تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶

چرا آتش سوزی مراتع و جنگل‏‌های فارس افزایش یافته است؟

دوازده عامل آتش سوزي در جنگل ها و مراتع به بیان ساده
کد خبر: ۳۰۲۸۶
به گزارش پایگاه خبری معاصر و به گفته آرش مهدوي، مدیر روابط عمومي اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري فارس، علل و عوامل ايجاد آتش سوزي در جنگل ها و مراتع به بیان ساده به شرح زیر می‏باشند:

یک- برخي چوپانان يك دفعه بِنَا به دلايلي از گله غافل شده و گله را پراكنده مي کنند و عجله مي  كنند تا گَله را گرد هم آورند و فراموش مي کنند كه آتش را خاموش كنند. گاهی غذا را روي آتش مي گذارند كه گرم شود و به سراغ گله مي روند و آتش را براي دقايقي رها مي كنند و با وزش باد، آتش سوزي آغاز مي شود.

دو-وجود معتادان و رهاكردن آتش پس از اطمینان از نتيجه اولیه خاموش بودن آن و يا خوابيدن آنها در كنار آتش و سپس سرايت آتش به اراضي اطراف در آتش گرفتن این عرصه ها نقش داشته است.

سه-گاهی، اختلافات حدود عرفي مرتعي بين مرتعداران زمینه آتش زدن عمدی مراتع را فراهم می کند. 

چهار-افزايش قيمت گوشت باعث شده است كه برخي از اهالي روستا كه در شهرها زندگي مي كنند گوسفند و بزغاله خريداري كرده و آنها را به دست چوپان بسپارند تا درآمد جدید به دست بیاورند. اما تمام عرف هاي مراتع و جنگل ها، داراي بهره برداران قانوني است و در سال هاي خشكسالي، اجازه ورود دام مازاد را نمی‏ دهند. بنابراین بر سر محل تعليف علوفه دام هاي مازاد با مخالفت هم محلي ها روبرو مي شوند و پس از مدتي اختلاف و دعوا، زماني كه از ورود دام هاي خود به مراتع مايوس مي شوند به فكر زیان زدن به بقيه مي افتند و از  روي  ناآگاهي، اقدام  به آتش  زدن  جنگل ها و مراتع  مي كنند.

پنج-اختلافات شخصي باعث آتش زدن عرف مرتعي يا اقامتگاه فصلي يا كندوهاي زنبور عسل يا آغل و غيره مي شود.

شش-پرتاب سيگار که به طور مستقیم و بطري هاي شيشه اي که همانند ذره بین عمل کرده و توسط سرنشینان خودرو و دركنار جاده ها انجام می‏گیرد باعث آتش سوزي مي گردد. 

هفت- قاچاق چوب و ذغال يا اقدام به شكار غيرمجاز باعث مي شود كه متخلفان با آتش زدن مراتع و جنگل هاي اطراف ايستگاه هاي بازرسي، موجبات پرت كردن حواس قرقبانان و محيط بانان را فراهم نمايند و در پناه آتش سوزی، اقدام به تخلف و قاچاق کنند.

هشت-مناطق اطراف كوره هاي ذغالي غيرقانوني در مناطق جنگلي، مستعد اشتباه و آغاز آتش سوزي است.

نه- سوزاندن جنگل ها و مراتع براي تصاحب زمين و تبديل آن در سال هاي بعد به درختان ديم یکی دیگر از انگیزه‏های اصلی آتش سوزی است.

ده- سوزاندن جنگل‏ها و مراتع براي تصاحب درختان سوخته و تبديل آن به ذغال از عوامل دیگر است.

یازده-در مناطق صعب العبور جنگلي كه كشت غيرقانوني خشخاش انجام گرفته است در صورت ورود جنگلبانان و قرقبانان به منطقه، آتش سوزي عمدي توسط اين متخلفان در مناطق ديگر همجوار انجام مي شود تا حواس ماموران دولت را به آتش سوزي پرت نمايند.

دوازده-برخی اهداف ناشناخته (رواني، اجتماعي و ...) دیگر نیز در آتشس سوزی مراتع و جنگل ها نقش دارند.



انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز