تهران ۹.۹۱° كمينه ۷.۷۹°  بیشینه ۹.۹۹°
۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴

وعده وزیر اقتصاد برای کمک به معیشت خانوار

کد خبر: ۳۰۴۳۲
اخبار معاصر _ اگرچه احسان خاندوزی روی حمایت از خانوار‌ها تاکید می‌کند، اما صراحتا از افزایش یارانه‌ها سخنی نگفته است. اما آنطور که او وعده داده قرار است به خانوار‌ها وام آسان پرداخت شود.

موضوع افزایش یا تغییر یارانه‌های پرداختی در دولت رئیسی چند روزی هست که داغ شده، از یک طرف به نظر می‌رسد وزیر کار با افزایش مبلغ یارانه‌ها موافق است.

به گزارش تجارت‌نیوز، از سوی دیگر معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نیز از مدافعان سرسخت افزایش یارانه‌هاست. محسن رضایی حتی وقتی کاندیدای ریاست جمهوری بود از افزایش ۱۰ برابری یارانه‌ها می‌گفت و معتقد بود که باید ۴۵۰ هزار تومان یارانه پرداخت شود.

یکی دیگر از اعضای تیم اقتصادی دولت، وزیر اقتصاد است. اگرچه احسان خاندوزی روی حمایت از خانوار‌ها تاکید می‌کند، اما صراحتا از افزایش یارانه‌ها سخنی نگفته است. اما آنطور که او وعده داده قرار است به خانوار‌ها وام آسان پرداخت شود.

او در تشریح برنامه‌های خودش به عنوان وزیر اقتصاد روی موارد کلان اقتصاد تاکید داشت. در خصوص کمک به معیشت خانوار‌ها از پرداخت تسهیلات به آن‌ها گفت.

خاندوزی وعده داد: تلاش خواهیم کرد به اصلاح حکمرانی خود بانک مرکزی برای ایجاد جایگاه هماهنگ ساز تمام نهاد‌ها و بازار‌های مالی، ساده‌سازی دسترسی به تسهیلات برای خانوار‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق الزام ویژه به اعتبار سنجی مشتریان، حمایت قاطع از توسعه سنت قرض الحسنه و رفع شبهات عملیات شرعی بانکی، به ویژه در مورد وجه التزام که مراجع بزرگوار به آن توجه ویژه دارند تلاش خواهیم کرد.

وزیر اقتصاد به طور صریح نظر خود را درباره افزایش مبلغ یارانه‌ها نگفته است، اما آنطور که او وعده داده قرار است به خانوار‌ها وام آسان پرداخت شود.

وام آسان چه وامی است؟
کاهش نرخ سود: وام‌های آسان معمولا وام‌های با سود پایین هستند که غالبا به آن‌ها وام قرض الحسنه گفته می‌شود. در حال حاضر وام‌های بانکی با نرخ ۱۸ درصد پرداخت می‌شود که برای متقاضیان درصد بالایی است.

ساده‌سازی ضمانت: معضل ضامن نیز یکی از موانع اصلی برای دریافت وام است که این روز‌های بیشتر مردم به خصوص منقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

سپرده‌گذاری: یکی دیگر از مشکلات وام گیرندگان در حال حاضر درخواست بانک برای سپرده‌گذاری است. اعتراض مردم به این سیاست بانکی این است که متقاضی وام اگر پول برای سپرده گذاری داشت که وام نمی‌گرفت؛ بنابراین حذف یا تعدیل مبلغ سپرده گذاری نیز می‌تواند یکی از موارد ساده سازی دسترسی وام باشد.

افزایش زمان بازپرداخت: بازپرداخت وام که حالا به مدت زمان‌های کمتری تغییر کرده نیز یکی از مشکلات وام گیرندگان است، بازپرداخت‌های زیر پنج سال مبلغ هر قسط را زیاد می‌کند و این موضوع توانایی گیرندگان وام را پایین می‌آورد.


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز