تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۲.۷۹°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱

«اف بی آی» بخشی از اسناد مربوط به ۱۱ سپتامبر را منتشر کرد

آنگونه که ادعا می‌شود در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، ۱۹ نفر از اعضای سازمان تروریستی القاعده چهار پرواز داخلی در آمریکا را ربودند.
کد خبر: ۳۰۵۰۲
پلیس فدرال آمریکا طبق دستور بایدن و بعد از ناکامی نظامی آمریکا در افغانستان، بخشی از اسناد محرمانه ای را که حاکی از نقش برخی از مقام های عربستان سعودی در حملات ۱۱ سپتامبر است؛ منتشر کرد.

به نوشته خبرگزاری مهر به نقل از سی ان ان، پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) امروز یکشنبه نخستین بخش از اسناد مربوط به تحقیق پیرامون حملات ۱۱ سپتامبر را که در آن دولت عربستان سعودی مظنون به حمایت از هواپیماربایانی است که این حادثه را رقم زدند؛ منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر، این اقدام بر اساس فرمان اجرایی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا انجام شد حال آنکه گمان می‌رود هدف وی منحرف کردن اذهان عمومی از خروج غیرمسئولانه از افغانستان و افشای بیهودگی حضور ۲۰ ساله نظامیان آمریکایی در این کشور باشد.

اسنادی که به تازگی از رده طبقه بندی محرمانه خارج شده‌اند به تحقیقات اف بی آی در سال ۲۰۱۶ بازمی گردد و حاوی تحقیقاتی است که این نهاد در باب حمایت لجستیکی یک مقام کنسولگری عربستان و همچنین یک مقام اطلاعاتی سعودی از دست کم دو نفر از هواپیمارباهایی داشته است که در ماجرای ۱۱ سپتامبر دخیل هستند.

البته حتی بعد از گذشت ۲۰ سال، اسناد تازه منتشر شده همچنان درگیر سانسورهای چشمگیری هستند. با این حال در آنها با جزئیات به دایره ارتباطات مظنونین و شهادت شاهدین پرداخته می‌شود که بر مبنای آن، اف بی آی به «عمر البیومی» افسر اطلاعاتی سعودی که تحت پوشش یک دانشجو در لس آنجلس حضور داشته، مظنون شده است. وی متهم به ارائه کمک مالی و لجستیکی به دو تن از هواپیماربایان است.

روز چهارشنبه هفته گذشته، سفارت عربستان سعودی در واشنگتن از انتشار این اسناد استقبال کرد و مدعی شد که طرح هرگونه اتهام علیه ریاض اشتباه است.

البته به نظر هم نمی‌رسد که واشنگتن قصد داشته باشد در این ماجرا، انگشت اتهام را به سمت دولت ریاض بگیرد و احتمالاً این طور وانمود می‌شود که عواملی تندرو در برخی نهادهای وابسته به رژیم آل سعود در این مسئله دخیل بوده‌اند.

آنگونه که ادعا می‌شود در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، ۱۹ نفر از اعضای سازمان تروریستی القاعده چهار پرواز داخلی در آمریکا را ربودند. دو فروند از این هواپیماها به مجتمع مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک و هواپیمای سوم به ساختمان وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) در حومه شهر واشنگتن دی سی برخورد کردند و پرواز چهارم نیز به سمت واشنگتن انجام شد اما در نزدیکی «شانکسویل» در «پنسیلوانیا» سقوط کرد.

این ماجرا بهانه‌ای شد برای تجاوز نظامی آمریکا به افغانستان که ۲۰ سال طول کشید و سرانجام در ۳۰ آگوست ۲۰۲۱، بی آنکه هیچ دستاوردی داشته باشد به پایان رسید. حضور نظامی آمریکا و متحدانش در افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم توجیه می‌شد حال آنکه آنها در مقطع فعلی مدعی هستند که تروریسم در مقایسه با دو دهه پیش، به پدیده‌ای جهانی تبدیل شده است!


انتهای پیام
منبع: مهر
اشتراک گذاری :
برچسب ها : اف بی آی 11سپتامبر
ارسال نظر

آخرین اخبار روز