زبانان عراقی مثل آقای خُزایی و صراف بهبهانی بودند ؛ که هم به زبان عربی و هم به لهجه عراقی مسلط بودند و در بغداد هم این حس برای مخاطب ایجاد نشد که یک ایرانی آن را ترجمه کرده و خوانده است. 

سعید اسماعیلی در پاسخ به اینکه آیا از طرف مخاطبان و یا علمای عراقی ایرادی نسبت به محتوای کار گرفته نشد، گفت: خوشبختانه هیچ مشکل روایی نداشتیم و چون با دقت همه موارد را بررسی کرده بودیم، نه از لحاظ اجرا و گویش و نه از منظر اصل ماجرا و روایت، هیچ ایرادی به کار گرفته نشد.

پایگاه خبری تحلیلی اخبار معاصر

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : فصل شیدایی عراق
ارسال نظر

آخرین اخبار روز