تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷

دستگیری سه ایرانی در میامی به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا

در تفتیش چمدان‌ها، ۱۷ شیشه مواد بیولوژیکی ناشناخته کشف می‌شود که در کیسه یخ قرار داده شده و زیر نان و مواد خوراکی دیگر پنهان شده بودند.
کد خبر: ۳۰۷۶۷
به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر به نقل از دویچه‌وله، یک پروفسور سابق دانشگاه میامی به همراه همسر و خواهرش دستگیر شدند. آنها متهم هستند که تجهیزات مربوط به توالی ژنتیکی را از کارخانه‌های آمریکایی خریداری کرده و به صورت غیرقانونی به ایران منتقل کرده‌اند. 

اولین جلسه دادگاه محمد فقیهی، ۵۲ ساله، همسرش فرزانه مدرسی ۵۳ ساله و خواهرش فایزه فقیهی ۵۰ ساله روز سه‌شنبه ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) در دادگاه فدرال میامی آغاز شد. هرسه این افراد به "اقدام علیه ایالات متحده، پولشویی و چندین جرم دیگر" متهم هستند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این خانواده صاحب یک شرکت در فلوریدا به نام "اکسپرس ژن" است. بر اساس متن دادخواست، شرکت اکسپرس ژن در فاصله اکتبر ۲۰۱۶ تا نوامبر ۲۰۲۰ تعداد زیادی حواله آنلاین از حساب‌هایی در مالزی، چین، سنگاپور، ترکیه و امارات متحده عربی به مبلغ تقریبی ۳ و نیم میلیون دلار دریافت کرده است.

بخشی از این پول صرف خرید تجهیزات مربوط به توالی ژنتیکی از کارخانه‌های آمریکایی و ارسال آنها به ایران شده که همگی بدون مجوز و ناقض تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بوده‌اند.

به گفته دادستانی "محمد فقیهی ماه فوریه از ایران وارد فرودگاه بین‌المللی میامی می‌شود و به ماموران گمرک و حفاظتی به دروغ می‌گوید که در ایران هیچ کار یا تحقیقی در ارتباط با شغلش انجام نداده است".

این در حالی است که به گفته مقامات امنیتی او مدیر یک آزمایشگاه در دانشکده پزشکی شیراز است که به نام او ثبت شده است: مرکز ژنتیک پزشکی دکتر فقیهی. در تفتیش چمدان‌های فقیهی، ۱۷ شیشه مواد بیولوژیکی ناشناخته کشف می‌شود که در کیسه یخ قرار داده شده و زیر نان و مواد خوراکی دیگر پنهان شده بودند.

فقیهی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ پروفسور دستیار در دپارتمان علوم روان‌شناسی و رفتاری دانشگاه میامی بوده است. دراین بازه زمانی او پژوهشگر ارشد چندین مؤسسه ملی در زمینه کمک‌های بهداشتی نیز بوده است.

مقامات امنیتی آمریکا می‌گویند، "شرکت اکسپرس ژن و فقیهی در همین دوره زمانی مبالغ زیادی از طریق حواله‌های آنلاین بین‌المللی دریافت کرده‌اند". با این حال فقیهی نتوانسته به تعهداتش به دانشگاه یا انستیتوی ملی سلامتی عمل کند.

در مدارک آنلاین دادگاه نشانی از وکیل یا وکلای فقیهی و خانواده‌اش نیست.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز