تهران ۶.۹۹° كمينه ۶.۹۹°  بیشینه ۷.۷۹°
۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳

نگراني از افزايش خودکشي در ميان نخبگان

کد خبر: ۳۰۵۷۶
اخبار معاصر _ رئيس بهزيستي قرچک گفت: فساد در سيستم‌هاي مالي و اداري نقش زيادي در نااميدي و در نهايت افکار خودکشي دارند، جايي که اميد مي‌ميرد خودکشي ايجاد مي‌شود.

اردشير بهرامي رئيس بهزيستي قرچک درباره آمار خودکشي در خانواده‌هاي فقير و متوسط توضيحاتي ارائه کرد و گفت: خودکشي از طبقات پايين جامعه که دچار مشکلات روحي و رواني بودند به طبقات اجتماعي داراي تخصص‌هاي علمي رخنه کرده و اين نشان از يک بحران در جامعه است.

* کانون خودکشي از غرب ايران به مرکز و ساير مناطق در حال تغيير است.

* (با تاکيد براينکه معتقدم تاثيرات کرونا تازه در حال بروز است): اگر سياست‌هاي دولت نتواند راهي براي اين خشم فروخورده کرونا پيدا کند، قطعا با مشکلات بسياري مواجه خواهيم شد، چراکه مرگ‌هاي ناشي از بيماري کرونا مرگ‌هاي طبيعي نيست، بلکه يک نوع مرگي است که شرايط اقتصادي، سياسي و شرايط دولت در آن دخيل بوده است. با توجه به اينکه کرونا در تمام کشورهاي دنيا رخ داده و همه را درگير کرده است، ميزان توانمندي مقابله با بيماري در کشورها ممکن است از سوي افراد يک جامعه مورد سنجش قرار گيرد و بنابراين مرگ‌هاي ناشي از کرونا در دوران شيوع اين بيماري، باعث نارضايتي مردم شد.

* ما کانون‌هاي خودکشي داريم و اگر مي‌گوييم به طور مثال خودکشي در برخي استان‌هاي غربي زياد است به اين منظور نيست که همه استان با اين آسيب مواجه است در چند شهرستان اين آسيب وجود دارد، اما آن چيزي که اهميت دارد اين است که در آخرين بررسي‌ها مشخص شده کانون خودکشي از غرب ايران به مرکز و ساير مناطق کشور از جمله استان‌هاي کهگيلويه و بويراحمد، بندرعباس، استان مرکزي، گيلان، تهران و ساير مناطق مانند خراسان شمالي در حال تغيير است.

* (با بيان اينکه البته هنوز در استان‌هاي غربي مانند ايلام آمار خودکشي بالاست): اما اين آمار يک روند کاهشي تدريجي دارد، البته اين روند خيلي قابل توجه نيست، اما در يک سري از مناطق ديگر کشور وضعيت خودکشي در حال شيوع است و اين موضوع نگران کننده است و اگر در گذشته برخي از مناطق غربي اين آسيب وجود داشت در حال حاضر بسياري از مناطق کشور درگير اين آسيب هستند. و ما بايد به اين موضوع توجه داشته باشيم که خودکشي نيز مانند ساير موضوعات قدرت شيوع دارد و با توجه به اينکه ما در يک کشوري زندگي مي‌کنيم که اخبار خودکشي را بسيار خوب و عالي بدون نقص منتشر مي‌کنيم و جامعه اين را مي‌پذيرد که خودکشي نيز مانند ساير مرگ‌ها يک نوع مرگ طبيعي است.

* در بين زنان تقريبا ۷۱ درصد قربانيان خودکشي زير ۴۰ سال هستند و در بين مردان ۸۰ درصد زير ۴۰ سال هستند. بنابراين اين آمارها مشخص مي‌کند که خودکشي خاص قشر جوان در جامعه ما است که از سنين ۱۵ تا ۴۰ سال را شامل مي‌شود. در ايران نيز مانند ساير دنيا مردان بيشتر از زنان خودکشي مي‌کنند اما در مقايسه با ساير کشورها در ايران زنان نسبت به ساير زنان دنيا بيشتر خودکشي مي‌کنند.

* گاهي اوقات بيشتر افرادي که خودکشي مي‌کنند و خودکشي آن‌ها منجر به مرگ مي‌شود، بارها بارها قبل از اين خودکشي فرياد مي‌زند که خودم را مي‌کشم اما متاسفانه گوش شنوايي در خانواده وجود ندارد و توجه نمي‌کنند، چرا که مشکلات خانواده زياد است و به عبارتي شرايط خانواده آسيب ديده است. بر اساس مطالعات ميداني بنده در کتاب "فرهنگ، توسعه و خودکشي در غرب ايران" ۷۵ درصدخودکشي‌ها در خانواده‌هاي فقير و متوسط اتفاق مي‌افتد، يعني کساني که دچار مشکلات اقتصادي هستند و اختلالات روحي و رواني دارند. بنابراين خيلي از خانواده‌ها مي‌دانند که فرد قصد خودکشي دارد اما بلد نيستند کمک کنند و کمک هم نمي‌کنند. رسانه، مدارس، دانشگاه و سازمان‌ها بايد اين موارد را آموزش دهند اما متاسفانه رسانه‌ها در اين قضيه ناخواسته بحران ايجاد مي‌کنند. در واقع رسانه‌اي کردن موارد خودکشي نه تنها به کاهش خودکشي کمک نمي‌کند بلکه براي افرادي که درگير افکار خودکشي هستند، سم کشنده است.

* خودکشي از طبقات پايين جامعه که دچار مشکلات روحي و رواني بودند به طبقات اجتماعي داراي تخصص‌هاي علمي رخنه کرده و اين نشان از يک بحران در جامعه است و اين براي جامعه خطرناک است چراکه اين افراد الگو و مرجع در جامعه هستند و اين موارد باعث افزايش نااميدي و ياس و مرگِ نشاط اجتماعي مي‌شود.

* فساد در سيستم‌هاي مالي و اداري نقش زيادي در نااميدي و در نهايت افکار خودکشي دارند، جايي که اميد مي‌ميرد خودکشي ايجاد مي‌شود.

منبع: ایرنا
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : خودکشی نخبگان
ارسال نظر

آخرین اخبار روز